Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del
Offentligt
Besøg ved Kustbevaktningen (Göteborg) –
Strandbekämpare
19. februar 2015
Indledning.
I forlængelse af aftale på forsvarsområdet 2013-2017 samt aftale om
redningsberedskabet 2013-2014, har Forsvarsministeriet iværksat udarbejdelse af koncept og
tidsplan for etablering af en lægtvandskapacitet. Som led i denne udarbejdelse har dele af den
nedsatte arbejdsgruppe besøgt den svenske Kustbevakning(KBV) der igennem en årrække har
opereret med en lægtvandskapacitet.
Den svenske lægtvandskapacitet består af 12 opsamlingsfartøjer kaldet ”Strandbekæmpere”, der
er fordelt langs den svenske kyst. Der er tale om et mindre fartøj der kan transporteres på
landevej. Fartøjet er udstyret med en bov skimmer/collektor og kran, samt et antal kar til den
opsamlede olie – se beskrivelse og billeder nedenfor. Fartøjet er kendt af det danske beredskab
fra ulykken i Grønsund(”Baltic Carrier”), samt ved den omfattende forurening(tyk olie) ved
Kyrkesund i 2011, og har ved begge operationer vist sig at være et yderst effektivt lægtvandsfartøj.
Besøget.
Ved besøget blev fartøjet grundigt gennemgået af både teknisk og operativt personel fra
KBV, og alle deltagere fra arbejdsgruppen kunne stille spørgsmål, og havde efterfølgende
mulighed for både at sejle fartøjet og opererer/afprøve både bov collektor og kran på fartøjet.
Indsættelse/operationer.
Ved forureningsulykker indsættes fartøjerne i det kystnær område og
anvender efter forholdene enten bov collektoren eller kranen/grabben. Når de ombordværende kar
er fyldt med olie forlægger fartøjet til nærmeste samlings/opsamlings punkt. Det kan til søs være et
mindre tankfartøj/miljøskib eller en havn /egnet kyst, hvor den opsamlede olie samles, dvs.
opsuges eller de fyldt kar fjernes/udskiftes med tomme, og derfra kan transporteres til destruktion.
KBV anvender ikke et opbevaringsfartøj/pram, og har efter forsøg/ afprøvning også fravalgt
sække/poser til den opsamlede olie. Løsningen med kar er efter KBV mening den mest simple/
nemmeste.
Uddannelse/træning.
Fartøjerne har en besætning på 2 mand, og kan håndteres af alle i KBV,
der har grundlæggende navigatorisk uddannelse. Håndtering/betjening er meget simpel. Som
eksempel nævnte en af de tilstedeværende fra KBV, at hun før Kyrkesund operationen aldrig før
havde været ombord i en Strandbekæmper før, men at det tog under 5 minutter at lærer fartøjet at
kende, og derefter blev der opsamlet olie. Det var det samme indtryk arbejdsgruppen fik ved den
efterfølgende afprøvning. Det er efterfølgende blevet aftalt, at Beredskabsstyrelsen der
sandsynligvis skal bemande en kommende dansk lægtvandskapacitet, vil kunne deltage i svenske
øvelser, og derved få et mere indgående kendskab til lægtvandsoperationer med denne type
fartøjer, samt her få en mulighed for selv at få erfaring med håndtering af denne type fartøjer.
Indtryk/anbefalinger:
Efter besøget er det FMI og deltager fra Miljødivisionen(Marie Miljø) indtryk
at et koncept og fartøjstype lig det svenske vil kunne opfylde de krav, der er stillet til en kommende
dansk lægtvandskapacitet. Det er afprøvet, simpelt, mobilt og selve fartøjstypen samt det
medfølgende udstyr er ”hyldevarer”.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569783_0002.png
Observationer:
Når bow collectoren skimmeren er monteret så vil
totallængden blive forøget med skønsmæssigt 1
meter.
Det blev oplyst at Kustbevaktningen normalt altid
har bow collectoren monteret.
Fartøjet har jf. datablad et højde på 3,2 meter ved
transport og 4,8 meter ved sejlads. Det vides ikke
om højden på 3,2 meter er fartøjer alene eller det
er inkl. trailer/fod. Bemærk at maksimal højde ved
transport i et Hercules transportfly er 2,7 meter.
Antenner og delvis udstødning kan afmonteres for
at reducere højden ved transport.
Strandbekämparen kan placeres på et containerlad. Hvor meget dette forøger totalhøjden og
om denne er for stor i forhold til BRS lastvogne er ikke kendt! Der findes dog også en decideret
trailer med hjul. Ved et containerlad behøver man ikke en kran til læsse fartøjet af med.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569783_0003.png
Strandbekämparen har en mindre
hydraulisk kran monteret. Den har
en kapacitet på 200 kg i knap 4
meters armlængde eller 340 kg i
2,5 meters afstand.
Det var synligt at ved fuld
armlængde og grabben fyldt med
vand så krængede fartøjet en del.
Det blev oplyst at der var visse
begrænsninger
i
kranens
bevægelser
for
at
undgå
uhensigtsmæssige situationer.
Det bør undersøges hvorledes at
denne kran er tilstrækkelig stor til
at kunne fyldes olie op i en ekstern
lastpram.
Kranen betjenes via en trådløs
fjernbetjening.
Kranen er fastmonteret i styrbord
side på fartøjet.
Grabben har en swivel funktion så denne kan drejes i det
horisontale plan.
Grabben er ikke voldsomt stor og ser ud til at være
fremstillet i aluminium. Begge dele er nødvendige i forhold til
kranens/fartøjets begrænsning.
Fartøjet er fremstillet med en bovklap der kan åbnes og lukkes via hydraulik. Det skal
bemærkes at når bow collector skimmeren er monteret, så er bovklappen uanvendelig da
skimmeren monteres på bovklappen. Det blev oplyst at bovklappen er meget anvendelig i
situationer hvor strandbekämparen anvendes til andre formål f.eks. ved dykkeroperationer.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569783_0004.png
Bovklappen vil også være meget anvendelig ved flytning af materiel og grej, specielt ved
operationer hvor fartøjet sejles op til f.eks. en strandbred.
Fremdrivningssystemet er en Volvo Penta motor med 143 hestekræfter. Motor og drev er et Z-
drev hvor forbindelsen her, pga. pladsproblemer, er via hydraulisktryk og ikke som normalt via
en aksel. Z-drevet kan vippes op hvilket gør at fartøjets dybgang ikke begrænses af skruen.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569783_0005.png
Fartøjet kan sejles op på en strand. Hvis det er nødvendigt kan fremdrivningsdrevet vippes op.
Fartøjet kan sejles så længe skruen dækkes af vand, uagtet at den er vippet op. Dette er en
stor fordel i forhold til at sejle på lægt vand.
Fartøjet har en kølkøling, som betyder at der ikke er risiko for at stoppe kølerør/bokskølere til
med olie. Denne form for køling ødelægger ikke fartøjets lave dybgang.
Støjniveauet for fartøjet er behageligt lavt. Der er på
intet tidspunkt nogen støj der virker generende.
Udstødningssystemet med lyddæmpere er placeret
agten for styrehuset.
Der er skridsikker belægning på alle steder hvor
personer normalt færdes på skibet.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569783_0006.png
Den opsamlede olie fyldes
over i metalkar på ca. 1 m³
størrelse. Når bow collector
skimmeren er monteret så vil
der være plads på fordækket
til 2 oliekar.
Såfremt
der
skimmeren
fjernes er der plads til 4
oliekar.
Oliekarrene
fastgøres
i
metalhjørner på fordækket.
Der er mulighed for at gå
mellem karrene.
Oliekarrene har løftøjer og kan
således løftes af skibet med/uden
indhold.
Oliekarrene er lavet i aluminium i en
solid udformning.
Karrene blev tømt ved at suge olie op af dem.
Strandbekämparerne sejler selv ud til nært
liggende skibe hvor olie pumpes over i.
Der er anskaffet separate tømningspumper til
dette formål.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569783_0007.png
Bow Collector olieskimmeren er fartøjets primære olieopsamlingsenhed. Kranen og grabben
anvendes når olie er for tyk til olieskimmeren
eller
når bow collectorens bredde er for stor. Dette
kan være steder tæt på moler, stensætninger osv. Skimmerens arme er simpelthen i vejen.
Når olieskimmeren ikke er i brug ligger den vandret på fartøjet.
Når den skal anvendes så køres skimmeren ned i vandet. Denne bevægelse sker meget nemt via
hydraulik. Det samme er tilfældet for skimmerens arme der også sænkes og hæves vha. hydraulik.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569783_0008.png
På den del af skimmeren der er
placeret under vandet, er der på
denne specifikke bow collector
monteret en thruster der suger
olie/vand
hen
mod
skimmeren/børsterne.
Dette
forbedrer dens evne til at optage
olie. Thrusteren er så stærk at
den rent faktisk trækker fartøjet
op til 1 knobs hastighed.
Denne bow collector skimmer er ydermere monteret på en
glideskinne som gør at den løbende følger vandoverfladen og
altid vil have den rette højde i forhold til vandspejlet. Det er
muligvis ikke en standard løsning for en bow collector.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569783_0009.png
En Bow Collector skimmer fungerer ved at olien føres via børsterne/transportbåndet fra
vandoverfladen og op til en åben tragt der kan drejes så olien løber ned i medbragte oliekar.
Dette fordrer dog at olie rent faktisk er i stand til, via tyngdekraften, at flyde nedad slisken.
Denne funktionalitet gør dog at olieskimmeren fungerer
uden
en pumpe. Dette kan være
fordelagtigt være tykke olietyper. Alle andre olieskimmere kræver en pumpe i en oliesump for at
fungere.
Fartøjet betjenes af 2 personer. Den ene styrer olieskimmer og kran og den anden styrer
fartøjet.Der er meget begrænset behov for oplæring/uddannelse. Det tager i princippet i
princippet kun 5 minutter at lære fartøjet at kende hvis man er vant til at sejle motorbåde.
Der findes ikke et fastmonteret eksplosionsmeter ombord på fartøjet.
Der er 3 forskellige hydrauliksystemer ombord på fartøjet. De anvendes til hhv. fremdrivning,
kran og olieskimmer.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569783_0010.png