Besøg ved Kustbevaktningen (Göteborg) –
Strandbekämpare
19. februar 2015
Indledning.
I forlængelse af aftale på forsvarsområdet 2013-2017 samt aftale om
redningsberedskabet 2013-2014, har Forsvarsministeriet iværksat udarbejdelse af koncept og
tidsplan for etablering af en lægtvandskapacitet. Som led i denne udarbejdelse har dele af den
nedsatte arbejdsgruppe besøgt den svenske Kustbevakning(KBV) der igennem en årrække har
opereret med en lægtvandskapacitet.
Den svenske lægtvandskapacitet består af 12 opsamlingsfartøjer kaldet ”Strandbekæmpere”, der
er fordelt langs den svenske kyst. Der er tale om et mindre fartøj der kan transporteres på
landevej. Fartøjet er udstyret med en bov skimmer/collektor og kran, samt et antal kar til den
opsamlede olie – se beskrivelse og billeder nedenfor. Fartøjet er kendt af det danske beredskab
fra ulykken i Grønsund(”Baltic Carrier”), samt ved den omfattende forurening(tyk olie) ved
Kyrkesund i 2011, og har ved begge operationer vist sig at være et yderst effektivt lægtvandsfartøj.
Besøget.
Ved besøget blev fartøjet grundigt gennemgået af både teknisk og operativt personel fra
KBV, og alle deltagere fra arbejdsgruppen kunne stille spørgsmål, og havde efterfølgende
mulighed for både at sejle fartøjet og opererer/afprøve både bov collektor og kran på fartøjet.
Indsættelse/operationer.
Ved forureningsulykker indsættes fartøjerne i det kystnær område og
anvender efter forholdene enten bov collektoren eller kranen/grabben. Når de ombordværende kar
er fyldt med olie forlægger fartøjet til nærmeste samlings/opsamlings punkt. Det kan til søs være et
mindre tankfartøj/miljøskib eller en havn /egnet kyst, hvor den opsamlede olie samles, dvs.
opsuges eller de fyldt kar fjernes/udskiftes med tomme, og derfra kan transporteres til destruktion.
KBV anvender ikke et opbevaringsfartøj/pram, og har efter forsøg/ afprøvning også fravalgt
sække/poser til den opsamlede olie. Løsningen med kar er efter KBV mening den mest simple/
nemmeste.
Uddannelse/træning.
Fartøjerne har en besætning på 2 mand, og kan håndteres af alle i KBV,
der har grundlæggende navigatorisk uddannelse. Håndtering/betjening er meget simpel. Som
eksempel nævnte en af de tilstedeværende fra KBV, at hun før Kyrkesund operationen aldrig før
havde været ombord i en Strandbekæmper før, men at det tog under 5 minutter at lærer fartøjet at
kende, og derefter blev der opsamlet olie. Det var det samme indtryk arbejdsgruppen fik ved den
efterfølgende afprøvning. Det er efterfølgende blevet aftalt, at Beredskabsstyrelsen der
sandsynligvis skal bemande en kommende dansk lægtvandskapacitet, vil kunne deltage i svenske
øvelser, og derved få et mere indgående kendskab til lægtvandsoperationer med denne type
fartøjer, samt her få en mulighed for selv at få erfaring med håndtering af denne type fartøjer.
Indtryk/anbefalinger:
Efter besøget er det FMI og deltager fra Miljødivisionen(Marie Miljø) indtryk
at et koncept og fartøjstype lig det svenske vil kunne opfylde de krav, der er stillet til en kommende
dansk lægtvandskapacitet. Det er afprøvet, simpelt, mobilt og selve fartøjstypen samt det
medfølgende udstyr er ”hyldevarer”.