SKITSE
TIL
DANSK HAVMILJØKONCEPT
RESUMÉ
Dette notat udgør en skitse til et sammenhængende, operativt koncept for bekæmpelse af hav-
miljøforurening i danske farvande.
Notatet fastlægger opgaveansvar ud fra en dybdebaseret, operationel zonefordeling, da det vil
lette koordination, uddannelse, materielanskaffelse, materieldrift, øvelsesvirksomhed mv. Med
denne systematik vil det være muligt for de involverede styrelser at nyttiggøre de kernekompe-
tencer, de respektive styrelser besidder.
Konceptet søger at udnytte de eksisterende kapaciteter i Forsvaret og Hjemmeværnet, lige som
der er indarbejdet maksimal anvendelse af værnepligtige fra Beredskabet og frivillige fra Hjem-
meværnet til at løse opgaverne i lægtvandszonen og de øvrige havmiljøopgaver, der kræver et
meget højt og omkostningstungt beredskab.
Konceptet tilstræber en modulær tilgang, så deciderede havmiljøkapaciteter er adskilt fra trans-
portkapaciteter (skibe og fartøjer). Det muliggør anvendelse af skibe og fartøjer til løsning af
mange andre driftsbetonede, samfundsvigtige opgaver, når havmiljøberedskabet ikke er aktive-
ret. Det skal særligt fremhæves, at introduktionen af små indsatsfartøjer vil give Hjemmeværnet
kapacitet til at imødekomme de stærkt stigende behov fra Politiet - både med hensyn til kvanti-
tet og kvalitet. Konceptet adresserer således også den problemstilling, der blev rejst overfor
Forsvarsministeren i efteråret 2013
1
.
Konceptet er økonomisk attraktivt. Det vurderes, at der vil kunne etableres en kapacitet på
2.630 m
3
for et beløb på 553 mio. DKK, hvoraf de 400 mio. DKK er de anslåede udgifter til et
stort miljøskib. Dette beløb omfatter en udgift på 36 mio. DKK til at etablere et havmiljøbered-
skab på de fire udsatte og relativt isolerede ø-samfund på Samsø, Læsø, Anholt og Bornholm.
Beløbet skal sammenholdes med en anslået udgift på godt 1 mia. DKK til erstatningsbyggeri
alene for de fire nuværende miljøskibe med en anslået kapacitet på ca. 1.450 m
3
.
Ved udnyttelse af de allerede eksisterende kapaciteter i form af flydespærringer om bord på
Hjemmeværnets fartøjer, kan beredskabskravet til et stort miljøskib reduceres, hvorfor det må-
ske vil være rentabelt at konkurrenceudsætte den del af opgaven. Det vurderes ikke rentabelt at
konkurrenceudsætte opgaven i lægtvands- og kystzonen, da der her er behov for specialudstyr
og et meget højt beredskab.
Notatet anbefaler gennemførelse af pilotprojekter med miljøpramme og indsatsfartøjer for at
validere konceptet, inden der foretages større materielinvesteringer.
1
Problemstillingen blev rejst af Marie Krarup, Dansk Folkeparti, ved spørgsmål til FM. FOU Alm. del Spørgsmål 22 dateret 19. no-
vember 2013.
-1-