Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del
Offentligt
1569776_0001.png
BILAG 4 til Rapport for koncept og tidsplan for etablering.
GENERELLE OPERATIVE BRUGERKRAV
OPSAMLINGSFARTØJER
Opsamlingsfartøjet skal kunne
transporteres på landevej, hvorfor
bredden og samlede højde ikke
må overstige 3,30 hhv. 4,00
meter. Transporten er på trailer
eller lastvogn. Ved transport i C-
130 i forbindelse med indsættelse
under Arktis Kommando må
bredden ikke overstige 2,66
meter og højden 2,70 meter.
Fartøjet skal være udrustet med
løfteøjer for søsætning via kran.
Endvidere skal der være
trailer/vugge til hvert fartøj.
Fartøjet skal kunne operere ind til en vanddybde på 0,75 meter, men samtidigt have tilstrækkeligt
stort pæletræk til at kunne bugsere pramme og flydespærringer herunder også i svært oliefyldt
farvand.
Selve fartøjet skal være simpelt og robust med et minimalt behov for vedligeholdelse og kunne
opereres med en besætning på kun 2 – 3 mand inklusiv betjening af opsamlingsudstyret. Fartøjet
skal være forberedt for let, sikker og hurtig montage af eller skift mellem forskelligt udstyr til
olieopsamling og have tilstrækkelig motorkraft eller PowerPack til drift af opsamlingsudstyr. Da der
ikke påtænkes udstikning af faste besætninger, skal betjening af udstyret være så simpel som
muligt
Stort arbejdsdæk og
bovklap skal give
besætningen den
fornødne arbejdsplads
og plads til supplerende
udrustning samt at
fartøjet kan anvendes til
lastning og losning af
udrustning over
stranden.
Af sikkerhedsmæssige
årsager skal
eksplosiometer, SINE
og maritime VHF
radioer være fast
monterede.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569776_0002.png
OPBEVARINGSKAPACITET
Opbevaringskapaciteten består af ikke af en enkelt universel enhedstype, men af forskellige
elementer der samlet set supplerer hinanden. De forskellige elementer kan være
opbevaringsfartøjet i form af små oliepramme (ca. 20 m
3
) og åbne lastpramme med eller uden
egen motorkraft samt oliekar (ca. 1 m
3
),
flydetanke, IBC Container og Storsække/Big
Bags.
Opbevaringskapaciteten skal kunne
transporteres på landevej, hvorfor bredden
og samlede højde ikke må overstige 3,30
hhv. 4,00 meter. Transporten er på trailer
eller lastvogn. Ved transport i C-130 i
forbindelse med indsættelse under Arktis
Kommando må bredden ikke overstige 3,10
meter og højden 2,70 meter. Kapaciteten
skal være udrustet med løfteøjer for
søsætning via kran. Kapaciteten må gerne
kunne stables under transport på landevej.
For opbevaringsfartøjet gælder endvidere at
skal der være trailer/vugge til hvert fartøj.
Fartøjet kan være udrustet med åben tank,
eller have arbejdsdæk for forskellige former
for opbevaringskar eller containere lige som
den kan være udrustet med kran og
PowerPack for drift af diverse pumpeudstyr.
Udstyr på dæk skal med en simpel
anordning sikres mod at kunne skride/rovse.
Lukket 20 m
3
oliepram
ANDRE FARTØJER
Til at sikre
opsamlingsfartøjernes
ubrudte indsættelse er
der behov for en række
mindre fartøjer til at
holde logistikken
gående. Det drejer sig
om fire delopgaver: bugsering af flydespærringer, rotation af pramme og flydetanke mellem
opsamlingsfartøjer og lossested, rotation af personel på indsatte fartøjer samt levering af
driftsforsyninger til indsatte opsamlingsfartøjer. Opgaven kan løses af en fælles type fartøj eller af
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
flere og mere opgavespecifikke fartøjer.
Fartøjerne skal kunne operere ind til en vanddybde på kun 0,75 meter, men samtidigt have
tilstrækkeligt stort pæletræk til at kunne bugsere pramme og flydespærringer herunder også i
svært oliefyldt farvand.
Det vurderes, at der ikke er behov for at denne del af kapaciteten kan anvendes i Arktis.
Af sikkerhedsmæssige årsager bør SINE og maritime VHF radioer være fast monterede.
SPÆRRINGER
Umiddelbart vurderes eksisterende flydespærringer at være egnede (NOFI 350 EP). Disse skal
ikke blæses op da de har faste flydelegemer. De findes i længder af 25 meter. De har en dybgang,
der er egnet til lægt vand.
SUPPLERENDE UDRUSTNING
Den supplerende udrustning kan opdeles i tre grupper: Sikkerhedsudrustning til besætninger,
opsamlingskapacitet og energi aggregater.
Sikkerhedsudrustningen for besætningerne beskyttelsesdragter/overlevelsesdragter og
redningsmidler.
Opsamlingskapaciteten består bl.a. af traditionelle olieskimmere til tyndere olier, Side Sweep
Skimmer, Bov Collector for tyk olie og olieklumper og kran med grab for tyk olie og olieklumper.
Energiaggregater (PowerPack) anvendes i de tilfælde, hvor en enhed ikke selv råder over
tilstrækkelig hydraulikforsyning til at drive opsamlingsudstyret eller pumper.