Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del
Offentligt
LÆGTVANDSKAPACITET
2015-08-13
KONCEPT FOR LÆGTVANDSKAPACITET, HAVMILJØ
1. BAGGRUND
I forlængelse af aftale på forsvarsområdet 2013-2017, samt aftale om redningsberedska-
bet 2013-2014, har Forsvarsministeriet iværksat udarbejdelse af koncept og tidsplan for
etablering af en lægtvandskapacitet.
Koncepten er udarbejdet af Marinestaben under inddragelse af Hjemmeværnskommando-
en, Beredskabsstyrelsen (BRS) og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
Hjemmeværnskommandoen er tidligere ved særskilt opgavebeskrivelse blevet pålagt at
etablere en Task Force til styrkelse af havmiljøindsatsen i kystzonen, hvor der blandt an-
det henvises til bemanding af lægtvandskapaciteten. Udviklingen af Hjemmeværnskom-
mandoens Task Force er endnu på et foreløbigt stadie og er derfor ikke inddraget i denne
koncept.
Koncepten er udarbejdet med henblik på danske farvande og kan tillige anvendes i forhold
til nabolande. Grønlands Selvstyre råder ikke over nogen lægtvandsforureningsbekæm-
pelseskapacitet og det må derfor forudses, at Grønlands Selvstyre i givet fald vil anmode
Danmark om assistance. Dele af kapaciteten beskrevet i koncepten vil kunne indsættes
ved Grønland, men det vil være forbundet med ikke ubetydelige vanskeligheder og være
tidskrævende at transportere udstyr til et indsættelsesområde, ligesom der vil være opera-
tive risici forbundet med at operere på lægt vand i et ikke opmålt farvand som det grøn-
landske.
2. AFGRÆNSNING
Af Havmiljøloven fremgår:
§ 34.
Forsvarsministeren forestår i samarbejde med redningsberedskabet og andre myn-
digheder, som ministeren bemyndiger dertil, bekæmpelse af olie- og kemikalieforurening
af havet og de kystnære dele af søterritoriet.
Termen ”lægt vand” eller ”kystnære dele af søterritoriet” er ikke defineret hverken nationalt
eller internationalt.
Forureningsbekæmpelse på stranden/kysten varetages af kommunerne. Forsvarsministe-
riet har i opgavebeskrivelsen for udarbejdelsen af koncepten skrevet: ”På baggrund af for-
svarsaftalen er det forventningen, at lægtvandskapaciteten vil bestå af et antal fartøjer, der
kan inddæmme og opsamle olie og evt. kemikalier fra kysten og ud til den vanddybde,
som begrænser de nuværende miljøskibe.” To ud af de fire nuværende miljøskibe kan
operere ind til 3 m. vanddybde. ”Lægt vand” defineres derfor i denne koncept som området
fra strandkanten/kysten ud til 3 m. vanddybde og konceptet adresserer kun dette område.
Forureningsbekæmpelse fra 3 m. vanddybde og dybere varetages af det normale forure-
ningsberedskab til søs. Det forudsættes i denne koncept at MILJØ 103 ikke er en del af
Side 1af 11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569770_0002.png
LÆGTVANDSKAPACITET
2015-08-13
dette og at MILJØ 103 kan indgå i forureningsbekæmpelsen på lægt vand/de kystnære
dele af søterritoriet.
Afhængig af sø og dønning (bølgehøjde) kan en lægtvandskapacitet operere på større
vanddybder end 3 m.
3. OPGAVEN FORURENINGSBEKÆMPELSE
Forureningsbekæmpelse består af en række delelementer: Olien skal inddæmmes, op-
samles, opbevares og bortskaffes. Dette gør sig også gældende for en lægtvandskapaci-
tet, men fartøjerne skal kunne arbejde på lave vanddybder. Endvidere er der et behov for
en hurtig reaktion, idet en olieforurening fra havet skal søges inddæmmet, før den når ky-
sten, eller en olieforurening fra land i f.m. f.eks. et udslip skal inddæmmes, før den breder
sig på havet.
4. FORPLIGTIGELSER OG ANSVAR
4.1
Forpligtigelser
Målsætningen for det statslige danske beredskab til bekæmpelse af forurening af havet
med olie og andre skadelige stoffer er:
4.1.1 For olie:
Målsætningen for det statslige danske beredskab til bekæmpelse af forurening af havet
med olie er at udbygge/vedligeholde bekæmpelsesmateriellet til et effektivitetsniveau, hvor
beredskabet vil kunne imødegå middelstore olieudslip (op til 5.000 tons)
1
i danske og til-
stødende farvande med en rimelig mulighed for i væsentlig grad at begrænse skaderne på
det omgivende miljø, og med en rimelig mulighed for i væsentlig grad at nedbringe de om-
kostninger, der måtte blive nødvendige for at bringe miljøet tilbage til sin oprindelige til-
stand.
Forsvarsministeriet har i en tidligere rapport (ref. d.) konkluderet, at op til 20 % af et udslip
vil nå lægt vand. Dette svarer til op til 1.000 m
3
. Efter 24 timer vil olien være emulgeret til
2.000 m
3
.
4.1.2 For andre skadelige stoffer end olie:
For andre skadelige stoffer er målsætningen at være i stand til at kunne beskytte eget ind-
satspersonel samt at være i stand til – under gunstige vejrforhold – at kunne foretage be-
kæmpelse af mindre kemikalieforureninger, som forbliver synlige på havoverfladen (det vil
sige optræder som en olieforurening) samt være i stand til at kunne foretage bjærgning af
drivende tromler, beholdere eller lignende indeholdende ukendte og/eller skadelige stoffer.
Giftige og letantændelige kemikalieforureninger vil ikke kunne bekæmpes af opsamlings-
fartøjerne. Sådanne forureninger vil blive overvåget indtil de enten er opløst i vandet, for-
1
HELCOM Anbefaling
Side 2af 11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569770_0003.png
LÆGTVANDSKAPACITET
2015-08-13
dampet eller drevet på land, hvor redningsberedskabet vil overtage bekæmpelsesopga-
ven.
4.2
Beredskab
I HELCOM
2
Rekommandation 31/1 anbefaler kommissionen således blandt andet, at nati-
onerne etablerer nationale beredskabsplaner med det formål at den første bekæmpelses-
enhed skal være i stand til at afgå senest 2 timer efter udkald og de første enheder skal
kunne være i forureningsområdet inden for 6 timer efter afgang for at begynde bekæmpel-
sen
3
. BRS Beredskabscentre er på 5 minutters varsel og kan være fremme ved kysten
inden for to timer. Til øer uden broforbindelse skal lægges tid til færgeoverfart. Endvidere
skal der lægges tid til søsætning og evt. forlægning af kapaciteten.
27 af Marinehjemmeværnets (MHV) 30 sejlende enheder er på en times varsel.
Værnsfælles Forsvarskommando (VFK) har tre af seks fartøjer af DIANA-klassen på en
times varsel. MARIE MILJØ-klassen (indgår i konkurrenceudsættelsen) er på 1 times var-
sel, men bemander samtidigt også MILJØ 103.
4.3
Ansvar
Staten har ansvaret for forureningsbekæmpelse til søs og kommunerne har ansvaret for
forureningsbekæmpelse på kysten og i havne.
I henhold til havmiljøloven forestår forsvarsministeren i samarbejde med redningsbered-
skabet og andre myndigheder, som ministeren bemyndiger hertil, bekæmpelse af olie- og
kemikalieforurening af havet og de kystnære dele af søterritoriet (fra grænserne af dansk
EEZ
4
til strandkanten). Det operative ansvar for udførelsen af forureningsbekæmpelse til
søs og i det kystnære område ind til normal vandstandslinje er pålagt VFK (tidligere Sø-
værnets Operative Kommando), som på baggrund af den konstaterede forurening træffer
afgørelse om den nødvendige indsats. Ansvaret for bekæmpelsesindsatsen ved forurening
af de danske kyster eller havne påhviler kommunalbestyrelsen gennem de kommunale
beredskaber og evt. støttet af det statslige redningsberedskab (gælder tillige søer, indsøer
og åer). Det skal bemærkes, at kommunalbestyrelsen kan pålægge havne at etablere et
beredskab.
BRS primære opgaver er fastlagt i beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 137 af 1.
marts 2004 med senere ændringer, og omfatter alene beredskabsopgaver på land samt i
de hertil hørende vandområder som søer og åer.
BRS har ikke et selvstændigt opgavemæssigt eller økonomisk ansvar i forhold til bekæm-
pelse af forurening til havs, men bistår på entreprenørbasis med hjemmel i beredskabslo-
vens § 8 Forsvaret med løsning af opgaver efter havmiljøloven. Det drejer sig om opgaver
i forbindelse med olieforureningsbekæmpelse på lægt vand, hvor forsvarets fartøjer ikke
kan komme ind.
2
3
HELCOM er Helsinki Convention
HELCOM har accepteret, at man i Danmark har én times varsel og op til syv timers forlægning.
4
EEZ er økonomiske zone
Side 3af 11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
LÆGTVANDSKAPACITET
2015-08-13
5. RISIKO OG MILJØFØLSOMME OMRÅDER
5.1
Indre farvande
COWI risikoanalyse fra 2007 og
Baltic Risk of Oil Spills
(BRISK) rapport viser, at de indre
danske farvande er de områder i hele Østersøen, der har den største risiko for oliespild –
specielt i storskibsruten fra farvandet øst for Bornholm, Femer Bælt, Langelands Bælt,
Store Bælt og Kattegat til Skagen, men også i Øresund og Lille Bælt.
Generelt er alle kystzoner i de indre danske farvande inklusive de bornholmske og øvrige
øers miljøfølsomme områder.
Følgende områder er særligt følsomme: Farvandet fra Djurslands nordkyst til Skagen (inkl.
Læsø og Anholt), Smålandsfarvandet, Lollands, Falsters og Møns sydkyster, Sejerø Bugt,
Aarhus Bugt, Faxe Bugt og Køge Bugt.
5.2
Nordsøen, generelt
På trods af intensiv trafik i Nordsøen vurderes risikoen for olieudslip umiddelbart ikke at
være så stor som i de indre farvande.
Den jyske vestkyst er kendetegnet ved, at der generelt er forholdsvist dybt helt ind til ky-
sten (bortset fra Vadehavet), hvilket betyder, at en eventuel forurening kan bekæmpes
med det normale beredskab.
Vestkysten vurderes endvidere ikke at være så miljøfølsom (bortset fra Vadehavet) som
de indre farvande.
I januar 2012 iværksattes en regional risikoanalyse for Bonn Agreement området, herun-
der Nordsøen. Resultatet af denne analyse forventes offentliggjort i december 2015.
5.3
Vadehavet
Vadehavet er udpeget som ”Particular Sensitive Sea Area” (PSSA), og er endvidere opta-
get på ”World Heritage List”. Den danske del af Vadehavet er udlagt som nationalpark.
Der er etableret et trilateralt (DK, GE og NL) samarbejde omkring de miljømæssige forhold
i Vadehavet, herunder er der udarbejdet en fælles beredskabsplan (DENGERNETH Pla-
nen).
6. UDFØRELSE AF FORURENINGSBEKÆMPELSE
6.1
Fra stranden/kysten og ud til 0,75 m. vanddybde
På anmodning fra VFK vil det i denne zone vil det primært være BRS, der forestår forure-
ningsbekæmpelsen. Dette vil oftest ske fra landsiden som manuel opsamling og med en-
treprenørmateriel. Tynde olier opsamles med skimmere, mens tykkere olier opsamles me-
re manuelt og med entreprenørudstyr direkte fra kysten.
På anmodning fra VFK gennemfører beredskabscentrene rekognoscering langs kysten fra
landsiden i egne køretøjer. BRS både kan anvendes til bugsering af kystflydespærringer.
Side 4af 11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569770_0005.png
LÆGTVANDSKAPACITET
2015-08-13
En af Beredskabsstyrelsens både.
6.2
Fra 0,75 m. til 3 m. vanddybder
Udførelsen er baseret på en enkel rolledeling med tilhørende ansvar for opstilling, indsæt-
telse og vartning af personel og materiel.
Hjemmeværnets (HJV) bidrag til forureningsbekæmpelsen tager udgangspunkt i flotiller-
nes placering. Det skal bemærkes, at MHV fartøjer kun opererer ind til 3 m vanddybde og
derfor ikke på lægt vand. MHV gummibåde kan indsættes i området. Gummibåde og både
med glasfiberskrog holdes ude af forurenet område. Fremtidige anskaffelser af bådmate-
riel til HJV bør kunne anvendes til bugsering af pramme og flydespærringer på lægt vand i
et oliefyldt farvand. HJV bemanding af lægtvandsfartøjerne forudsættes at ske som en
opfølgning på BRS indledende indsats.
BRS bidrag til forureningsbekæmpelsen tager udgangspunkt i styrelsens 6 beredskabs-
centre, der er placeret i Thisted, Herning, Haderslev, Næstved, Hedehusene og Allinge.
Hvis der ikke indgås en aftale om redningsberedskabet inden årets udgang, er Bered-
skabsstyrelsens operationelle organisation ikke endeligt afklaret efter årsskiftet.
Forureningen dæmmes ind med flydespærringer. Disse fremføres på lastbiler fra bered-
skabscentrene og på MHV fartøjer af 900-klassen og MHV 851. Endvidere kan VFK mari-
time indsatsenheder medbringe flydespærringer. Flydespærringer udlægges af de fartøjer,
som er til rådighed, og som kan operere på det læge vand. Det vurderes at den nuværen-
de beholdning af flydespærringer er tilstrækkelig.
Forureningen opsamles af opsamlingsfartøjer til dette formål. Af hensyn til hurtighed og
fleksibilitet bør disse fartøjer kunne fremføres på lastbiler eller påhængsvogne. Opsam-
lingsfartøjerne søsættes enten direkte over stranden eller fra en nærliggende havn. Op-
samlingsfartøjerne skal situationsbestemt kunne opsamle både med såkaldt skimmer, bov
collector og med grab. Opsamlingsfartøjerne skal kunne arbejde kontinuerligt. Dette bety-
Side 5af 11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569770_0006.png
LÆGTVANDSKAPACITET
2015-08-13
der, at opsamlet olie ikke opbevares ombord i opsamlingsfartøjet, men skal kunne trans-
porteres væk af anden enhed uden at arbejdet afbrydes. Opsamlingsfartøjerne kan også
selv medbringe kar til opbevaring af opsamlet olie, dog kun i mindre mængder.
Danmark har i dag MILJØ 103 som opsamlingsfartøj til brug på lægt vand i den kystnære
del af søterritoriet. Yderligere kapacitet eksisterer ikke i Danmark og skal derfor indkøbes.
Den opsamlede olie overføres i videst mulige omfang løbende til åbne 20 m
3
pramme med
mulighed for opbevaring. Prammen fortøjes langs siden af opsamlingsfartøjet. Af hensyn
til hurtighed og fleksibilitet bør disse pramme også kunne fremføres på trailer eller lastbil.
Prammene søsættes enten direkte over stranden eller fra en nærliggende havn. Opbeva-
ringen kan være i en pram, tanke, blærer, kar, små containere mv.
Eksisterende beholderkapacitet forudsættes anvendt længere ude på dybere vand.
Prammene og anden beholderkapacitet med lille dybgang eksisterer ikke i Danmark og
skal derfor indkøbes.
Prammene bugseres til og fra opsamlingsområdet af rådige fartøjer. Dette kan være op-
samlingsfartøjet selv eller MHV, VFK eller Kystredningstjenestens fartøjer, afhængigt af
dybdeforhold samt de enkelte bugseringsfartøjers pæletræk. Der kan også anvendes civi-
le, lejede fartøjer som slæbebåde og fiskekuttere. Olien transporteres til en nærliggende
havn for opbevaring eller videre transport på lastbil, et lejet tankskib eller direkte til de-
struktion. Når prammene er tømt, bugseres de tilbage til opsamlingsområdet.
Endelig er der behov for mindre fartøjer i området til at servicere opsamlingsfartøjerne
med logistik og personeludskiftninger. Her anvendes rådige gummibåde fra VFK, HJV eller
BRS samt lejede private fartøjer.
6.3
Ø-beredskab
BRS vil opretholde et beredskab med lægtvandskapacitet på Bornholm. Indsatsen på an-
dre øer uden broforbindelse vil blive dækket ved en indsættelse fra Jylland eller Sjælland.
6.4
Vadehavet
Til brug i Vadehavet suppleres beredskabet med en
amfibie-ATV
5
løsning, som Tyskland allerede bruger
i området, suppleret med anhænger. Disse køretøjer
bemandes og opereres af BRS. Disse køretøjer kan
tillige anvendes i særligt følsomme strandengsområ-
der som f.eks. det sydlige Læsø.
5
ATV betyder All Terrain Vehicle
Side 6af 11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
LÆGTVANDSKAPACITET
2015-08-13
7. KOMMANDOFORHOLD
Denne koncept ændrer ikke ved de eksisterende kommandoforhold, men beskriver de fak-
tiske forhold.
Ledelsen af bekæmpelsen på forureningsstedet udføres af VFK igennem en udpeget
On
Scene Commander
(OSC), som har følgende resurser til rådighed:
Skibe (orlogsskibe, statsskibe og evt. civile skibe).
Det Statslige Redningsberedskab (BRS) på entreprenørbasis i det kystnære område.
OSC kan overgive den taktiske ledelse af opsamlingen i det kystnære område til det stats-
lige redningsberedskab.
I tilfælde af olie- eller kemikalieforurening forestås sanering af kyststrækninger og bekæm-
pelse af forurening i havne af kommunalbestyrelsen. Ledelsen af bekæmpelsen på kysten
eller i en havn udføres typisk af det kommunale redningsberedskab, der foruden kommu-
nens eget personel kan tilkalde assistance fra det statslige redningsberedskab.
8. MATERIEL
8.1
PLACERING OG VARTNING AF MATERIEL
Alt materiel placeres ved BRS beredskabscentre.
Personlig beskyttelsesudrustning og påklædning leveres af den myndighed, der afgiver
personellet med mindre andet er direkte aftalt.
Kapaciteten anskaffes som sæt bestående af et opsamlingsfartøj med kran med grab, bov
collector, fire kar og Sweep/skimmer samt trailer eller anhænger. For hvert tre opsamlings-
fartøjer følger to åben 20 m
3
pramme for at skabe mulighed for rotation mellem opsam-
lingsfartøjer og lossested (havn, stand, stor pram eller tankskib). Prammene placeres på
trailer eller containerlad.
I Forsvarsministeriets Kapacitetsanalyse vurderes det, at 20 % af olien (uden
lægtvandskapacitet) vil ramme kysten. Når den nationale målsætning er 5000 m
3
på tre
døgn, svarer det til 1000 m
3
. Af kapacitetsanalysen forudsættes, at disse 1000 m
3
vil
emulgere til 2000m
3
. Da hver enhed under optimale forhold kontinuerligt kan opsamle
2m
3
/t. vil det teoretisk set kræve 14 enheder (14 enheder x 2 m
3
/t x 24 t x 3 døgn), men da
der vil være en reaktionstid og afbrydelser ved losning m.v. sættes antallet til 18.
Hvert beredskabscenter tildeles tre sæt opsamlingsfartøjer samt to pramme og en amfibie-
ATV løsning.
Jo bredere fartøjerne er, jo mere stabil vil platformen være. Dette har særlig betydning ved
brug af kran. Maksimal bredde ved landevejstransport må for redningsberedskabet ved-
kommende være 3,30 m, ved kørsel med en redningsbåd, jf, dimensionsbekendtgørelse
nr. 577 af 6. juni 2011 og 2,66 ved transport i C-130. Af materielstandardiseringshensyn,
Side 7af 11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569770_0008.png
LÆGTVANDSKAPACITET
2015-08-13
herunder tilpasning af trailere, vil det være mest hensigtsmæssigt, at alle fartøjerne har
samme dimension, men af hensyn til at en del af kapaciteten skal kunne transporteres
med fly, vil fire fartøjer have en størrelse, der muliggør at et fartøj sammen med det nød-
vendige laste- og losseudstyr kan være i et C-130 transportfly.
8.2
MILJØ 103
MILJØ 103 er Forsvarets eneste lægtvandsfartøj.
Byggeår: 2008 Dimensioner: Længde: 16,38 m, Bredde: 4,6 m, Dybgang: 0,6m, Fart
+20kn.
Fartøjet er behæftet med en del begrænsninger. De væsentligste er et teknisk kompliceret
fartøj og relativt dyrt (15 mio. DKK). MILJØ 103 placeres fortsat centralt ved Korsør, hvor
fartøjets relative høje fart muliggør hurtig indsættelse i alle farvande undtagen Nordsøen.
Fartøjet skal fortsat bemandes af fast personel fra Søværnet. Hvorfra personellet til dette
beredskab kommer, vil afhænge af udfaldet af den igangværende konkurrenceudsættelse
af forureningsbekæmpelse uden for lægt vand.
8.3
Hjemmeværnet
Til konceptens enkeltkomponenter vil HJV i ramme af det frivillige personel kunne opstille,
bemande, transportere, indsætte og varte de nuværende MHV 800-, 851- og 900-klassen
fartøjer med tilhørende flydespærringsmateriel med det forbehold, at MHV fartøjerne på
grund af dybgang ikke kan sejle ind på lavere vanddybde end 3. Fremtidige anskaffelser af
bådmateriel til HJV bør kunne anvendes til bugsering af pramme og flydespærringer på
lægt vand i et oliefyldt farvand. HJV Task Force skal inddrages, når koncept for denne fo-
religger. Til føring af enhederne til søs eller som støtte for OSC kan HJV føringskøretøjer
indgå i etableret kommandostade. Endvidere kan HJV bidrage med transportstøtte og
overvågning med SLAR/FLIR
6
8.4
BRS
Opbevaring og vartning af lægtvandskapaciteten vil ske ved beredskabscentrene. For at
minimere påvirkninger fra vind, vejr og hærværk bør enhederne opbevares i sikrede områ-
der og under tag. Placering vil tilgodese BRS behov for at kunne uddanne alle værneplig-
tige til at kunne bemande lægtvandskapaciteten. BRS nuværende både er placeret ved
beredskabscentrene og er alle fornyet efter år 2000.
6
Side looking radar/forward looking infra read kamera.
Side 8af 11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
1569770_0009.png
LÆGTVANDSKAPACITET
2015-08-13
Beredskabscentrenes dækningsområde.
Dele af Forsvarets materiel til indsættelse mod akutte olie- og kemikalieforureninger er
placeret ved beredskabscentrene og består af ca. 3,5 km flydespærringer fordelt med 600
m i henholdsvis Thisted, Herning og Haderslev og 800 m i henholdsvis Næstved og Allin-
ge. Alle centre er tildelt 4 olieopsamlings-aggregater pr. center, der er velegnede til op-
samling af tyndere olier, men ikke anvendelige overfor tung olie med høj viskositet.
Ved manuel opsamling anvendes sneskovle, opsamlingsbaljer, spande m.m. og leveres
sædvanligvis af BRS, ligesom beskyttelsesdragter, åndedrætsværn og passende fodtøj
(støvler/waders) ligeledes leveres af BRS.
9. PERSONEL
Hvert lægtvandsfartøj bemandes med 1 bådfører og en gast/opsamlingsspecialist. Fartøjet
vil kunne foretage forureningsbekæmpelse med denne besætning. Herudover kan der til-
føres ekstra bemanding ved behov, betinget af situation.
Hjemmeværnets bidrag til bemanding fordeler sig på tre områder: Bemanding af MHV-
fartøjer inklusive mindre fartøjer
7
, med HJV Task Force og med en helt eller delvis be-
manding af lægtvandskapaciteten. Udviklingen af Task Force afventer Hjemmeværnets
særlige analyse på området.
7
Rigid-Hull Inflatable Boat (RHIB) og gummibåde samt mindre motorbåde.
Side 9af 11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
LÆGTVANDSKAPACITET
2015-08-13
HJV bemanding af lægtvandsfartøjerne forudsættes at ske som en opfølgning på BRS
indledende indsats.
BRS kan helt eller delvis bemande lægtvandskapaciteten. Hvert af BRS centre har en
døgnbemandet udrykningsvagt og kan på meget kort varsel afsende mandskab og udstyr,
der kan være fremme over hele landet inden for maksimalt ca. 2 timer, bortset fra ikke bro-
faste øer. BRS samlede kapacitet består i dag af 315 redningsspecialister (der uddannes
årligt 420 9-måneders værnepligtige) og 220 fastansatte officerer og befalingsmænd i den
operative struktur, som principielt alle skal kunne indsættes ved omfattende katastrofer
eller terrorhandlinger. Hertil komme ca. 550 frivillige, som har et civilt fuldtidserhverv, og
som derfor alene kan indsættes få timer ad gangen.
BRS vil kunne holde op mod 180 befalingsmænd og menige indsat i op til 30 dage.
10. UDDANNELSE
For HJV personel med maritim baggrund vil der kun være behov for minimal ekstra ud-
dannelse i forbindelse med en omskoling til betjening af fartøjer og opsamlingsudstyr. Af-
ledte uddannelsesbehov ved BRS vil for involveret personel være:
En bådfører bør gennemgå: Speedbådscertifikat, Maritim VHF, BRS-bådførerkursus
og Redningsmiddeluddannelse. I alt ca. 2 ugers.
Værnepligtig/frivillig bør gennemgå: Båd betjening, Kran/andet specialudstyr og Red-
ningsmiddelkursus. I alt ca. 1 uge.
11. KOMMUNIKATION
SINE radioer anvendes som primære kommunikation mellem politi, BRS, miljøskibe og
HJV. Maritim VHF radio anvendes mellem MHV, miljøskibe og civile maritime enheder.
Mobiltelefon anvendes som backup og for administration.
12. ØVELSER
Lægtvandskapaciteten skal indgå i de rutinemæssige Havmiljøsamarbejdsøvelser.
Ref.:
a. Forsvarsministeriet, Planlægnings- og Operationsafdelingen skr. af 16. juni 2014
b. FKO skr. 2014-09-03, Initieringsdirektiv vedrørende udarbejdelse af koncept og tids-
plan for etablering af en lægtvandskapacitet.
c. Havmiljøloven
d. Forsvarsministeriet kapacitetsanalyse, 5.kt. 2008/000013 af 2. september 2008.
e. Beredskabsloven, lovbekendtgørelse nr. 137 af 1. marts 2004
Side 10af 11
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om det er korrekt, at Værnsfælles Forsvarskommando har udarbejdet et koncept for etablering af en lægtvandskapacitet, der skulle være sendt til Forsvarsministeriet med anbefaling, til forsvarsministeren
LÆGTVANDSKAPACITET
2015-08-13
Bilag:
1. Principskitse for indsættelse
2. Generelle operative brugerkrav
3. Kort med dybdeforhold
Side 11af 11