Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del
Offentligt
1565400_0001.png
Indlæg vedr, teknisk gennemgang af Forsvarsministeriets bidrag til forslag til finans
lov for 2016 for Forsvarsudvalget den 22. oktober 2015 kl. 08.00.
Indledning:
Velkommen til dette møde vedrørende Forsvarsministeriets
bidrag til finanslovforslag for 2016. Forud for mødet er der
til Forsvarsudvalget udsendt Forsvarsministeriets bidrag til
finanslovforslag for 2016 samt en redegørelse (notat) for
Forsvarsministeriets finanslovforslag for 2016.
I det følgende vil jeg kortfattet redegøre for hovedpunkter
ne i Forsvarsministeriets bidrag til flnanslovforslag for 2016.
Det skal indledningsvis bemærkes, at den økonomiske effekt
af den mellem SR-regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti indgåede Aftale om organiseringen af ledelsen af
Forsvaret af 10. april 2014 blev indarbejdet i Forsvarsmini
steriets ændringsforslag til flnanslovforslaget for 2015 og
indgår dermed i finansloven for 2015. I finanslovforslaget
for 2016 er der medtaget enkelte justeringer hertil.
Forslag
tïl
finanslov 2016:
Budgetrammerne på forslag til finanslov for 2016 er følgen
de:
År
2016: ca. 21,0 mia. kr.
År
2017: ca. 21,4 mia. kr.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget det talepapir, som Forsvarsministeriets embedsmænd anvendte til den indledende præsentation ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslaget den 22. oktober 2015, til forsvarsministeren
1565400_0002.png
År
2018:
År
2019:
Ca. 20,8 mia. kr.
ca. 20,4 mia. kr.
Forsvarsministeriets forslag til finanslov 2016 er for så vidt
angår Forsvaret baseret på Aftale på forsvarsområdet 2013-
2017 med efterfølgende tillæg. Endvidere er finanslovforsla
get for 2016 baseret på en teknisk forlængelse i 2016 af Af
tale om Redningsberedskabet i 2015 samt Aftale om Red
ningsberedskabet i 2013-2014. Af Aftale om Redningsbered
skabet i 2015 fremgår, at der i løbet af 2015 skal udarbej
des et beslutningsgrundlag med henblik på, at der i 2015
kan indgås en ny flerårig aftale om en strukturreform af
Redningsberedskabet.
Af væsentlige reguleringer på finanslovforslaget for 2016
skal særligt nævnes følgende:
• Rebudgettering af betalinger for materielanskaffelser fra
2016 til 2015 (primært for anskaffelse af skibsbaserede
helikoptere). Bevillingen er i 2016 nedsat med 400 mio.
kr. i 2016 mod tilsvarende forhøjelser med 150 mio. kr. i
2017, med 150 mio. kr. i 2018 og 100 mio. kr. i 2019.
Dette forklarer forskellen i budgettet for 2016 og 2017.
• Indarbejdelse af et omprioriteringsbidrag på 2 pct.
(-359,9 mio. kr.) i yderste budgetoverslagsår (2019) på
den ikke aftalebelagte del af drifts- og lønsumsrammer.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget det talepapir, som Forsvarsministeriets embedsmænd anvendte til den indledende præsentation ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslaget den 22. oktober 2015, til forsvarsministeren
1565400_0003.png
Et tilsvarende omprioriteringsbidrag på 2 pct. blev indar
bejdet på finanslovforslaget for 2018.
Omprioriteringsbidragene for 2018 og 2019 er årsag til de
faldende budgetter i 2018 og 2019 set i forhold til bud
gettet for 2016.
• Pris- og lønregulering
niveau.
(Ca.
50 mio. kr.) fra 2015 til 2016
• Indkøbseffektiviseringer (9. fase af Statens Indkøbspro
gram), der bLa. omfatter papir, forbrugsstoffer og datatil
behør, hotelophold i Danmark, trykkeri-, kopi- og print
ydelser samt sikkerhedssoftware til mobile enheder samt
nye aftaler for Kammeradvokaten og Statens KoncernBe
talinger (SKB). Reduktionerne er fra 2016 og frem på 6,9
mio. kr. årligt.
Hertil kommer følgende væsentlige ændringer på finanslov
forslaget for 2016:
• Som et led i reorganiseringen af Forsvarets ledelse er der
på FFL 2016 oprettet en ny hovedkonto
§
12.23.07. For
svarets Værksteder, ligesom Forsvarsministeriets Interne
Revision fra 2016 indgår under
§
12.11.01. Departemen
tet.
• For bedre at synliggøre bevillingernes anvendelse er der
på FFL 2016 oprettet to nye hovedkonti på Personalesty
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget det talepapir, som Forsvarsministeriets embedsmænd anvendte til den indledende præsentation ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslaget den 22. oktober 2015, til forsvarsministeren
1565400_0004.png
relsens område:
§
12.12.02. Forsvarsministeriets Persona
lestyrelse, Funktionel virksomhed og
§
12.12.03. For
svarsministeriets Personalestyrelse, Centralt styrede en
heder.
Funktionel virksomhed omfatter Forsvarsministeriets Per
sonalestyrelses planlægning og udvikling på en række
områder, herunder udgifter vedr. civiluddannelse, bidrag
til fleksjobordningen, arbejdsgivernes uddannelsesbidrag
og arbejdsmarkedets Erhvervssygdomsforsikring, samt
lønudgifter til værnepligtige og udgifter til arbejdsskade
erstatninger.
Centralt styrede enheder omfatter Forsvarsministeriets
Personalestyrelses administration af en række mindre
myndigheder og funktioner, herunder internationale sta
be, forsvarsattacheer, Den danske repræsentation ved
NATO; Forsvarets Auditørkorps og Hendes Majestæts Ad
judantstab.
• Af Aftale om vækstpakken af juni 2014 fremgår, at der i
forbindelse med gennemførelse af en strukturreform af
Redningsberedskabet skal udmøntes bevillingsreduktioner
på Redningsberedskabets budget med 75 mio. kr. i 2016
og 125 mio. kr. årligt fra 2017 og frem.
På FFL 2016 er oprettet en ny hovedkonto 12.41.79. Re
server og budgetregulering (med de negative budgetregu
leringer) placeret under hovedområde
§
12.4. Rednings
beredskab.
Bevillingsreduktionerne i 2016 og frem er således ikke på
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget det talepapir, som Forsvarsministeriets embedsmænd anvendte til den indledende præsentation ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslaget den 22. oktober 2015, til forsvarsministeren
1565400_0005.png
FFL 2016 udmøntet på Redningsberedskabets bevilling på
§
12.41.01.
På FFL 2016 er der på
§
12.11.79. Reserver og budgetre
gulering oprettet en ny underkonto 70 vedrører en nega
tiv budgetregulering (Ca. 103 mio. kr. i 2016 og Ca. 133
mio. kr. årligt fra 2017 og frem) svarende til den udestå
ende finansiering af styrkelsen af FE’ s indsats mod terror.
Det fremgår af den politiske aftale, at finansieringen for
2016-2017 tilvejebringes ved anvendelse af et træk på
Eorsvarsministeriets reserver. Finansieringen efter 2017
skal fastlægges som led i en kommende aftale om Forsva
ret.
• styrkelsen finansieres af eventuelle mindreforbrug i 2016
og 2017.
• Endvidere er der i FFL 2016 medtaget en revideret formu
lering af tekstanmærkning nr. 109, hvorved der gives For
svaret hjemmel til at indgå i et bredere samarbejde med
dansk erhvervsliv, f.eks. om rådgivning om den sikker
hedspolitiske situation i bestemte områder.
Herudover er der i det fremlagte finanslovforslag for 2016
medtaget en række forholdsvis mindre bevillingsmæssige
reguleringer som f.eks. overførsler til Justitsministeriet vedr.
tilsyn med efterretningstjenesterne
(jf.
terrorpakken af april
2015) samt overførsel til Uddannelses- og Forskningsmini
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget det talepapir, som Forsvarsministeriets embedsmænd anvendte til den indledende præsentation ved den tekniske gennemgang af finanslovsforslaget den 22. oktober 2015, til forsvarsministeren
1565400_0006.png
stenet vedr. sergentelevers overgang til Statens Uddannel
sesstøtle (SU).
Jeg skal afslutningsvis nævne, at der i finanslovforslaget for
2016 er afsat midler på veteranområdet (i alt 145,6 mio. kr.
i 2016), bl.a. til veterancentret og til en række initiativer til
styrkelse af veteranindsatsen. Der er endvidere afsat midler
til arbejdsskadeerstatninger, herunder særligt til post trau
matisk belastningsreaktion (PTSD). I perioden 2013-2017 er
merudgifterne til PTSD skønnet til at udgøre i alt ca. 1,2
mia. kr., heraf Ca. 290,2 mio.kr. i 2016.
Jeg er rede til at svare på jeres spørgsmål.