Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del
Offentligt
1599297_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Forvaltningsretskontoret
Caroline Schjønning
2015-0035-0321
1832254
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål K
fra Folketingets Forsvarsudvalg den 4. februar 2016
Samrådsspørgsmål K:
”Er justitsministeren enig med Venstres retsordfører, Preben
Bang Henriksen, der til DR Nyheder på spørgsmålet om en
offentliggørelse af dokumenterne fra Irak- og
Afghanistankommissionen udtaler, at: ”Det bliver virkeligt et
eldorado for pressen. Der er jo tusindevis af papirer, altså man
kan jo selv vælge, og derudfra kan der så skabes helt forkerte
historier.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
1.
Tak for ordet.
Der spørges til, om jeg er enig med de udtalelser, som
Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen, er
kommet med til DR Nyheder på et spørgsmål om
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 4/2-16 om offentliggørelse af Irak- og Afghanistankommissionens dokumenter, til justitsministeren
offentliggørelse
af
dokumenterne
fra
Irak-
og
Afghanistankommissionen.
Essensen i Preben Bang Henriksens udtalelse er, at der
er nogle helt grundlæggende retssikkerhedsmæssige
forhold,
der
taler
imod
en
offentliggørelse
af
kommissionens dokumenter.
Det er jeg naturligvis helt enig med Preben Bang
Henriksen i, og det beslutningsforslag, Liberal Alliance
har fremsat i Folketinget den 12. januar 2016 (B 52),
kan regeringen heller ikke støtte.
Lad mig uddybe:
[Begrundelse
for, hvorfor B 52 ikke kan støttes]
Med beslutningsforslaget foreslås det, at det skal sikres,
at
der
i
indeværende
af
folketingssamling
alle
Irak-
indsamlede,
kommissionens
sker
og
ikke-
ikke-
offentliggørelse
Afghanistankommissionens
komplet
liste
over
alle
klassificerede dokumenter, og at der udarbejdes en
klassificerede dokumenter.
Irak- og Afghanistankommissionens materiale består
navnlig af et meget stort antal dokumenter (ca.
2
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 4/2-16 om offentliggørelse af Irak- og Afghanistankommissionens dokumenter, til justitsministeren
70.000), som er oversendt fra myndighederne – navnlig
Forsvarsministeriet
kommissionen.
og
Udenrigsministeriet
kommer
det
til
Hertil
materiale,
kommissionen har indhentet andre steder fra, og det
materiale, den selv har produceret.
[”Klassificeret
materiale”]
Det materiale, myndighederne har oversendt til
kommissionen, drejer sig i meget vidt omfang om
fortroligt materiale, hvor der vil foreligge væsentlige
hensyn, der taler mod at offentliggøre dette. Her tænkes
navnlig på hensyn til statens sikkerhed, rigets forsvar og
hensynet til Danmarks forhold til andre lande.
Det er langt fra alt det materiale, der af disse grunde
ikke
vil
kunne
offentliggøres,
som
er
såkaldt
”klassificeret” materiale.
Med klassificeret materiale forstås materiale, som er
tildelt
en
klassifikationsgrad
i
henhold
til
sikkerhedscirkulæret. Klassifikationen beror navnlig på
vores forpligtelser som led i NATO-samarbejdet. Og
det er ikke sådan, at hvis et dokument ikke er
klassificeret, så kan det frit offentliggøres.
3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 4/2-16 om offentliggørelse af Irak- og Afghanistankommissionens dokumenter, til justitsministeren
Eksempelvis vil det sjældent føre til klassificering, at
offentliggørelse vil skade hensynet til andre lande. Men
det er selvsagt klart, at offentliggørelse af eksempelvis
indberetninger
om
fortrolige
samtaler
med
repræsentanter for andre lande vil være til betydelig
skade for Danmarks internationale virke nu og
fremover.
[Myndighedsinternt
og regeringsinternt materiale]
I det materiale, som myndighederne har oversendt til
kommissionen, indgår endvidere en del materiale, som
er myndighedsinternt, eller som er udvekslet som led i
den daværende regerings interne beslutningsproces. Det
kan
eksempelvis
for
være
notater
og
eller
lignende
til
forelæggelse
ministre
skriftlige
beslutningsgrundlag – f.eks. såkaldte covers – til brug
for møder i regeringsudvalgene, herunder regeringens
koordinationsudvalg.
Det vil være helt usædvanligt, hvis en tidligere
regerings
og
tidligere
ministres
interne
beslutningsgrundlag pålægges offentliggjort af et
aktuelt flertal i Folketinget.
Enhver siddende regering har værnet om sin interne
beslutningsproces. Og den til enhver tid siddende
regering har efter min opfattelse et ansvar i forhold
4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 4/2-16 om offentliggørelse af Irak- og Afghanistankommissionens dokumenter, til justitsministeren
til tidligere regeringer for at beskytte denne ordning.
Det er nødvendigt, hvis man skal kunne træffe
velovervejede beslutninger i en regering, hvor enhver
sten er vendt.
Den foreslåede ordning med offentliggørelse vil være
langt
mere
vidtgående
end
det
forhold,
at
undersøgelseskommissionen havde adgang til dette
materiale.
Ordningen er jo netop den, at en kommission får alt
materiale. Til gengæld arbejder den under tavshedspligt
og citerer alene det, der er relevant for dens
konklusioner.
[Kommissionens
eget materiale]
Så er der endelig det materiale, som kommissionen selv
har produceret.
Det
vil
eksempelvis
kunne
være
kommissionsmedlemmernes foreløbige overvejelser om
de spørgsmål, man skulle undersøge, overvejelser om
emner, der skulle spørges til under vidneafhøringerne,
osv.
5
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 4/2-16 om offentliggørelse af Irak- og Afghanistankommissionens dokumenter, til justitsministeren
Det
vil
være
forbundet
med
alvorlige
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder at offentliggøre
foreløbigt materiale af den karakter fra en uafsluttet
undersøgelse. Dette er jo også de betænkeligheder, som
Preben Bang Henriksen sigtede til med sine udtalelser.
De involverede vil således ikke have mulighed for -
under betryggende retlige former – at kunne forsvare
sig mod de konklusioner, som eventuelt ville kunne
blive draget på baggrund af sådant foreløbigt materiale.
Efter
undersøgelseskommissionsloven
en
beretning,
hvor
offentliggør
kommissionen
kommissionen
tilkendegiver sin vurdering af, hvad der kan lægges til
grund, at der er gået for sig i et hændelsesforløb. Inden
da har de involverede – under iagttagelse af en række
retsgarantier – haft mulighed for at komme til orde.
Hvis man offentliggør sådant materiale, springer man
den proces over. Det overlader de involverede til at
skulle føre deres forsvar udelukkende i medierne. Det er
retssikkerhedsmæssigt simpelthen ikke rimeligt.
[Ressourcespørgsmålet]
Hertil kommer så også et – måske mere kedeligt –
ressourcespørgsmål.
6
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 4/2-16 om offentliggørelse af Irak- og Afghanistankommissionens dokumenter, til justitsministeren
Man får nærmest det indtryk, når man har fulgt debatten
om offentliggørelse af kommissionens dokumenter, at
det bare lige kan klares med et snuptag.
Det er langt fra tilfældet.
Som nævnt er der sendt over 70.000 dokumenter fra
myndighederne til kommissionen. En offentliggørelse
vil kræve en nøje gennemgang af hver enkelt af disse
dokumenter og vil i meget vidt omfang også kræve
inddragelse
af
andre
myndigheder,
herunder
efterretningstjenesterne og forsvaret, og høring af andre
lande for at kunne vurdere, om der foreligger hensyn,
der hindrer offentliggørelse.
Det vil tage meget lang tid, og det vil koste betydelige
ressourcer. Det er umuligt at gøre præcist op, hvor
mange ressourcer det vil koste, men myndighedernes
skøn er, at det vil koste et betydeligt antal årsværk.
Dette er baggrunden for, at regeringen ikke kan støtte
det fremsatte beslutningsforslag.
[Afslutning]
7
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 4/2-16 om offentliggørelse af Irak- og Afghanistankommissionens dokumenter, til justitsministeren
Den 2. juli 2015 og i forlængelse af regeringsgrundlaget
”Sammen for fremtiden” besluttede regeringen at
nedlægge Irak- og Afghanistankommissionen. Det
gjorde vi, fordi grundlaget for Danmarks deltagelse i
Irakkrigen og forhold omkring danske soldaters
tilbageholdelse af personer under henholdsvis Irak- og
Afghanistankrigene er tilstrækkeligt oplyst, og fordi vi
ikke vil være med til at spilde flere af skatteydernes
penge.
Det har der været et flertal for.
Det kan man være uenig i.
Men det rigtige svar på den uenighed er ikke at træffe
beslutning om at offentliggøre alle kommissionens
dokumenter.
redegjort for.
Tak for ordet.
Det
er
der
tværtimod
en
række
tungtvejende grunde, der taler imod, og som jeg her har
8