Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd J den 28. januar 2016
Taleseddel
FOU samrådsspørgsmål J
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aleqa Hammond (SIU).
Ministeren bedes redegøre for den aktuelle status og fremtidsudsigterne for Grønnedal.
Herunder bedes ministeren redegøre for, hvor meget forsvarets aktuelle plan om at ryd-
de området fuldstændig vil koste samt hvilke muligheder der er for at foretage et nyt
begrænset udbud af området, hvor kun bestemte bygninger er omfattet.
Besvarelse af samrådsspørgsmål J
Udvalget har stillet mig følgende spørgsmål, som jeg gerne vil besva-
re: ”Ministeren bedes redegøre for den aktuelle status og fremtidsud-
sigterne for Grønnedal. Herunder bedes ministeren redegøre for, hvor
meget forsvarets aktuelle plan om at rydde området fuldstændig vil
koste samt hvilke muligheder der er for at foretage et nyt begrænset
udbud af området, hvor kun bestemte bygninger er omfattet.”
Indledningsvist vil jeg gerne skitsere forløbet og baggrunden for sa-
gen.
Som det er udvalget bekendt gennem min besvarelse af FOU alm. del
spørgsmål nr. 76, blev den daværende forsvarsminister Gitte Lillelund
Bech, daværende landsstyreformand i Grønland Kuupik Kleist og da-
værende lagmand på Færøerne Kaj Leo Holm Johannesen d. 22. au-
gust 2011 enige om, at Værnsfælles Arktisk Kommando skulle place-
res i Nuuk med et forbindelseselement i Thorshavn.
Forligspartierne bag forsvarsforlig 2010-2014 gav den 25. august
2011 deres opbakning til disse placeringer.
1
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/1-16 om Grønnedal, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 28. januar 2016
Arktisk Kommando blev etableret den 31. oktober 2012 i Nuuk, og 1.
november 2012 overtog Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse driften
af Grønnedal. Driften omfatter afvikling, oprydning mv. i Grønnedal
samt drift og vedligeholdelse af radioer og antennepark, der mulig-
gjorde kommunikation mellem Arktisk Kommando og enhederne frem
til, at erstatning blev etableret i Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord) i
efteråret 2014.
Siden udgangen af september 2014 har Forsvaret ikke længere haft
fast bemanding i Grønnedal. Jeg skal understrege, at Forsvarsmini-
steriet ikke har noget behov for eller ønske om at videreføre Grønne-
dal – hverken helt eller delvist.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har siden 2009 gennemført en
række miljøundersøgelser med henblik på at kunne vurdere i hvilket
omfang, der bør gennemføres miljøoprydning af Grønnedal. Derud-
over er der etableret et moniteringsprogram for at overvåge situatio-
nen. Grønlands Selvstyre har løbende fået tilsendt miljøundersøgel-
ses- og moniteringsrapporterne.
I forlængelse af beslutningen om placering af Arktisk Kommando i
Nuuk har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, den daværende For-
svarskommando og Forsvarsministeriet fra 2012 og frem til i dag væ-
ret i løbende dialog med Grønlands Selvstyre og Sermersooq Kom-
mune om oprydningen i Grønnedal.
2
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/1-16 om Grønnedal, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 28. januar 2016
Hertil kommer, at parterne har forsøgt at finde én at overdrage
Grønnedal til. Denne proces har jeg og mine forgængere redegjort
for igennem besvarelse af diverse udvalgsspørgsmål. Jeg finder det
dog formålstjenstligt at opsummere de tiltag, der har været gennem-
ført:
Det har i forståelse med Selvstyret og Sermersooq kommune været
undersøgt, om der er offentlige myndigheder, som kunne have inte-
resse i at overtage Grønnedal. Selvstyret meddelte i den forbindelse
Forsvarsministeriet, at der ikke var offentlige myndigheder i Grøn-
land, som var interesserede i at overtage Grønnedal. Tilsvarende var
der ingen interesse blandt de adspurgte danske myndigheder.
I forståelse med Selvstyret og Sermersooq Kommune har Forsvaret
desuden gennemført en offentlighedsfase, hvor Forsvaret i første
kvartal 2013 har fremlagt salgsinformation om Grønnedal på Forsva-
rets hjemmeside og annonceret dette via pressemeddelelse til grøn-
landske medier med henblik på at modtage forslag og tilbud fra inve-
storer, der måtte se muligheder i at erhverve Grønnedal. Offentlig-
hedsfasen resulterede heller ikke i en aftale.
De gennemførte bestræbelser på at identificere interesserede til at
overtage og videreføre området har således været resultatløse.
Sammenfattende har Forsvarsministeriet ikke behov for Grønnedal,
og der er ikke identificeret andre interesserede parter til at overtage
Grønnedal. På denne baggrund ønsker Forsvarsministeriet at efterla-
de stedet i miljømæssig forsvarlig tilstand.
Lad mig nu vende mig til den aktuelle status.
3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/1-16 om Grønnedal, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 28. januar 2016
Oprydningsopgaven er af et omfang, der kræver udbud. Da udbuds-
processen tager tid, og da seneste moniteringsrapporter har vist sti-
gende udsivning af olie til Arsuk fjord, offentliggjorde Forsvarsmini-
steriets Ejendomsstyrelse i august 2015 en udbudsbekendtgørelse for
oprydningen, der skulle muliggøre, at arbejdet blev påbegyndt i
sommeren 2016. De klimatiske forhold i Grønland medfører, at arbej-
det hovedsageligt kun kan gennemføres i sommerhalvåret.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har, som jeg har meddelt ud-
valget d. 27. januar 2016, nu annulleret udbuddet.
Annulleringen betyder, at oprydningen forventeligt tidligst kan iværk-
sættes i sommeren 2017.
Forsvarsministeriet drøfter fortsat oprydningen i Grønnedal med
Grønlands Selvstyre og Sermersooq Kommune. Det er hensigten at
udbyde kontrakten igen snarest muligt.
Såfremt Forsvarsministeriet, inden oprydningen iværksættes, modta-
ger en konkret henvendelse om overtagelse, og der kan indgås en af-
tale om oprydningsforpligtelserne, så behandler Forsvarsministeriet
gerne en sådan henvendelse.
Opsummerende er den aktuelle status i Grønnedal således, at Grøn-
nedal er lukket ned i hviletilstand frem til den endelige oprydning.
Materiel af værdi er fjernet, solgt eller sendt til Danmark. Bygninger
er forseglet, frostsikret og miljøsikret for olie- og kemikalier. Tanke er
bundsuget og rørsystemet afproppet. Olie og kemikalier er bortskaf-
4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/1-16 om Grønnedal, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 28. januar 2016
fet, og der er gennemført en generel oprydning i terrænet, så områ-
det fremstår pænt.
Kendte forureninger, jf. de gennemførte miljøundersøgelser, henlig-
ger til den endelige oprydning.
Det er Forsvarsministeriets forståelse, at Sermersooq Kommune har
valgt en tilsvarende løsning for kommunens bygninger i Grønnedal.
På baggrund af Forsvarets forureningsundersøgelser og løbende mo-
niteringer af forureningerne i Grønnedal forventes det generelt, at de
konstaterede jord- og vandforureninger vil spredes til et større are-
al/volumen og på sigt til Arsuk Fjord, hvis der ikke sker en oprensning
eller en afskæring af spredningen af forureningen. Endvidere er der
pt. 4 områder i Grønnedal, som belaster miljøet med udsivning af olie
til terræn og til vandmiljøet. Forureningerne stammer fra de mange
års brug af olietankanlæg mv.
Der er i sommeren 2015 gennemført simple afværgeforanstaltninger i
form af flydespærringer. Flydespærringerne er fjernet for vinteren.
Der er desuden gennemført forsøg med oprensning af den dyberelig-
gende forurening med henblik på at inddrage erfaringerne herfra i
den endelige oprydning.
Arktisk Kommando fører tilsyn med Grønnedal i form af månedlige
besøg af Søværnets skibe, som rapporterer til Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse moniterer
forureningerne gennem et omfattende moniteringsprogram, der over-
våger situationen.
5
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/1-16 om Grønnedal, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 28. januar 2016
Det skal bemærkes, at ca. 1/3 del af bygningerne har stået uopvar-
met og har ikke været anvendt siden september 2014. Den øvrige
2/3 del har stået uopvarmet siden september 2013. Dette bærer
bygningerne præg af. Ved Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses
seneste besigtigelse i oktober 2015 blev der konstateret skimmel-
svamp i nogle af bygningerne.
Udover den aktuelle status spørges der i samrådsspørgsmålet til:
”hvor meget forsvarets aktuelle plan om at rydde området fuldstæn-
dig vil koste”.
Til det kan jeg oplyse, at det er Forsvarsministeriets Ejendomsstyrel-
ses skøn, at omkostningerne forbundet med miljøoprydningen vil
kunne ligge på mellem ca. 125 og 250 mio. kr. Men det er vigtigt for
mig at understrege, at der fortsat er tale om et skøn behæftet med
stor usikkerhed.
I udbudsbekendtgørelsen fra august 2015 er der angivet et interval
på 125-300 mio. kr. Med intervallet var der søgt taget højde for en
række indarbejdede optioner samt usikkerheder. Optionerne omfatter
bl.a. Sermersooq kommunes oprydningsforpligtelser, idet Forsvarsmi-
nisteriet så en fælles interesse i at udbyde oprydningen i ét samlet
udbud.
Når der spørges til,
hvilke muligheder der er for at foretage et nyt
begrænset udbud af området, hvor kun bestemte bygninger er om-
fattet,
antager jeg, at spørgeren hentyder til, om udbuddet af miljø-
oprydningen kan gennemføres på en måde, hvor der efterlades ud-
valgte bygninger til afhændelse.
6
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/1-16 om Grønnedal, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 28. januar 2016
Udbuddet er som bekendt annulleret, og det korte svar er, at For-
svarsministeriets Ejendomsstyrelse vurderer, at det vil være muligt at
finde en løsning, hvor udvalgte bygninger efterlades med henblik på
afhændelse.
Hvorvidt dette vil medføre ekstra omkostninger for Forsvaret afhæn-
ger af det konkrete projekt.
Såfremt det ønskes, at udvalgte bygninger efterlades, kan Forsvaret
ikke fuldt ud leve op til Grønlands Selvstyres ønsker til miljøoprydnin-
gen, som de foreligger pt. De omfatter bl.a. fjernelse af alle bygnin-
ger, infrastruktur og oprensning.
Med udgangspunkt i forureningssituationen er det Forsvarsministeri-
ets Ejendomsstyrelse opfattelse, at flere af bygningerne og olietank-
anlæg bør fjernes, herunder kraftbygningen, som tidligere har forsy-
net Grønnedal med strøm og varme.
Med mindre der er tale om ”lavintensiv” (sommerhuslignende) drift af
bygningerne, vil det betyde, at der ved en eventuel fremtidig drift af
de efterladte bygninger, skal etableres nyt forsyningsanlæg med til-
hørende rørføringer samt nye olietankanlæg. Endvidere vil det være
nødvendigt at etablere anlæg til affaldshåndtering, såfremt kommu-
nens Syddump ikke videreføres.
Derudover kan der være områder, hvor der ikke kan gennemføres
oprensning af forurenet jord, uden at bygningerne fjernes.
7
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 28/1-16 om Grønnedal, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 28. januar 2016
Hvis der efterlades bygninger vil infrastrukturen formentligt blive ef-
terladt i sin helhed, hvilket betyder, at vedligeholdelsespligten bør
overdrages til Grønland eller den nye ejer af de bygninger, som måt-
te blive opretholdt. Dog vil det være nødvendigt at fjerne dele af vej-
nettet for at kunne gennemføre miljøoprydningen.
Naturreetablering i området kan dermed heller ikke gennemføres i
det omfang, som Grønlands Selvstyre pt. ønsker, og skal dermed til-
passes, hvis der skal opretholdes bygninger.
Dertil kommer naturligvis, at Forsvaret, ved overdragelse af bygnin-
gerne og den herved forbundne disponering af omkringliggende area-
ler, alene bør kunne stilles til ansvar for miljøundersøgelser og op-
rydning af arealer, bygninger og forureninger, som Forsvaret er an-
svarlig for. Forsvaret bør ikke kunne gøres ansvarlig for senere foru-
reninger, der forårsages af andre.
Det kan dermed godt lade sig gøre at opretholde bygninger, men der
skal naturligvis opnås enighed mellem en ny ejer og henholdsvis For-
svarsministeriet, Grønlands Selvstyre og Sermersooq Kommune om
vilkårene.
Med dette afslutter jeg min besvarelse af samrådsspørgsmålet.
8