Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1579730_0001.png
Det talte ord gælder.
• Velkommen til samråd, hvor jeg vil gennemgå vurderingen af hhv.
konjunktursituationen og udsigterne for de offentlige finanser i den netop
offentliggjorte Økonomisk Redegørelse.
1
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
1579730_0002.png
• Dansk økonomi er på sporet, og opsvinget ventes at fortsætte de
kommende år.
• Det bekræfter udsigterne for BNP, der vurderes at tage til fra 1,4 pct. i år til
1,9 pct. næste år og 2 pct. i 2017.
• Tallene indeholder en lille nedjustering af væksten fra 1,5 til 1,4 pct. i år.
Det skal ses i lyset af at tal for BNP-væksten i 3. kvartal var svagere end
ventet. Vi vurderer det som et kortvarigt ”bump”. Det rykker ikke
grundlæggende ved billedet af, at fremgangen i dansk økonomi har bidt sig
fast.
• Der er et solidt afsæt for vækst de kommende år, og den indenlandske
efterspørgsel udgør i stadig højere grad drivkraften bag fremgangen i
dansk økonomi. Det fortsætter også i 2017, som med denne redegørelse
for første gang indgår i konjunkturvurderingen.
• I takt med at konjunkturbilledet forbedres, vil det øge behovet for at
opstramme finanspolitikken fra det meget lempelige udgangspunkt, men
det vil jeg vende tilbage til senere.
2
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
1579730_0003.png
• I 2015 har vi for alvor set en styrkelse af det private forbrug efter flere års
stilstand.
• Mange familier har i de senere år haft behov for at konsolidere deres
økonomi efter de store prisfald på boligmarkedet i 2008 og den
efterfølgende usikkerhed i forbindelse med den europæiske gældskrise.
Men nu begynder de at bruge flere penge.
• Det hænger sammen med, at de oplever voksende indkomster som følge
af reallønsfremgang og stigende beskæftigelse. Sammen med stigende
boligpriser og lave renter skaber det tryghed og optimisme.
• Der er altså skabt et sundt grundlag for gradvis fremgang i forbruget i de
kommende år. En holdbar fremgang, vel at mærke, ikke en gældsdrevet
forbrugsfest, som den vi så i årene op til finanskrisen.
3
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
1579730_0004.png
• Den indenlandske vækst står dog ikke alene, og trods svage 3. kvartals tal
er der udsigt til en væsentlig stigning i eksporten de kommende år. Det
skyldes, at danske virksomheder nyder godt af fremgangen blandt de lande
vi handler mest med. Vi ser blandt andet, at genopretningen i Europa er
blevet mere robust, med vækst i BNP og beskæftigelse.
• Længere væk, blandt de nye vækstøkonomier, ser billedet mindre positivt
ud med et lavere væksttempo i Kina og recessioner i Brasilien og Rusland.
• De mere afdæmpede vækstudsigter blandt de nye vækstøkonomier ventes
dog ikke for alvor at dæmpe væksten i dansk eksport, da den i høj grad
afsættes blandt de industrialiserede lande.
• Andre udefrakommende faktorer, som den lave oliepris, en svag kronekurs
og den meget lempelige pengepolitik bidrager også til de bedre udsigter.
4
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
1579730_0005.png
• Med fremgang i både eksporten til udlandet og nu også husholdningernes
forbrug er der vækst i den private del af økonomien. Det fremgår tydeligt af
udviklingen på arbejdsmarkedet. Som vi ser i den venstre figur, så er den
private beskæftigelse steget støt i over to år, og siden vendingen i 2012 er
der kommet mere end 66.000 personer i privat beskæftigelse.
• Det samme billede tegnes, hvis vi ser på ledigheden, der er fortsat med at
falde gennem året.
• Fremgang på arbejdsmarkedet er en grundlæggende forudsætning for, at
danske familier kan bruge flere penge, og går derfor hånd i hånd med det
økonomiske opsving. De mange nye job skal i øvrigt ses i sammenhænge
med voksende produktion i de store private brancher, som bruger meget
arbejdskraft.
5
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
1579730_0006.png
• Vi går altså ind i nogle år med en bredt sammensat vækst i den private
efterspørgsel – både fra husholdningerne og virksomhederne herhjemme
og på vore eksportmarkeder.
• Det betyder, at fremgangen på arbejdsmarkedet vil fortsætte. Den private
beskæftigelse ventes at stige med over 80.000 personer i løbet af de tre år
som prognosen dækker.
6
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
1579730_0007.png
• Vi har gennem en række reformer løftet den strukturelle beskæftigelse, og
dermed skabt plads til at beskæftigelsen kan vokse uden, at der opstår
generelt pres på arbejdsmarkedet.
• Det er især indfasningen af en højere efterlønsalder som følge af
tilbagetrækningsreformen, der bidrager til, at udvide kapaciteten i dansk
økonomi i disse år.
• Jo flere år med beskæftigelsesfremgang, jo vigtigere bliver det, at vi
gennem nye reformer sikrer, at virksomhederne har adgang til en
tilstrækkelig velkvalificeret arbejdsstyrke.
• Derfor vil regeringen forsætte linjen med jobreform 2, som skal øge
gevinsten ved beskæftigelse og dermed give endnu et bidrag til en stigning
i den strukturelle beskæftigelse.
7
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
1579730_0008.png
• Igennem en årrække har vi været i en situation, hvor vi har ført en lempelig
finanspolitik for at understøtte økonomien under tilbageslaget. Men dansk
økonomi er nu inde i et opsving.
• Og i takt med at opsvinget får mere og mere fat, så bliver der gradvist
færre ledige ressourcer i økonomien, som man kan se på figuren til
venstre. Det betyder, at der bliver færre ledige hænder på
arbejdsmarkedet, som virksomhederne kan rekruttere.
• Derfor er det fornuftigt og ansvarligt, at vi stille og roligt trækker den
lempelige finanspolitik tilbage, så vi understøtter et holdbart opsving.
8
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
1579730_0009.png
• Regeringens kasseeftersyn fra august viste, at de offentlige finanser var i
ringere stand end ventet før valget. Uden opstramninger ville underskuddet
på den strukturelle saldo i 2016 stå til at lande på 0,7 pct. af BNP - på den
forkerte side af grænsen i budgetloven.
• Derfor har vi med finansloven for 2016 planlagt en ansvarlig finanspolitik,
som styrker de offentlige finanser med 5 mia. kr., så underskuddet på den
strukturelle saldo reduceres til 0,4 pct. af BNP. Dermed er der nu luft til
budgetlovens grænse i 2016.
• Det understøtter to vigtige forhold:
• For det første, at finanspolitikken er afstemt med opsvinget i dansk
økonomi.
• For det andet, at vi får taget det første skridt mod at reducere de offentlige
underskud, så målet om balance i 2020 kan indfries. Det er afstemt med, at
der også er råd til at finansiere velfærdssamfundet fremadrettet.
• Vi har taget ansvar i en svær situation og har turdet prioriter. Det arbejde
9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
skal vi fortsætte i de kommende år.
• Vi skal ikke længere planlægge en finanspolitik, som går helt til kanten af
det tilladte i budgetloven.
• Når finanspolitikken skal normaliseres i de kommende år, indebærer det
blandt andet, at de offentlige investeringer skal ned i et mere normalt leje
end det har været tilfældet de senere år.
• Der skal ikke herske tvivl om, at rammerne vil være stramme i de
kommende år. Finanspolitikken vil skulle strammes hvert år, så vi kommer
frem mod balance i 2020 og understøtter en sund konjunkturfremgang.
9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
1579730_0011.png
• Med den opdaterede vurdering ligger underskuddet på den faktiske saldo
indenfor EU’s 3 pct.-grænse i prognoseårene.
• Den faktiske saldo påvirkes kraftigt af, hvordan det går med økonomien og
en række andre forhold som kan svinge meget – fx udviklingen på
aktiemarkederne og bevægelserne i olieprisen.
• Det gør også, at skøn for den faktiske saldo kan blive revideret forholdsvist
meget fra vurdering til vurdering. På figuren kan man se, at vi i september
skønnede et faktisk underskud på 3 pct. af BNP i 2015. Men nu skønner vi
et underskud på 2 pct. af BNP.
• Det er en revision på 20 mia. kr., som skal ses i lyset af navnlig to ting:
• For det
første
er skønnet for omlægning af kapitalpensioner til
alderspensioner opjusteret, således at der nu skønnes et provenu i 2015
på 18 mia. kr. mod tidligere 6 mia. kr. For det
andet
er skønnet for
provenuet fra pensionsafkastskatten opjusteret til godt 20 mia. kr. mod
tidligere knap 11 mia. kr.
10
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
• Vi tilrettelægger finanspolitikken med udgangspunkt i den strukturelle
saldo. Selv om den faktiske saldo forbedres i 2015, så bliver der altså ikke
flere penge at dele ud af i finanspolitikken.
• Det underskud, vi venter i 2015, er ligesom i 2014 præget af store
engangsindtægter fra navnlig omlægningen af kapitalpensioner. Uden de
indtægter ville underskuddet i 2015 være på 3 pct. af BNP – det kan man
se på den skraverede søjle.
• Engangsindtægter falder bort i 2016, hvor der derfor kun er en lille margin
til 3 pct.-grænsen. I 2017 ventes afstanden at blive større. Det skyldes
altovervejende, at væksten i økonomien tager til.
10
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 10/12-2015 om Økonomisk Redegørelse, til finansministeren
1579730_0013.png
• For at opsummere.
• Vi står med en økonomi i fremgang. Et stærkt arbejdsmarked og et
privatforbrug, der nu for alvor er på vej op i gear. Det går frem i den private
sektor.
• Med opsvinget i dansk økonomi skal vi gradvist rulle den lempelige
finanspolitik tilbage.
• Rammerne i den offentlige økonomi vil derfor være stramme.
11