Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 114
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 17. december 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 114 (Alm. del – § 38) af 7.
september stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre antallet af skatte- og afgiftsstigninger samt lettelser vedtaget
af Thorning-regeringen (september 2011 – juni 2015) samt effekten heraf på det
samlede skattetryk?
Svar
Der findes ikke en entydig definition på, hvordan antallet af skatte- og
afgiftsændringer opgøres. Til brug for besvarelsen af spørgsmålet er der
udarbejdet en afgrænsning i forhold til opgørelsen af antallet af skatte- og
afgiftsændringer,
jf. boks 1.
Boks 1
Opgørelsesmetode af antallet af skatte- og afgiftsændringer
Følgende afgræsning anvendes i opgørelsen:
Indførelse/ophævelse af en ny skat, afgift eller indeksering.
Forhøjelse/nedsættelse af en sats i en eksisterende skat eller afgift.
Forhøjelse/indskrænkelse af basen for en eksisterende skat eller afgift.
Andre lovændringer på skatteområdet, som strammer/lemper beskatningen. Det kan fx være lovgivning om
inddrivelse, indberetning eller lign.
Hvis en skatte- eller afgiftsændring er indfaset over flere år, så opgøres en ændring for hvert år. Samme princip
anvendes ved diskretionære forhøjelser af afgiftssatser mv., der i en afgrænset tidsperiode træder i stedet for
løbende indekseringer. Ved årlig løbende indeksering uden tidsafgrænsning opgøres indekseringen som én
ændring.
Skatte- eller afgiftsændringer, der fremgår som et selvstændigt initiativ i et lovforslag, opgøres som
udgangspunkt som selvstændige ændringer.
Ændringer med ikke-kvantificerbare provenumæssige konsekvenser medregnes ikke i opgørelsen. Ved
lovforslag med flere initiativer med begrænsede eller ikke-kvantificerbare provenumæssige konsekvenser,
angives der i nogle tilfælde kun én samlet virkning af lovforslaget. I så fald opgøres lovforslaget som én ændring
(ud fra forslagets samlede virkning).
Skatte- eller afgiftsændringer, hvor flere satser ændres som del af samme initiativ, opgøres som én ændring.
Det kan fx være en lov, der ændrer afgiftssatsen for både blyholdig og blyfri benzin.
Dobbeltbeskatningsaftaler indgår i opgørelsen, hvis de indeholder provenumæssige konsekvenser.
Ændringer i kommunale skatter indgår ikke i opgørelsen.
Selv med ovenstående afgrænsning kan optællingen af skatte- og afgiftsændringer i visse tilfælde være baseret på
et skøn. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at basere optællingen på en konkret vurdering, hvis lovforslagene
ikke kan fortolkes entydigt ift. ovenstående afgrænsning.