Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1575438_0001.png
Folketingets Finansudvalg
3. december 2015
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 8. december 2015
Sager af relevans for Folketingets Finansudvalg forelægges til orientering. Denne forelæggelse giver
et prioriteret uddrag af de centrale aspekter i sagerne. Der henvises generelt til samlenotatet.
Det europæiske semester 2016: Den årlige vækstundersøgelse, varslingsrapporten mv.
Det europæiske semester for 2016 blev skudt i gang den 26. november, da Kommissionen offent-
liggjorde sin semesterpakke. Semesterpakken indeholder blandt andet Kommissionens årlige
vækstundersøgelse og Kommissionens varslingsrapport, der begge vil blive præsenteret og drøftet
på det kommende ECOFIN.
Vækstundersøgelsen kommer med et bud på de overordnede økonomisk-politiske udfordringer og
prioriteter i Europa. Kommissionen foreslår, at arbejdet i EU-landene i 2016 fortsat koncentrerer
sig om de tre hovedprioriteter, som blev udpeget i vækstundersøgelsen for 2015:
1. En koordineret indsats for fremme af investeringer
2. Gennemførelse af strukturreformer
3. Finanspolitisk ansvarlighed
Regeringen støtter generelt vækstundersøgelsens prioriteter og lægger vægt på, at EU-landene
holder fast i en ambitiøs reform- og konsolideringsdagsorden.
Varslingsrapporten indleder makroubalanceproceduren. Rapporten lægger op til dybdegående
analyser af 18 lande. Rapporten bemærker, at det går fremad i EU-landene med at rette op på
tidligere års opbyggede ubalancer, men at der stadig er arbejde at gøre.
Kommissionen finder, at de høje niveauer af privat og offentlig gæld fortsat er bekymrende.
Kommissionen peger også på, at euroområdet samlet set har et voksende overskud på betalingsba-
lancen, men at det blandt andet skyldes en fortsat svag indenlandsk efterspørgsel i euroområdet og
lave investeringsniveauer.
Kommissionen vurderer, at Danmark ikke er påvirket af ubalancer i makroubalanceprocedurens
forstand. Derfor vil Kommissionen ikke lave en dybdegående analyse af Danmark.
Regeringen noterer sig, at Kommissionen ikke har til hensigt at udarbejde en dybdegående analyse
af Danmark og noterer sig Kommissions vurdering af, at 18 lande oplever makroøkonomiske
ubalancer.
I semesterpakken fremlagde Kommissionens også et udkast til Rådets økonomisk-politiske anbefa-
linger til euroområdet som helhed. Her anbefales eurolandene at træffe foranstaltninger i 2016 og
2017 mhp. at:
1. Understøtte opsvinget, sikre konvergens og korrigere makroøkonomiske ubalancer.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om ministeren vil redegøre for punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet 8/12 2015, til finansministeren
1575438_0002.png
Side 2 af 2
2. Gennemføre arbejdsmarkedsreformer, herunder reformer, der fremmer fleksibilitet og reduce-
rer skat på arbejdskraft.
3. Sikre neutral finanspolitik i 2016 og nedbringe offentlig gæld i 2017.
4. Reducere bankers misligholdte lån gradvist, forbedre insolvensbehandling og nedbringe private
gældsniveauer.
Udvalget vil modtage yderligere orientering om semesterpakkens samlede indhold i forbindelse
med det fælles samråd 11. december med Europaudvalget og Finansudvalget om det europæiske
semester.
Kommissionens udspil om fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagten
ECOFIN skal godkende et udspil til en fælles tolkning af den eksisterende fleksibilitet i Stabilitets-
og Vækstpagten. Udspillet ændrer ikke på reglerne, men drejer sig udelukkende om den praktiske
anvendelse af nogle af reglerne. Der lægges op til, at tolkningen skrives ind i det såkaldte adfærds-
kodeks, som er en aftale om retningslinjer for den praktiske gennemførelse af Stabilitets- og
Vækstpagten. Udspillet tager udgangspunkt i Kommissionens meddelelse om tolkning af reglerne
fremlagt på ECOFIN 27. januar, og handler især om tre punkter:
En investeringsklausul giver lande med lav vækst mulighed for at afvige midlertidigt fra deres
mellemfristede mål for den strukturelle balance på de offentlige finanser (det såkaldte MTO)
eller tilpasningen mod MTO. Det gælder, når landet investerer i et projekt medfinansieret af
EU og i øvrigt opfylder en række betingelser.
En strukturreformklausul giver mulighed for at afvige midlertidigt fra MTO eller tilpasningen
hertil, når man gennemfører større strukturreformer, hvis de styrker finanserne på længere sigt
og opfylder en række andre krav.
Angående konjunkturforhold er der som hidtil fortsat mulighed for at justere kravene til lan-
denes tilpasning til deres MTO afhængig af den økonomiske situation. Tilpasningskravet vil
dog nu blive yderligere gradueret i dårlige økonomiske tider, hvor man kan nøjes med at sikre
strukturelle budgetforbedringer på mellem nul og 0,5 pct. af BNP om året.
Regeringen kan støtte det foreliggende udspil, idet muligheden for midlertidige afvigelser fra
MTO, samt afvigelsernes størrelse, klart afgrænses, og da det enkelte land fortsat skal nå sit mel-
lemfristede mål for den strukturelle saldo inden for perioden for landets stabilitets- eller konver-
gensprogram.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen