Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. marts 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 76 (Alm. del) af 18.
november 2016 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange personer der mister penge ved at arbejde med
hhv. de nuværende regler og efter indførelsen af regeringens jobreform fase 1?
Svar
I besvarelsen er den økonomiske gevinst ved at være i beskæftigelse opgjort med
udgangspunkt i det såkaldte forskelsbeløb. Forskelsbeløbet betegner forskellen
mellem på den ene side den disponible indkomst som helårsmodtager af overfør-
selsindkomst og på den anden siden den disponible indkomst som helårsbeskæfti-
get. Beregningen tager blandt andet højde for transportudgifter til og fra arbejde
og aftrapning af indkomstafhængige ydelser som boligstøtte og økonomisk fri-
plads i daginstitution mv.
Beregninger af forskelsbeløb baserer sig på Lovmodellens forskelsbeløbsmodel,
som omfatter personer i den erhvervsaktive alder, hvor den disponible indkomst
som henholdsvis beskæftiget og ikke-beskæftiget er opgjort under den beregnings-
tekniske antagelse, at personen er beskæftiget henholdsvis ikke-beskæftiget hele
året.
Det bemærkes, at de gængse beregninger af forskelsbeløb ikke angiver hvorvidt
det kan betalte sig at tage et job til en løn, der svarer til mindstelønnen i overens-
komsterne. Det skyldes, at forskelsbeløbsmodellen tager udgangspunkt i et lønal-
ternativ, der enten er en registreret timeløn (for beskæftigede) eller en statistisk
estimeret
potentiel
timeløn (for ikke-beskæftigede) givet en persons situation og
karakteristika herunder en eventuel registreret timeløn i tidligere beskæftigelse.
1
Tabel 1 viser skøn over fordelingen af personer med udgangspunkt i det beregne-
de månedlige forskelsbeløb opgjort i 2015-niveau som er forskelsbeløbsmodellens
seneste fremskrivningsår. De beregnede forskelsbeløb er opgjort med hhv. 2015-
regler og 2023-regler (hvor skattereformen fra 2012 er fuldt indfaset). Fsva. effek-
ten af Jobreform fase I, har det kun været muligt at indregne effekten af kontant-
hjælpsloftet. Det er vurderet at det ikke kan afgøres hvilke personer som ville bli-
Metoden er beskrevet i Finansministeriets Arbejdspapir nr. 22/2010
(http://www.fm.dk/publikationer/arbejdspapirer/2010/beregning-af-den-oekonomiske-gevinst-ved-arbejde ).
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk