Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1684053_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 7. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 603 (Alm. del) af 3.
oktober 2016
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, det tilbageværende økonomiske råderum i 2020, i
en tabel over udgifter og indtægter i 2020, under følgende forudsætninger for
indtægter og udgifter i 2020 ift. grundforløbet:
Indtægter:
Det økonomiske råderum.
Lempelsen af arveafgift fra aftalen om finansloven for 2016 annulleres.
Mindre stejl konsolideringssti, svarende til det forudsatte i regeringens hel-
hedsplan DK2025 – Et stærkere Danmark, jf. Tabel 2B.1 på side 68.
Besparelser på PSO-udgifter i samme størrelsesorden som i regeringens hel-
hedsplan DK2025 – Et stærkere Danmark.
Socialt afbalanceret finansiering af afskaffelsen af PSO’en som f.eks. den mo-
del regeringen foreslog i maj 2016, jf. artiklen ”Regeringen vil hæve bundskat-
ten” fra TV2.dk den 25. maj 2016.
Udgifter:
1,2 mia. kr. til Tryghed for boligejere.
Investeringsudfordringen i det offentlige håndteres ved at udskyde eller aflyse
investeringer for 0,5 mia. kr. i 2020 jf. side 56 i DK2025 – Et stærkere Dan-
mark.
Togfondens fase 1 gennemføres, som aftalt mellem forligspartierne i juni 2016
og som beregnet i svar på L 192 spørgsmål 3.
PSO-afgiften afskaffes.
Svar
Det bemærkes, at svaret erstatter tidligere fremsendt svar af 4. november 2016.
Jeg vil gerne starte med at understrege, at de opstillede forudsætninger vil inde-
bære svækkede offentlige finanser og øget gældsætning i en årrække uden at dette
modsvares af en målrettet reduktion af hængekøjeudfordringen for dansk øko-
nomi, og uden at den lempeligere finanspolitik modsvares af øget arbejdsudbud.
Dette vil øge risikoen for ubalancer i dansk økonomi. Endvidere vil der grundlæg-
gende ikke være initiativer, der væsentligt øger vækstpotentialet i dansk økonomi
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om at oplyse, det tilbageværende økonomiske råderum i 2020, til finansministeren
1684053_0002.png
Side 2 af 3
ved at øge arbejdsudbud og produktivitet, og samtidig vil skatten skulle hæves for
at finansiere en afskaffelse af PSO-afgiften.
Beregningsforudsætninger
Det er på baggrund af de oplyste forudsætninger lagt til grund, at investeringsud-
fordringen håndteres ved at annullere eller tilpasse allerede planlagte offentlige in-
vesteringsprojekter for i alt 5 mia. kr. i 2018-2020. Det indebærer, at den samlede
afsatte ramme til offentlige investeringer i grundforløbet fastholdes. Besparelsen
på �½ mia. kr. i 2020 optræder på den baggrund ikke i tabel 1. Gennemførsel af
Togfondens fase 1 er indregnet som et løft af den offentlige investeringsramme på
0,3 mia. kr. i 2020 og i alt 0,7 mia. kr. i perioden 2017-2020.
Med de angivne forudsætninger vil der, inkl. underskudsfinansiering, være et råde-
rum til offentlig forbrugsvækst og andre prioriteringer – inkl. pligtopgaver – på
16¾ mia. kr. i 2020.
Tabel 1
Finansieringsoversigt i 2020
2020
1. Finansiering i alt, mia. kr. (efter tilbageløb og adfærd)
Råderum i et grundforløb uden nye tiltag
1
Annullering af lempelse af arveafgift fra aftalen om finansloven for 2016
Uspecificeret finansiering af afskaffelse af PSO-afgiften, fx ved forhøjelse af bundskatten
Mindre stejl konsolideringssti for den strukturelle saldo
20¼
11¾
1
2
2. Prioriteringer i alt, mia. kr. (efter tilbageløb og adfærd)
Tryghed for boligejere
Gennemførsel af Togfondens fase I
Afskaffelse af PSO-afgiften
2
3�½
¼
2
Nettovirkning med de angivne forudsætninger (1-2)
Provenuvirkning i fravær af styrket arbejdsudbud og styrkede offentlige finanser på sigt
Nettovirkning hvis arbejdsudbud og offentlige finanser på langt sigt ikke styrkes
16¾
-5¼
11�½
Anm: Grundet afrundinger kan summen af enkeltelementer afvige fra totalen.
1)
Opgjort som væksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i et grundforløb med strukturel balance i
2020 og 2025.
2)
Provenuet anvist i Helhedsplanen og således inkl.. billiggørelser af vedvarende energi. Det bemærkes, at
genemførelsen af kystnære havvindmøller, jf. s. 29 i Stol på Danmark, alt andet lige vil gøre regningen
vedrørende afskaffelsen af PSO-afgiften større og dermed øge finansieringsbehovet.
Kilde: DK2025 – Et stærkere Danmark og egne beregninger.
Det bemærkes, at råderumsbidraget fra en lempeligere konsolideringssti af den
strukturelle saldo indgår i Helhedsplanen på baggrund af forøgelsen af arbejdsud-
buddet frem mod 2020 og en væsentlig styrkelse af de offentlige finanser frem
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om at oplyse, det tilbageværende økonomiske råderum i 2020, til finansministeren
1684053_0003.png
Side 3 af 3
mod midten af århundredet,
jf. s. 42 i DK2025 – Et Stærkere Danmark.
Det er pri-
mært elementerne i JobReformen, der løfter arbejdsudbuddet frem mod 2020 i
Helhedsplanen. Fra 2020 og frem bidrager omlægning af SU-systemet og forhø-
jelse af tilbagetrækningsalderen med 6 måneder endvidere til at øge arbejdsudbud-
det. Derudover medgår forslaget om at hæve pensionsalderen med 6 måneder i
2025, så den i højere grad følger udviklingen i middellevetiden, isoleret set til at
forbedre de offentlige finanser med 0,3 pct. af BNP i 2041-45, hvor den såkaldte
hængekøjeudfordring for de offentlige finanser er størst. Ingen af disse tiltag er gi-
vet som forudsætninger i spørgsmålet.
I fravær af et styrket arbejdsudbud og en væsentlig styrkelse af de offentlige finan-
ser på sigt vil midlerne fra en lempeligere konsolideringssti for den strukturelle
saldo som udgangspunkt ikke kunne indgå som finansiering i Helhedsplanen. I et
sådant tilfælde vil det isoleret set indebære et finansieringsbehov på 5¼ mia. kr. i
2020,
jf. tabel 1.
Det vil reducere råderummet til ca. 11�½ mia. kr. i 2020.
Det bemærkes i øvrigt, at der i ovenstående tabel ikke er afsat finansiering til et
robust pensionssystem, der fremgår som en pligtopgave i Socialdemokratiets ud-
spil (s. 27 i Stol på Danmark).
Såfremt det antages, at et sådant system skal indrettes som foreslået i regeringens
Helhedsplan
1
, indebærer det en merudgift på ¼ mia. kr. i 2020 stigende til knap 2
mia. kr. i 2025, som skal finansieres inden for det eksisterende råderum. Alternativt
vil det skulle finansieres af skattestigninger eller omprioriteringer. Ellers bør der
anvises en metode, hvormed man kan gøre pensionssystemet robust uden, at det
medfører merudgifter.
Råderummet på 11�½ mia. kr. med de angivne forudsætninger skal således dække
over de prioriteringer, der måtte være i finanspolitikken. Herunder fx udgifter til
offentlig service og styrkelse af pensionsopsparingen. Ligeledes bemærkes det, at
der i Socialdemokratiets 2025 plan er angivet provenuer for 2025 af vækstinitiati-
ver. Hvis der ønskes gennemført vækstinitiativer i perioden frem mod 2020 vil det
således også kunne lægge beslag på en del af det tilbageværende råderum på 11�½
mia. kr. Ligeledes bemærkes det, at råderummet forudsætter, at der gennemføres
skatte- eller afgiftsstigninger på 2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd for at hånd-
tere den nødvendige afskaffelse af PSO-afgiften.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
Provenuet indeholder virkningen af regeringens forslag om obligatorisk opsparing, tiltag vedr. alderspension samt Pensi-
onsBonus.
1