Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1679275_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 601 (Alm. del) af 3.
oktober 2016
Spørgsmål
Ministerens bedes oplyse, hvorvidt det er en betingelse for opfyldelse af budgetlo-
ven, at underskud på den strukturelle saldo i 2020 skal modsvares af en forhøjelse
af pensionsalderen i de efterfølgende år?
Svar
I henhold til budgetloven skal finanspolitikken i det kommende finansår løbende
planlægges inden for rammerne af budgetlovens underskudsgrænse. Ligeledes
fastsættes udgiftslofterne for det nye fjerde år løbende med afsæt i den forudsatte
udgiftsudvikling i en fremskrivning af dansk økonomi, hvor de årlige strukturelle
offentlige underskud højst må udgøre �½ pct. af BNP, og hvor de mellemfristede
mål for den offentlige saldo og holdbarhedsindikatoren er opfyldt.
Med
DK2025 – Et stærkere Danmark
er den overordnede ramme for finanspolitik-
ken, at de strukturelle underskud gradvist skal forbedres frem mod et mål om
balance mellem indtægter og udgifter i 2025 – og at de offentlige finanser skal
styrkes frem mod 2040-2045, hvor den såkaldte hængekøjeudfordring er dybest.
De offentlige finanser styrkes blandt andet via forslaget om forhøjelse af pensi-
onsalderen med 6 måneder i 2025.
Målet om strukturel balance i 2025 og styrkelsen af de offentlige finanser frem
mod midten af århundredet er ikke for nuværende påkrævet som følge af de sty-
ringsmæssige rammer i budgetloven. Ved at gennemføre tiltag, som styrker de
offentlige finanser på længere sigt og sikre balance på den strukturelle saldo i
2025, opnås imidlertid et bedre afsæt for at håndtere presset på finanserne i de
følgende årtier. Det bidrager til at fremtidssikre velfærden i de år, hvor den demo-
grafiske udfordring for de offentlige finanser er størst. Også i tidligere mellemfri-
stede planer har der været fastsat ambitiøse mål for den strukturelle saldo, som
har bidraget til i god tid at håndtere fremtidige udfordringer for de offentlige fi-
nanser i Danmark,
jf. boks 2.1 på s. 44 i DK2025 – Et stærkere Danmark.
Styrkelsen af de offentlige finanser på længere sigt – blandt andet som følge af
forslaget om tilpasning af pensionsalderen til den øgede levetid – muliggør samti-
dig et større manøvrerum i de førstkommende år frem mod 2020. Målet for den
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om det er en betingelse for opfyldelse af budgetloven, at underskud på den strukturelle saldo i 2020 skal modsvares af en forhøjelse af pensionsalderen i de efterfølgende år, til finansministeren
Side 2 af 2
strukturelle saldo i 2020 kan på den baggrund lempes til -¼ pct. af BNP. Det
lempeligere mål i 2020 medgår til at lette presset på den offentlige økonomi som
følge af nedjusterede offentlige indtægter fra aktiviteterne i Nordsøen og de sene-
ste års højere flygtningetilstrømning.
Det lempeligere krav til den strukturelle saldo i 2020 skal også ses i sammenhæng
med, at tiltagene i 2025-planen, herunder anden fase af JobReformen, øger den
strukturelle beskæftigelse med ca. 11.000 fuldtidspersoner allerede i 2020. Det
bidrager til at modgå det tiltagende pres på arbejdsmarkedet og er medvirkende til,
at finanspolitikken kan konsolideres lidt langsommere frem mod 2020.
Det Økonomiske Råd (vismændene) har i deres efterårsrapport 2016 vurderet, at
en udskydelse af balancekravet er udtryk for en finanspolitisk lempelse, som kan
forsvares, hvis arbejdsudbuddet øges.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansministeren