Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1680912_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 600 (Alm. del) af 3.
oktober 2016 stillet efter ønske fra Finansudvalget
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at det er muligt at have et underskud på de offentlige
finanser på helt op til 0,5 pct. af BNP i 2020 efterfulgt af en gradvis tilpasning til
balance i 2025 inden for rammerne af budgetloven?
Svar
Budgetlovens krav om budgetbalance indebærer, at den nedre grænse for under-
skud på den strukturelle saldo er �½ pct. af BNP.
I henhold til budgetloven skal finanspolitikken i det kommende finansår løbende
planlægges inden for rammerne af budgetlovens underskudsgrænse. Ligeledes
fastsættes udgiftslofterne for det nye fjerde år løbende med afsæt i den forudsatte
udgiftsudvikling i en fremskrivning af dansk økonomi, hvor de årlige strukturelle
offentlige underskud højst må udgøre �½ pct. af BNP, og hvor de mellemfristede
mål for den offentlige saldo og holdbarhedsindikatoren er opfyldt.
Det vil principielt være muligt inden for rammerne af budgetloven at planlægge
finanspolitikken helt til grænserne af budgetloven i 2020. Det indebærer imidlertid
en række risici. Det så man i forbindelse med regeringens kasseeftersyn af den
offentlige økonomi i august 2015, hvor en forværring af de offentlige finanser
gjorde det nødvendigt med kort varsel at reducere det offentlige forbrug med
henblik på at overholde budgetlovens underskudsgrænser.
Ligeledes er der et hensyn til, at finanspolitikken er afstemt med konjunktursitua-
tionen. Efter et langtrukkent tilbageslag er dansk økonomi inde i en fremgangspe-
riode, hvor navnlig beskæftigelsen står stærkt. Derfor er det hensigtsmæssigt, at
finanspolitikken gradvist strammes i de kommende år i forhold til det lempeligere
udgangspunkt, som afspejler den forudgående økonomiske krise. Hensynet til at
understøtte et holdbart opsving tilsiger således, at der gradvist skabes større af-
stand til budgetlovens underskudsgrænse i de nærmestkommende år.
Afstand til budgetlovens underskudsgrænse sikrer ligeledes, at der er et vist ma-
nøvrerum til at lempe finanspolitikken i tilfælde af et nyt økonomisk tilbageslag
uden at det medfører overskridelse af de finanspolitiske grænser, som er afstemt
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om det er muligt at have et underskud på de offentlige finanser på helt op til 0,5 pct. af BNP i 2020, til finansministeren
Side 2 af 2
med en moderat offentlig gæld. Det bidrager til, at der i normale konjunktursitua-
tioner som udgangspunkt bør sigtes efter omtrent balance på den strukturelle sal-
do.
I årene op til det økonomiske tilbageslag i 2008-09 havde Danmark opbygget et markant
overskud på den strukturelle saldo. Det betød, at der var et stort manøvrerum i finanspo-
litikken, som blev taget i anvendelse for at understøtte økonomien under krisen. I en
række øvrige europæiske lande var der ikke samme mulighed for at understøtte økonomi-
en. En række lande med mindre sunde offentlige finanser havde således ikke andre mu-
ligheder end at stramme finanspolitikken markant, selvom de i forvejen var ramt af lav
efterspørgsel.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister