Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1680500_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 594 (Alm. del) af 29. sep-
tember 2016 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan forslaget om en nedsættelse af skatten på
aktieindkomst fra ”Et stærkere Danmark – vækst 2016” påvirker den gennemsnit-
lige disponible årlige indkomst i kroner i 2025 for henholdsvis de 1.000 rigeste
personer, de rigeste 1 procent og de rigeste 10 procent af befolkningen i Dan-
mark?
Svar
Forslaget om såvel en lavere aktieindkomstskat som en lavere kapitalindkomstbe-
skatning skal ses i sammenhæng med de øvrige elementer i
Et stærkere Danmark –
Vækst 2016,
som samlet set vurderes at være omtrent fordelingsmæssigt neutralt.
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med ønsket om, at lette virksomhe-
dernes adgang til den kapital, som fremmer deres vækstpotentiale. Nedsættelse af
skatten på aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst kan medvirke til at øge
udbuddet af risikovillig kapital og vil endvidere bidrage til at mindske asymmetrien
i beskatningen af afkastet af husholdningernes opsparing.
Det lægges til grund, at der med ”rigeste” tænkes på årlig indkomst og ikke for-
mue.
Det bemærkes, at virkningen af indkomstskatteinitiativer i Helhedsplanen, er base-
ret på beregninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. De 1.000 personer
med de højeste indkomster er således i beregningerne repræsenteret ved blot 30
stikprøvepersoner. Det kan i mange tilfælde være tilstrækkeligt, men når det gæl-
der personer ude i enden af fordelingen, er spredningen stor, og usikkerheden om
skønnet er derfor tilsvarende stor. Derfor er opgørelsen af virkningen for de 1.000
personer med de højeste indkomster nedenfor suppleret med en tilsvarende opgø-
relse for de 10.000 personer med de højeste indkomster.
Baseret på det datagrundlag, der ligger til grund for vurdering af indkomstskatte-
ændringerne i Jobreformens fase II fremgår det
umiddelbart,
at reduktionen af ak-
tieindkomstskatten indebærer en stigning i rådighedsbeløbet på 0,06 pct. for de
1.000 personer med de højeste disponible indkomster, mens virkningen på rådig-
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om, hvordan forslaget om en nedsættelse af skatten på aktieindkomst fra Et stærkere Danmark – vækst 2016 påvirker den gennemsnitlige disponible årlige indkomst, til Finansministeren
1680500_0002.png
Side 2 af 2
hedsbeløbet er 0,18 pct. for de 10.000 personer med de højeste disponible ind-
komster. Til sammenligning er stigningen i rådighedsbeløbet, som følge af den
reducerede aktieindkomstbeskatning, på 0,05 pct. for befolkningen som helhed,
jf.
tabel 1.
Sammen med forslaget om reduceret aktieindkomstbeskatning indgår der i
Vækstudspillet et forslag om, at positiv nettokapitalindkomst udgår af grundlaget
for topskatten. Dette forslag indebærer en stigning i rådighedsbeløbet på 0,56 pct.
for de 1.000 personer med de højeste disponible indkomster, så den samlede virk-
ning inkl. lempelse af aktieindkomstbeskatningen udgør 0,62 pct. Til sammenlig-
ning er stigningen i rådighedsbeløbet, som følge af den reducerede skat på positiv
nettokapitalindkomst, på 0,03 pct. for befolkningen som helhed.
Tabel 1
Virkning af den reducerede aktie- og kapitalindkomstbeskatning på gruppen af personer med de højeste
disponible indkomster
Disponibel indkomst blandt højeste
Top
1.000
Antal stikprøvepersoner
Opregnet antal i befolkningen
Antal med reduceret aktieindkomstskat
Antal med reduceret kapitalindkomstskat
Virkning på disponibel indkomst af reduceret
- Aktieindkomstskat
- Skat af positiv nettokapitalindkomst
- Aktie- og kapitalindkomstbeskatning
7.190
(0,06)
62.660
(0,56)
69.850
(0,62)
5.400
(0,18)
16.350
(0,55)
21.750
(0,73)
30
1.025
815
225
Top
10.000
340
10.020
5.710
1.695
Top
1 pct.
1.875
56.960
28.555
5.880
Kr.
(pct.)
3.300
(0,27)
4.705
(0,38)
885
(0,17)
605
(0,11)
130
(0,05)
64
(0,03)
195
(0,08)
Top
10 pct.
18.365
569.610
192.515
16.405
Hele
Bef.
185.230
5.695.845
860.825
19.374
8.005
(0,65)
1.490
(0,28)
Anm.: Disponibel indkomst og virkning på disponibel indkomst er i familieækvivalerede størrelser.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Alternativt til virkningen for de 1.000 personer hhv. 10.000 personer med de høje-
ste indkomster kan det noteres, at forslaget om at reducere aktieindkomstbeskat-
ningen skønnes at øge rådighedsbeløbet med 0,27 pct. for den ene pct. af befolk-
ningen med de højeste disponible indkomster og med 0,17 pct. for de 10 pct. af
befolkningen med de højeste disponible indkomster. Hertil kommer forslaget om
lavere skat på positiv nettokapitalindkomst, som bidrager med en stigning i rådig-
hedsbeløbet på 0,38 pct. for den ene pct. af befolkningen med de højeste indkom-
ster og med 0,11 pct. for de 10 pct. med de højeste disponible indkomster.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister