Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1679842_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 25. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 593 (Alm. del) af 28.
september 2016 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget det vil styrke den offentlige saldo i mia. kr. i
2020 ift. regeringens 2025-plan, hvis samtlige initiativer i regeringens jobreform
fase 2 (både udgifter og indtægter) samt SU-reformen og den højere pensionsalder
annulleres?
Svar
Hvis der tages udgangspunkt i de angivne forudsætninger vil det isoleret indebære,
at der frigives et provenu på ca. 4 mia. kr. i 2020,
jf. tabel 1.
Disponeringerne i Helhedsplanen skal imidlertid ses i sammenhæng. Blandt andet
er den nødvendige afskaffelse af PSO-afgiften finansieret inden for rammerne af
regeringens udspil til JobReform fase II. Med annullering af disse elementer vil
der være behov for at håndtere mindreindtægter på i størrelsesordenen 3 mia. kr.
kr. i 2020 fra afskaffelsen af PSO-afgiften. Det reducerer alt andet lige det frigivne
provenu til ca. 1 mia. kr. i 2020, med mindre der findes anden konkret finansiering
i form af fx skatte- og afgiftsstigninger og/eller besparelser på andre områder. Det
skal ses i lyset af, at staten er forpligtet til at afholde udgifterne (i form af udbeta-
ling af støtte til fx havvindmølleparker).
Ligeledes indgår i Helhedsplanen et råderumsbidrag fra en lempeligere konsolide-
ringssti af den strukturelle saldo på baggrund af forøgelsen af arbejdsudbuddet
frem mod 2020 og en væsentlig styrkelse af de offentlige finanser frem mod mid-
ten af århundredet,
jf. s. 42 i DK2025 – Et Stærkere Danmark.
Elementerne i JobRe-
formen og omlægningen af SU-systemet er de elementer, der løfter arbejdsudbud-
det frem mod 2020. Ligeledes medgår forslaget om at hæve pensionsalderen med
6 måneder i 2025, så den i højere grad følger udviklingen i middellevetiden, isole-
ret set til at forbedre de offentlige finanser med 0,3 pct. af BNP i 2041-45, hvor
den såkaldte hængekøjeudfordring for de offentlige finanser er størst.
I fravær af et styrket arbejdsudbud og en væsentlig styrkelse af de offentlige finan-
ser på sigt vil midlerne fra en lempeligere konsolideringssti for den strukturelle
saldo som udgangspunkt ikke kunne indgå som finansiering i Helhedsplanen. I et
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 593: Spm. om, hvor meget det vil styrke den offentlige saldo i mia. kr. i 2020 ift. regeringens 2025-plan, hvis samtlige initiativer i regeringens jobreform fase 2 annulleres, til finansministeren
1679842_0002.png
Side 2 af 3
sådant tilfælde vil det isoleret set indebære et finansieringsbehov på 5¼ mia. kr. i
2020,
jf. tabel 1.
Ligeledes bemærkes, at den PensionsBonus, der finansieres som en del af JobRe-
form fase II, bidrager til at mindske samspilsproblemet og øge det privatøkonomi-
ske afkast af pensionsopsparing. Håndtering af udfordringerne på pensionsområ-
det på linje med virkningen af Helhedsplanen vil således skulle finansieres.
Tabel 1
Isoleret påvirkning af råderummet 2020 i forhold til Helhedsplanen
2020
Mia. kr. (efter tilbageløb og adfærd)
Reserveret finansiering fra Jobreform fase I udmøntes ikke til Jobreform fase II
Annullering af afskaffelse af grøn check
Annullering af reduktion af rentefradrag
Annullering af beskæftigelsesfremmende justeringer af overførselssystemet mv.
-
heraf justering af seniorjobordning
-
heraf afvikling af revalideringsordning
- heraf justering af børne- og ungeydelse
- heraf dagpengekarens for dimittender
- heraf afdæmpet regulering af satsregulerede overførsler i 2024 og 2025
- heraf målretning af voksenlærlingeordning
Annullering af omlægning af SU-systemet
Annullering af forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder i 2025
Annullering af lempelser i JobReform fase II
-
heraf målrettet jobfradrag
-
heraf PensionsBonus
-
heraf lavere topskattesats
-
heraf afskaffelse af PSO-afgift (netto)
- heraf billiggørelse af vedvarende energi
-
heraf jobpræmie for langtidsledige
-
heraf socialt frikort
Nettovirkning med de angivne forudsætninger
Håndtering af afskaffelse af PSO-afgiften
1)
Nettovirkning med håndtering af nødvendig afskaffelse af PSO-afgift
Provenuvirkning i fravær af styrket arbejdsudbud og styrkede offentlige finanser på sigt
Nettovirkning hvis arbejdsudbud og offentlige finanser på langt sigt ikke styrkes
-1,0
-3,2
0,0
-1,0
-0,1
-0,1
-0,4
-0,2
-
-0,1
-1,1
0,0
10,4
4,6
2,0
1,6
2,1
-0,8
-
-
4
-3
1
- 5¼
-4¼
Anm: Grundet afrundinger kan summen af enkeltelementer afvige fra totalen. Provenuerne er baseret på profilerne i
regeringens Helhedsplan, som fremgår af s. 68-69 i DK2025 – Et Stærkere Danmark.
1)
Ekskl. billiggørelser af vedvarende energi
Kilde: DK2025 – Et stærkere Danmark og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 593: Spm. om, hvor meget det vil styrke den offentlige saldo i mia. kr. i 2020 ift. regeringens 2025-plan, hvis samtlige initiativer i regeringens jobreform fase 2 annulleres, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister