Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1709447_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 10. januar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 573 (Alm. del) af 26.
september 2016
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere, om ’Stol på Danmark. Socialdemokratiets oplæg til for-
handlingerne om regeringens 2025-plan’ fra 21. september 2016 er i overens-
stemmelse med budgetloven for hvert af årene frem mod 2025? I sit svar bedes
ministeren også medtage, at (1) alle initiativer beskrevet i Togfonden gennemfø-
res, (2) kontanthjælpsloftet afskaffes, (3) 225-timers reglen afskaffes, (4) integrati-
onsydelsen afskaffes, (5) opsparingsprincipper på børnepenge og folkepension for
flygtninge afskaffes, (6) besparelserne på udviklingsbistanden (Finansloven 2016)
tilbagerulles, (7) besparelser på forskning og uddannelser (Finansloven 2016) an-
nulleres, (8) besparelser på kulturområdet (Finansloven 2016) annulleres, og (9)
besparelser på klimaområdet (Finansloven 2016) annulleres.
Svar
Det fremgår ikke af Socialdemokratiets udspil
Stol på Danmark,
hvordan priorite-
ringer og finansiering hænger sammen i de enkelte år frem mod 2025. Der er såle-
des kun angivet konkrete prioriteringer og finansiering i året 2025,
jf. side 32 i Stol
på Danmark
Derfor er der i denne besvarelse alene foretaget en vurdering af Socialdemokrati-
ets udspils overholdelse af budgetlovens krav i 2025. Der er lagt til grund, at der
spørges til budgetlovens krav om et maksimalt underskud på den strukturelle sal-
do på 0,5 pct. af BNP.
Vurdering af Socialdemokratiets udspil
Det fremgår af svar på FIU 559, at der er balance mellem prioriteringer og finan-
sieringselementer i 2025 med udgangspunkt i de oplyste finansierings- og priorite-
ringselementer,
jf. tabel 1:
Tabel 1
Oversigt over virkning på den strukturelle saldo af oplyste finansieringselementer og prioriteringer
2017-pl, mia. kr.
Oplyste finansieringselementer i alt, mia. kr.
Økonomisk råderum i grundforløb
1)
Annullering af lempelse af arveafgiften
2025
40,5
39,5
1,0
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 573: Spm. om ministeren vil vurdere om ’Stol på Danmark. Socialdemokratiets oplæg til forhandlingerne om regeringens 2025-plan’ fra 21. september 2016 er i overensstemmelse med budgetloven, til finansministeren
1709447_0002.png
Side 2 af 3
Oplyste prioriteringer, mia. kr.
Vækst i det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger på 0,6 pct. årligt i gennemsnit
Pulje til vækstreform
Pulje til opkvalificeringsreform
Pulje til tryghed for boligejerne
Pulje til velfærdsprioriteter og reserve på 5,5 mia. kr.
40,5
26,5
3
1,5
4
5,5
Anm.: 1) Det økonomiske råderum i grundforløbet er opgjort som den mulige vækst i det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger i for-
hold til niveauet i 2016 inden for målet om balance på den strukturelle saldo i 2020 og 2025.
Kilde: Egne beregninger på de oplyste forudsætninger.
Der er taget udgangspunkt i grundforløbet i 2025, hvor der er strukturel balance i
2025.
Øvrige forudsætninger
Der fremgår af spørgsmålet, at der skal indregnes en række forudsætninger i vur-
deringen af, hvorvidt udspillet
Stol på Danmark
overholder budgetlovens krav om
et maksimalt underskud på 0,5 pct. af BNP.
Der er foretaget en udgiftspolitisk vurdering af de angivne forudsætninger,
jf. tabel
2.
Vurderingen viser, at der er samlede udgifter for mellem 9,4 – 13,0 mia. kr. i
2025 afhængigt af profilen for togfondsprojekter. Der er angivet forudsætninger
for de konkrete udgiftsskøn i fodnoter til tabellen.
Tabel 2
Oversigt over virkning på den strukturelle saldo af oplyste finansieringselementer og prioriteringer
2017-pl., mia. kr.
(1) Alle initiativer beskrevet i Togfonden gennemføres
1
(2) Kontanthjælpsloftet afskaffes
2
(3) 225-timers reglen afskaffes
2
(4) Integrationsydelsen afskaffes
2
(5) Opsparingsprincipper på børnepenge og folkepension for flygtninge afskaffes
2
(6) Besparelserne på udviklingsbistanden (Finansloven 2016) tilbagerulles
3
(7) Besparelser på forskning og uddannelser (Finansloven 2016) annulleres
4
(8) Besparelser på kulturområdet (Finansloven 2016) annulleres
4
(9) Besparelser på klimaområdet (Finansloven 2016) annulleres
5
I alt
2025
1,1-4,7
0,4
0,1
0,5
0,2
2,7
4,1
0,3
0,0
9,4-13,0
1) Det nedre udgiftsskøn på 1,1 mia. kr. i 2025 afspejler merudgifterne i forhold til forslaget for finanslov 2017, såfremt alene de såkaldte
”fase 1” togfondsprojekter gennemføres,
jf. Konklusioner fra møde i forligskredsen bag Togfonden DK af 30. juni 2016.
Det øvre udgiftsskøn på
4,7 mia. kr. afspejler, at fase 1 projekterne gennemføres, samt at fase 2 projekterne gennemføres med de af Togfonden DK oprindeligt
besluttede anlægsprofiler,
jf. Aftale mellem den tidligere SRSF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten om en moderne jernbane - udmøntning af Tog-
fonden DK af januar 2014 samt Aftale om fremrykning af investeringer mv. i Togfonden DK af maj 2014.
2) Der er lagt til grund, at kontanthjælpsloftet, 225-timers reglen, integrationsydelsen og opsparingsprincipper på børnepenge og folke-
pension for flygtninge afskaffes. Saldovirkningen ved afskaffelse af integrationsydelsen er baseret på det seneste asylskøn fra august 2016.
3) Der er i beregningen taget udgangspunkt i en sammenligning mellem et udgangspunkt for niveau for udviklingsbistanden som ind-
budgetteret på teknisk FFL16 og herefter en nedjustering til 0,7 pct. af BNP.
4) Opgørelsen er baseret på såvel omprioriteringsbidraget som øvrige besluttede ændringer på uddannelsesområdet og kulturområdet
ifm. finansloven for 2016. Omprioriteringsbidraget er beregnet som forskellen mellem det tekniske finanslovsforslag for 2016 og det
genfremsatte finanslovsforslag og bygger således på disse aktivitetsforudsætninger. Omprioriteringsbidraget er teknisk fremskrevet fladt
efter 2019, som er det seneste budgetoverslagsår på finansloven for 2016. Opgørelsen indeholder konsekvenserne af den negative
budgetregulering som følge af erhvervsuddannelsesreformen, der blev udmøntet på finansloven for 2016, men selve budgetreguleringen
blev optaget allerede på Finansloven for 2015. Opgørelsen indeholder ikke rebudgetteringer som følge af mindreforbrug.
5) Tilbagerulningen af reserver og puljer i forbindelse med finansloven for 2016 på klimaområdet vedrører midlertidige reserver/puljer i
2016-2019, hvorfor der ikke er varige merudgifter forbundet med annullering af disse.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 573: Spm. om ministeren vil vurdere om ’Stol på Danmark. Socialdemokratiets oplæg til forhandlingerne om regeringens 2025-plan’ fra 21. september 2016 er i overensstemmelse med budgetloven, til finansministeren
Side 3 af 3
Det vurderes samlet set, at de angivne udgifter kan håndteres indenfor de samlede
økonomiske rammer i 2025 i Socialdemokratiets udspil
Stol på Danmark,
der er
baseret på 2025-grundforløbet
jf. side 31
i udspillet. Dermed vil Socialdemokratiets
udspil i 2025 med de angivne forudsætninger kunne holdes inden for budgetlo-
vens krav om et maksimalt underskud på 0,5 pct. af BNP.
Det vil dog lægge beslag på betydelige dele af det økonomiske råderum, således at
der vil være et mere begrænset råderum til nye prioriteringer på velfærdsområder-
ne, til nye offentlige investeringer samt til uforudsete hændelser.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister