Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
31. marts 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 566 (Alm. del) af 26. sep-
tember 2016
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan det vil påvirke uligheden målt ved Gini-
koefficienten for hhv. indkomst og formue i 2025, hvis skattestoppet på boliger
fortsætter indtil 2025, og hvis rentefradraget fastholdes som foreslået af Socialde-
mokratiet? I sit svar bedes ministeren vedlægge et skøn over fordelingsvirkningen
opgjort på deciler på både indkomst- og formuedeciler, ligesom ministeren bedes
opgøre fordelingsvirkningen på kommuneniveau og på hhv. mænd og kvinder.
Svar
Det er pt. alene skatteministeriet, der råder over et opdateret grundlag for at fore-
tage beregninger af ændringer i boligbeskatningen. Finansministeriet har derfor
anmodet skatteministeriet om et svarbidrag og har modtaget følgende, som jeg
henholder mig til:
”Regeringen
vil sikre tryghed for boligejerne, også efter 2020, hvor den nuværen-
de aftale om skattestoppet for ejendomsværdiskatten udløber. Det sikrer en for-
længelse af det nuværende skattestop imidlertid ikke. Det skyldes blandt andet, at
grundskylden vil stige markant fremadrettet, hvis de nuværende regler videreføres.
Derfor har regeringen foreslået, at det nuværende skattestop erstattes af et nyt og
forbedret boligskattestop fra 2021, som gælder både ejendomsværdiskatten og
grundskylden, samt at grundskylden for ejerboliger fastfryses, indtil et nyt og for-
bedret boligskattestop træder i kraft.
Regeringens forslag betyder, at boligskattesatserne i 2021 sænkes markant. De
fleste boligejere vil dermed opleve, at de samlede boligskatter falder i 2021 i for-
hold til en videreførelse af gældende regler. Samtidige aflyses de store stigninger i
grundskylden, som boligejerne ellers havde i udsigt.
En videreførelse af gældende regler (skattestoppet for ejendomsværdiskatten samt
stigningsbegrænsningsreglen for grundskyld) frem til 2025 skønnes at medføre en
real stigning (korrigeret for lønudviklingen) i den gennemsnitlige ejendomsbeskat-
ning pr. person. Det skyldes, at den stigende grundskyld, bl.a. som følge af nye,
under ét højere grundvurderinger, mere end opvejer den fortsatte, reale udhuling
af provenuet fra ejendomsværdiskatten, der følger af en videreførelse af ejen-
domsværdiskattestoppet.