Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1677483_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 561 (Alm. del) af 22.
september 2016
Spørgsmål
Ministeren bedes grafisk vise, hvordan den strukturelle saldo vil udvikle sig
frem til 2080 ift. grundforløbet, hvis der i 2025 i forhold til grundforløbet laves
følgende prioriteringer af det økonomiske råderum på 39,5 mia. kr. suppleret
med indtægter på 1 mia. kr. fra annullering af de aftalte lempelser af arveafgiften
på finansloven for 2016. Alle beløb er i 2017-priser efter tilbageløb og adfærd.
Vækst i det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger på 26,5 mia. kr. i 2025
Pulje til vækstreform på 3 mia. kr., som er varig efter 2025
Midlertidig pulje til opkvalificeringsreform på 1,5 mia. kr., som kun gælder
til og med 2025
Pulje til tryghed for boligejerne på 4 mia. kr., hvoraf en del går til at forlænge
boligskattestoppet til 2025, mens resten udfases efter 2025 på samme
måde som puljen til boligejerne i regeringens 2025-plan
Midlertidig pulje på 5,5 mia. kr., som kun gælder til og med 2025
I sin besvarelse bedes ministeren antage, at nettogælden frem til 2025 udvikler
sig ligesom i regeringens 2025-plan.
Svar
På baggrund af ovenstående forudsætninger er udviklingen i den strukturelle saldo
vist i figur 1. Det bemærkes, at ovenstående forudsætninger svarer til, at de midler
der i
Stol på Danmark
er afsat til en opkvalificeringsreform (1�½ mia. kr. i 2025) og
midler til velfærdsprioriteter og reserve (5�½ mia. kr. i 2025) – dvs. 7 mia. kr. i alt –
er midlertidige og dermed ikke kan disponeres til fx varige forbedringer af velfær-
den og heller ikke være til rådighed til at modgå eventuelle varige svækkelser af de
offentlige finanser. I figur 1 er der ligeledes vist udviklingen i den strukturelle sal-
do på baggrund af regeringens Helhedsplan, hvis 7 mia. kr. ud af de 13�½ mia. kr.
afsat til en reserve til uforudsete hændelser mv. forudsættes midlertidige.
1
I DK2025 – Et Stærkere Danmark er det lagt til grund, at reserven på 13�½ mia. kr. fastholdes uændret som andel af
økonomien på langt sigt. Samlet set skønnes Helhedsplanen at reducere den strukturelle saldo med knap ¾ pct.af BNP i
2041-45, hvor hængekøjeudfordringen er størst. Forbedringen afspejler de samlede prioriteringer i Helhedsplanen. I for-
bedringen indgår bl.a. et bidrag fra forslaget om forhøjelse af pensionsalderen med 6 måneder i 2025 samt et bidrag fra, at
løftet af de offentlige investeringer gradvist udfases på sigt (bortset fra et mindre løft til vedligeholdelse af et større offent-
ligt kapitalapparat).
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om hvordan den strukturelle saldo vil udvikle sig frem til 2080 ift. grundforløbet, til finansministeren
1677483_0002.png
Side 2 af 2
I figur 2 er vist udviklingen i den strukturelle saldo, hvis midlerne til opkvalifice-
ringsreform og velfærdsprioriteter mv. i
Stol på Danmark
forudsættes anvendt va-
rigt
2
.
Figur 1
Udvikling i den strukturelle saldo, hvis midler til
opkvalificeringsreform og velfærdsprioriteter mv.
er midlertidige
Pct. af BNP
2,5
Pct. af BNP
2,5
Figur 2
Udvikling i den strukturelle saldo, hvis midler til
opkvalificeringsreform og velfærdsprioriteter mv.
forudsættes varige
Pct. af BNP
2,5
Pct. af BNP
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
-1,5
Budgetlovens
underskudsgrænse
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
-1,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
-1,5
Budgetlovens
underskudsgrænse
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
-1,5
-2,0
-2,0
2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060
FIU 561 med 7 mia. kr. i midlertidig reserve
-2,0
-2,0
2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060
FIU 561 hvis 7 mia. kr. disponeres varigt
DK2025
DK2025 med 7 mia. kr. i midlertidig reserve
Anm.: I figuren vises et tre års centreret glidende gennemsnit af saldoen fra 2026 og frem.
Kilde: DK2025 – Et stærkere Danmark og egne beregninger
I ovenstående beregninger er der ikke indregnet eventuelle effekter på BNP og
beskæftigelse af puljen til en vækstreform ligesom der ikke er indregnet en eventu-
el effekt på arbejdsstyrkens uddannelsesniveau af opkvalificeringspuljen. Ud fra de
forelagte oplysninger vurderes effekterne på BNP og beskæftigelse af initiativerne
i
Stol på Danmark
at være begrænsede,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 571 og
572 af 26. september 2016.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
2
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at midlerne fastholdes uændret i procent af BNP.