Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1678188_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 558 (Alm. del) af 21.
september 2016 stillet efter ønske fra Finansudvalget
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende et overslag over, hvad det ville koste at sænke
momsen fra 25 procent til 12 procent på reparationer af private forbrugsgoder
som f.eks. cykler, vaskemaskiner mm. som det foreslås i Sverige, jf. artiklen:
”Lavere moms skal stoppe svensk brug-og-smid-væk-kultur”, fra Jyllands-posten.
dk d. 20. september 2016.
Svar
Den svenske regering foreslår, som en del af regeringens udspil til en finanslov for
2017, at nedsætte momsen på mindre reparationer. Konkret foreslås det at sænke
momsen fra 25 pct. til 12 pct. på reparationer af tøj, sko, lædervarer, hushold-
ningstekstiler og cykler fra 1. januar 2017. Den forslåede momssænkning i Sverige
skønnes at medføre et mindreprovenu på 270 mio. svenske kroner i 2017 (svaren-
de til ca. 210 mio. danske kroner
1
),
jf. Regeringens proposition 2016/17:1- Förslag till
statens budget för 2017, finansplan och skattefrågor.
Der er væsentlig usikkerhed forbundet med at skønne over de provenumæssige
konsekvenser af at indføre det svenske forslag i Danmark. Til at skønne over be-
regningerne tages der udgangspunkt i husholdningernes forbrug af de angivne
varer pba. Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse.
Forslaget er beregningsteknisk afgrænset til husholdningernes forbrug af reparati-
on af boligtekstiler og cykler, samt reparation og leje af beklædning og fodtøj.
Husholdningernes forbrug af disse elementer skønnes at udgøre knap 0,6 mia. kr.
i 2017,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at tallet kan være et overkantsskøn, da leje af beklædning og fodtøj
indgår i samme kategori som reparation. Generelt er statistiske opgørelser på dette
detaljeringsniveau behæftet med væsentligt usikkerhed, og beregningerne bør der-
for fortolkes med varsomhed.
1
Valutakurs: 0,7724 pr. danske krone, Nationalbanken (07-10-2016).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 558: MFU spm. om ministeren vil oversende et overslag over, hvad det ville koste at sænke momsen fra 25 procent til 12 procent på reparationer af private forbrugsgoder, til finansministeren
1678188_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Privat forbrug af udvalgte ydelser inklusiv moms, 2017-niveau, mia. kr.
Reparation og leje af beklædning
Reparation og leje af fodtøj
Reparation af boligtekstiler
Reparation af cykler
I alt
0,1
0,1
0,0
0,4
0,6
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i forbrugsundersøgelsen for 2014 omregnet til 2017-niveau.
Kilde: Danmarks Statistik - statistikbanken.dk/FU51, samt egne beregninger.
Pba. ovenstående skøn for det private forbrug skønnes nedsat moms for reparati-
oner af tøj, sko, lædervarer, husholdningstekstiler og cykler at medføre et umid-
delbart mindreprovenu før tilbageløb og adfærd på ca. 60 mio. kr. i 2017. De
provenumæssige konsekvenser af den nedsatte momssats er ligeledes behæftet
med stor usikkerhed.
Det danske momssystem er kendetegnet ved en enhedsmoms på 25 pct. I ud-
gangspunktet benyttes der ikke differentierede momssatser. Der er således kun
enkeltstående undtagelser som eksempelvis nulmoms for aviser. Et ensrettet
momssystem skal ses i lyset af en række fordele, herunder lavere administrative
omkostninger for både erhverv og det offentlige. Desuden vil differentierede
momssatser generelt medføre forvridninger af forbrugets sammensætning og
medføre et lavere provenu fra moms. Ændrede momsregler vil også skulle ses i
sammenhæng med EU-reglerne på området.
Det bemærkes hertil, at en nedsættelse af momssatsen på en vare eller ydelse ikke
nødvendigvis vil medføre et tilsvarende fald i varens pris, da de øgede
administrationsomkostninger for erhvervslivet ved at håndtere den differentierede
moms, typisk vil blive overvæltet i forbrugerpriserne. Med differentieret moms vil
der således opstå en lang række spørgsmål om afgrænsning og prissætning af de
forskellige elementer i et samlet salg af en serviceydelse, som den enkelte
erhvervsdrivende vil skulle forholde sig til.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister