Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1676104_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 530 af 16. september
2016 stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT)
Spørgsmål 530
Hvad ville svaret på spørgsmål 235 have været under forudsætning af, at man
havde brugt den antagelse om at produktivteten stiger 1/3, når arbejdstiden ned-
sættelse med 1 pct., som man benyttede ved beregninger på virkninger af nedsat
arbejdstid i 80’erne, jf. f.eks. Finansministeriet, Budgetdepartement, (1982). ”Sam-
fundsøkonomiske virkninger af en nedsættelse af arbejdstiden”? Udover de lang-
sigtede konsekvenser bedes konsekvenser beregnet på 1-årigt, 3-årigt, 5-årigt og
10-årigt sigt
Svar
Finansministeriet vurderer ikke, at der givet det nuværende niveau for den aftalte
ugentlige arbejdstid og den faktiske gennemsnitlige arbejdstid er evidens for en
sammenhæng mellem ændringer i arbejdstidens længde og timeproduktiviteten,
jf.
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 529 (Alm. del) af 16. september 2016.
Nedenfor er der foretaget en rent hypotetisk beregning af de langsigtede konse-
kvenser samt konsekvenserne på 1-årigt, 3-årigt, 5-årigt og 10-årigt sigt af at øge
produktiviteten i den private sektor med 1/3 af det arbejdstiden nedsættes med.
Øget timeproduktivitet i den private sektor vurderes at være omtrent neutralt for
de offentlige finanser på langt sigt. Det skyldes, at øget produktivitet øger lønstig-
ningerne i både privat og offentlig sektor samt øger satsreguleringen af indkomst-
overførsler. Dermed modsvares de øgede skatteindtægter af større offentlige ud-
gifter til aflønning af offentligt ansatte og til indkomstoverførsler.
Den langsigtede virkning på de offentlige finanser af at nedsætte den ugentlige
arbejdstid med 7 timer og øge timeproduktiviteten svarer derfor overordnet til
beregningerne i det tidligere
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 235 af 13. april,
hvor det vurderes, at en nedsættelse af normalarbejdstiden til 30 timer uden en
modgående finanspolitisk stramning svækker de offentlige finanser med ca. 85
mia. kr. (2015-niveau) varigt svarende til 4,2 pct. af BNP.
Som i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 256 af 19. april
illustreres konsekvenserne
på 1-årigt, 3-årigt, 5-årigt og 10-årigt sigt med en beregning på ADAM-modellen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om stigning i produktiviteten og nedsættelse af arbejdstid, til finansministeren
1676104_0002.png
Side 2 af 3
Som illustration af de økonomiske konsekvenser er der således foretaget en be-
regning på ADAM-modellen, hvor arbejdstiden på linje med
Svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 256
nedsættes med 1 time
1
. De privat beskæftigedes timeproduktivitet
øges rent hypotetisk med 0,9 pct. svarende til 1/3 af arbejdstidsnedsættelsen på 1
time eller 2,7 pct. I beregningerne indgår i lighed med
Svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 256,
at det offentlige forbrug skal reduceres permanent svarende til 12
mia. kr. opgjort i 2016-niveau.
Samlet set indebærer en lavere arbejdstid som i de tidligere svar, at velstanden
målt ved BNP pr. indbygger falder og der er ingen effekt på beskæftigelsen målt i
personer på længere sigt,
jf. tabel 1.
Ressourcerne til den offentlige service mv.
reduceres ligeledes.
Tabel 1
Virkning i ADAM-model af en reduktion den gennemsnitlige arbejdstid svarende til 1 time pr. uge ledsaget
af øget timeproduktivitet på 0,9 pct pct. og med en uændret strukturel offentlig saldo
År 1
Ændring i forhold til grundforløb
Gennemsnitlig arbejdstid (pct.)
Beskæftigelse (1.000 personer)
Beskæftigelse (pct. af arbejdsstyr-
ken)
Samlet præsterede timer (pct.)
Bruttoledighed (1.000 pers.)
Timeproduktivitet byerhverv
BNP (pct.)
-2,7
37
0,7
-1,3
-29
0,3
-1,0
-2,7
25
0,5
-1,8
-18
0,6
-1,2
-2,7
14
0,3
-2,2
-10
0,8
-1,5
-2,7
0
-0,0
-2,8
0
1,0
-1,8
År 3
År 5
År 10
Offentlige finanser
Strukturel saldo før nedsættelse af
offentligt forbrug (pct. af BNP)
Strukturel saldo efter nedsættelse af
offentligt forbrug (pct. af BNP)
Faktisk saldo efter nedsættelse af
offentligt forbrug (pct. af BNP)
-0,6
0
0,4
-0,6
0
0,7
-0,6
0
0,2
-0,6
0
-0,0
Anm. Tilpasningstiden i ADAM er nedsat ved at eksportpriselasticiteter på kort og langt sigt er opskaleret med 2,5,
jf. Finansredegørelse 2014, kapitel 5.
Timeproduktiviteten er øget via de private erhvervs effektivitetsindeks for
arbejdskraft.
Kilde: Egne beregninger på ADAM-modellen.
De beskæftigedes øgede timeproduktivitet betyder dog, at BNP-niveauet reduce-
res mindre end i beregningerne til
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 256.
Efter 10
år er BNP således faldet med 1,8 pct., hvor BNP i beregningerne til spørgsmål nr.
256 faldt med 2,5 pct. Den øgede timeproduktivitet og dermed produktion bety-
I forhold til kort- og mellemfristede virkninger på ledigheden og beskæftigelsen ligger det i praksis uden for ADAM-
modellens anvendelsesområde at beregne virkninger af en nedsættelse af arbejdstiden på 7 timer, som indebærer en mar-
kant ændring i arbejdsudbuddet.
1
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm. om stigning i produktiviteten og nedsættelse af arbejdstid, til finansministeren
Side 3 af 3
der også, at kapitalapparatet og investeringerne på kort og langt sigt reduceres
mindre end i beregningerne til spørgsmål nr. 256.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister