Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 525 (Alm. del – §7.
Finansministeriet) af 14. september 2016 stillet efter ønske fra
Rasmus Nordqvist (ALT).
Spørgsmål
I forlængelse af Rigsrevisionens kritik af Moderniseringsstyrelsens indkøbsdata-
base som værende en utilstrækkelig kilde til oplysninger og viden om statens sam-
lede konsulentforbrug (Statsrevisorernes beretning nr. 20 fra 2013-14 ) bedes mi-
nisteren redegøre for, hvad regeringen har gjort og tænkt sig at gøre for at sikre et
mere retvisende tal for statens reelle forbrug af konsulenter.
Herudover ønskes oplyst hvad der er gjort for at sikre, at private konsulenter ikke
anvendes til opgaver, som staten selv kan håndtere.
Svar
Finansministeriet har taget en række initiativer på baggrund af Rigsrevisionens
anbefalinger i beretningen om statens brug af konsulenter fra 2014.
Finansministeriet har bl.a. opdateret de fællesstatslige indkøbskategorier, som
statslige institutioner anvender til indkøbsrapportering
1
. Køb af konsulentydelser
er blevet klarere defineret, så det fra 2015 er blevet lettere at kategorisere indkøb
korrekt. Fx er der defineret en klarere grænse mellem konsulentydelser og IT
software. Samtidig er de to største indkøbskategorier for konsulenter blevet opdelt
for at give en større gennemsigtighed i statens forbrug af konsulenter. Tidligere
omfattede kategorien ’konsulenter (ej IT)’ både management konsulenter, tolke og
rådgivende ingeniører. Nu er det muligt at skelne mellem forskellige typer af kon-
sulenter.
Dermed imødekommer ændringerne de væsentligste udfordringer ved at opgøre
konsulentforbruget, som blev påpeget i beretningen. Med den nye inddeling af
indkøbskategorierne er det tilstræbt at afveje ønsket om mere detaljeret viden om
indkøbet med hensynet til ikke at pålægge institutionerne væsentlige administrati-
ve byrder ved at skulle registrere indkøbene mere detaljeret.
Når forbruget af konsulenter skal opgøres ved udtræk fra indkøbsdatabasen, er
det nødvendigt at afgrænse området via indkøbskategorierne. Alt efter formålet
med udtrækket og hvilken definitionen af konsulenter der anvendes, kan der være
Indkøbskategorierne kan tilgås på:
http://statensindkob.dk/Statens-
Indkobsprogram/Indkobsrapportering/Indkoebskategorier.
Oversigten indeholder både nye og tidligere kategorier og
belyser således ændringerne.
1
Moderniseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 8000 · www.modst.dk