Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1705868_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 522 (alm. del) af 9.
september 2016 stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren for hvert enkelt tiltag i regeringens 2025-plan redegøre for udvik-
lingen i centrale samfundsindikatorer (gini-koefficient, S80/20-raten, ligestilling,
udledning af CO2 og/eller CO2e, BNP i 2016-priser, BNI i 2016-priser, offentlig
saldo i 2016-priser) både absolut og i procentvis ændring i forhold til året før, og
sammenligne med et grundforløb uden indførsel af 2025-planen? Opgørelsen
bedes lavet for hvert af årene 2015-2025, og præsenteret i graf- og tabelform.
Svar
Skøn for BNP-vækst og BNP i 2016-priser frem mod 2025 i dels
DK2025-
grundforløbet,
dels
DK2025 med nye initiativer
i den tidligere regerings udspil fremgår
af
figur 1
og
figur 2
nedenfor. De tilsvarende skøn for BNI fremgår af svaret på
spørgsmål nr. 520.
Figur 1
Gennemsnitlig årlig BNP-vækst (2015-2025)
Pct.
2,0
Pct.
2,0
Figur 2
BNP
Mia. kr. (2016-priser)
2.400
Mia. kr. (2016-priser)
2.400
2.300
2.300
1,5
1,5
2.200
2.200
1,0
1,0
2.100
2.100
0,5
0,5
2.000
2.000
1.900
1.900
15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
DK2025-grundforløb
DK2025 med nye initiativer
0,0
DK2025 grundforløb
DK2025 med nye initiativer
0,0
Anm.: I forbindelse med Økonomisk Redegørelse, december 2016, er der efterfølgende sket mindre justeringer af skønnet
for BNP i konjunkturårene 2016-18.
Kilde: Danmarks Statistik,
DK2025 – Et stærkere Danmark
og egne beregninger.
I
figur 3
er vist udviklingen i den strukturelle offentlige saldo, der alene opgøres i
pct. af strukturelt BNP.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 522: Spm. om ministeren for hvert enkelt tiltag i regeringens 2025-plan vil redegøre for udviklingen i centrale samfundsindikatorer (gini-koefficient, S80/20-raten, ligestilling, udledning af CO2 og/eller CO2e, BNP i 2016-priser, BNI i 2016-priser, offentlig saldo i 2016-priser), til finansministeren
1705868_0002.png
Side 2 af 4
Figur 3
Strukturel saldo
Pct. af strukturel BNP
0,4
0,3
0,2
0,1
0,0
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,6
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Pct. af strukturel BNP
0,4
0,3
0,2
0,1
0,0
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,6
DK2025-grundforløb
DK2025 med nye initiativer
Kilde:
Danmarks Statistik,
DK2025 – Et stærkere Danmark
og egne beregninger.
Skøn for hvert enkelt initiativs virkning på de offentlige finanser fremgår af den
tidligere regerings
DK2025 – Et stærkere Danmark, s. 68-69.
Endvidere fremgår
relevante initiativers BNP-virkning i 2025 af
DK2025 – Et stærkere Danmark, s.
136-37.
I
bilagstabel 1
er vist data for
figur 1-3.
Som anført i svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 520 (alm. del) af 9. septem-
ber 2016 udarbejder Finansministeriet konsekvensvurderinger, men ikke løbende
fremskrivninger af udviklingen i Gini-koefficient, S80/20-raten, ligestilling eller
CO2-udledning.
Det bemærkes, at Energistyrelsen jævnligt udarbejder en fremskrivning af Dan-
marks CO2-udledning. Denne udarbejdes på baggrund af vedtagen politik og med
udgangspunkt i Finansministeriets senest tilgængelige makroøkonomiske frem-
skrivning.
Med hensyn til fordelingsvirkninger er der i svaret på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 483 (alm. del) stillet den 2. september 2016 gjort rede for fordelingsvirkninger-
ne af elementerne i den tidligere regerings
DK2025 – Et stærkere Danmark
som
målt ved Gini-koefficienten, herunder baggrunden for virkningerne.
Som supplement til opgørelsen effekten på Gini-koefficienten er i nedenstående
tabel 1 vist fordelingsvirkningerne i 2025 på S80-20-raten samt på forholdet mel-
lem mænds og kvinders indkomst.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 522: Spm. om ministeren for hvert enkelt tiltag i regeringens 2025-plan vil redegøre for udviklingen i centrale samfundsindikatorer (gini-koefficient, S80/20-raten, ligestilling, udledning af CO2 og/eller CO2e, BNP i 2016-priser, BNI i 2016-priser, offentlig saldo i 2016-priser), til finansministeren
1705868_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 1
Umiddelbare fordelingsvirkninger i 2025 af elementerne i den tidligere regerings
DK2025 – Et stærkere
Danmark
Gini-koefficient
Pct.-point
Startniveau
Virkninger:
JobReform fase II
SU-udspil
Vækst 2016
Obligatorisk pensionsopsparing
Videreførelse af skattestop for
punktafgifter
0,39
0,21
-0,01
0,03
-0,02
0,07
0,06
-0,01
0,01
-0,00
0,00
0,00
-0,00
-0,00
-0,00
26,27
3,39
1,03
S80-20-rate
Mænd/kvinder
Anm.: Regnet med udgangspunkt i fordelingen af befolkningens familieækvivalerede disponible indkomster i 2014, dvs.
med et udgangspunkt for Gini-koefficienten på 26,6 pct. De disponible indkomster er herefter fremskrevet til 2017-niveau,
hvilket ikke påvirker fordelingen. Endelig er virkningen af udspillene på den disponiponible indkomst i 2025 i 2017-niveau
tillagt den disponible indkomst i udgangspunktet og fordelingsvirkningen er herefter beregnet.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Det fremgår af tabel 1, at JobReform fase II, der øger Gini-koefficienten, ligeledes
fører til en øget forskel på de højere indkomster og lavere indkomster. Det må ses
i lyset af, at initiativerne i JobReformen vil bidrage til at øge beskæftigelsen.
Tilsvarende øges de umiddelbare indkomstforskelle mellem de højere og lavere
indkomster som følge af SU-udspillet og forslaget om obligatorisk pensionsopspa-
ring. Det skal dog ses på baggrund af, at gruppen af SU-modtagere bliver kom-
penseret ved, at de efter afslutningen af deres uddannelse vil nyde godt af den
lavere beskatning, højere produktivitet og lavere priser som følge af udspillene i en
tidligere regerings
DK2025 – Et stærkere Danmark,
der indebærer, at de fleste over
tid har udsigt til at vinde på reformerne, blandt andet fordi de får glæde af det
forhøjede jobfradrag på 34.000 kr. Det bemærkes ligeledes, at SU’en set over hele
livet generelt har en begrænset omfordelende effekt, da personer, der modtager
SU som unge, typisk har relativt høje livsindkomster.
Det bemærkes endvidere, at den obligatoriske pensionsopsparing indebærer en
umiddelbar reduktion af de berørtes årlige rådighedsbeløb efter opsparing, men at
de til gengæld øger deres fremtidige pensionsopsparing, hvilket understøtter, at
flere i højere grad kan forsørge sig selv i alderdommen.
Ingen af elementerne i den tidligere regerings 2025-udspil vurderes at have næv-
neværdig virkning på forholdet mellem mænd og kvinders indkomst.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 522: Spm. om ministeren for hvert enkelt tiltag i regeringens 2025-plan vil redegøre for udviklingen i centrale samfundsindikatorer (gini-koefficient, S80/20-raten, ligestilling, udledning af CO2 og/eller CO2e, BNP i 2016-priser, BNI i 2016-priser, offentlig saldo i 2016-priser), til finansministeren
1705868_0004.png
Side 4 af 4
Bilagstabel 1
BNP, BNP-vækst og strukturel saldo
BNP (DK2025
med nye initiati-
ver)
BNP-vækst
BNP-vækst
Strukturel saldo Strukturel saldo
(DK2025 grund- (DK2025 med nye (DK2025 grund- (DK2025 med nye
forløb)
initiativer)
forløb)
initiativer)
Pct.
2.000
2.018
2.050
2.087
2.135
2.181
2.224
2.270
2.308
2.340
2.376
1,0
0,9
1,5
1,9
2,1
2,0
1,5
1,9
1,4
1,2
1,2
1,0
0,9
1,6
1,8
2,3
2,1
2,0
2,1
1,7
1,4
1,6
Pct. af strukturelt BNP
-0,5
-0,3
-0,4
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,3
0,3
0,1
-0,0
-0,5
-0,3
-0,4
-0,3
-0,3
-0,3
-0,2
-0,1
-0,1
-0,0
0,0
BNP (DK2025-
grundforløb)
År
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Mia. kr. 2016-priser
2.000
2.018
2.048
2.086
2.131
2.173
2.206
2.248
2.280
2.308
2.336
Anm.: I forbindelse med Økonomisk Redegørelse, december 2016, er der efterfølgende sket mindre justeringer af skønnet
for BNI og BNP i konjunkturårene 2016-2018.
Kilde: Danmarks Statistik,
DK2025 – Et stærkere Danmark
og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister