Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1672680_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 521 (Alm. del) af 9.
september 2016
Spørgsmål
Hvad ligger der til grund for, at finansministeriet nu med 2025-planen (DK2025 –
Et stærkere Danmark) forventer højere oliepriser, end det var tilfældet i Danmarks
konvergensprogram 2016?
Svar
Det er værd at bemærke, at selvom skønnet for olieprisen er justeret lidt op i for-
hold til
Danmarks Konvergensprogram 2016
(KP16), er det markant lavere end det
niveau der blev indregnet i de foregående år
jf. tabel 1.
Tabel 1
Skøn for olieprisen (Brent) i henholdsvis DK2025 og KP16
Dollar pr. tønde
DK2025
KP16
KP15
KP14
KP13
2016
43,1
40,2
72,2
119,3
134,3
2017
52,8
49,7
81,3
124,3
137,8
2020
74,8
71,8
106,1
139,4
148,1
2025
102,3
98,3
128,0
159,8
169,2
Kilde:
DK2025
og
Danmarks Konvergensprogram,
diverse årgange.
Det lidt højere skøn for fremtidige oliepriser i 2025-planen sammenlignet med
KP16 afspejler, at olieprisen (både spot og futurespriser) steg frem mod udgangen
af juli, hvor skønnet til
Økonomisk Redegørelse
og 2025-planen blev fastlagt, sam-
menlignet med udgangen af marts, hvor skønnet til KP16 blev fastlagt,
jf. figur 1.
Finansministeriets skøn for olieprisen følger for de første ca. 4 måneder futures-
priserne. Herefter anvendes frem til 2020 en metode, der giver lige vægt til futu-
respriserne og en sti hvor olieprisen gradvist tilpasses til 2020-skønnet fra Det
Internationale Energiagentur (IEA) i det centrale ”New Policies” scenarie. Fra
2020 skønnes oliepriserne at vokse med vækstraterne fra IEA’s langsigtede prog-
nose.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm. om, hvad der ligger til grund for at Finansministeriet forventer højere oliepriser, til finansministeren
1672680_0002.png
Side 2 af 2
Sammenvejningen af henholdsvis IEA’s prognose og futurespriser afspejler hen-
syn mellem dels at inddrage den seneste tids udvikling via markedsforventninger-
ne og dels relevant information om udbud og prisudviklingen på længere sigt.
Futurespriser alene vurderes generelt at være mindre velegnede til mellem- og
langsigtede fremskrivninger. Det skyldes blandt andet, at der kun er meget be-
grænset omsætning i kontrakterne med en tidshorisont på over ca. ét år (dvs. in-
formationsindholdet i futurepriserne er ret begrænset). Baggrunden for metoden
er beskrevet nærmere i
Danmarks Konvergensprogram 2015.
Da futurespriserne frem til 2020 ved fastsættelsen af skønnet til 2025-planen lå
højere end ved fastsættelsen af skønnet til KP16, indebærer det et højere skøn for
olieprisen i 2020, og dermed også en opjustering af skønnene for de efterfølgende
år.
Figur 1
Skøn for olieprisen og futurespriser i slutningen af juli og marts 2016
USD pr. tønde
120
100
80
USD pr. tønde
120
100
80
60
40
20
0
14
Oliepris 2025 plan (50/50)
Oliepris KP16 (50/50)
15
16
Futures (ult. juli)
Futures (KP16)
17
18
19
20
60
40
20
0
Tilpasning til IEA 2020 skøn (2025 plan)
Anm.: Skøn for olieprisen til 2025 blev fastsat på baggrund af information til og med den 26. juli. For KP16 blev
skønnet fastsat den 31. marts. Futures viser et 10-dages gennemsnit af priserne på Brent Futures. Et 10-
dages gennemsnit anvendes for at udglatte virkningen af de ofte betydelige dag-til-dag udsving i olieprisen.
Kilde: Det Internationale Energiagentur, Thomson Reuters Eikon og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister