Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1705872_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 520 (Alm. del) af 9.
september 2016 stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for udviklingen i centrale samfundsindikatorer (gini-
koefficient, S80/20-raten, ligestilling, udledning af CO2 og/eller CO2e, BNI i
2016-priser) både absolut og i procentvis ændring i forhold til året før, ved indfø-
relsen af samtlige tiltag i regeringens 2025-plan, og sammenligne et grundforløb
uden indførsel af 2025-planen? Opgørelsen bedes lavet for hvert af
årene 2015-2025, og præsenteret i graf- og tabelform.
Svar
Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger foretages på den makroøko-
nomiske model, ADAM. Den seneste mellemfristede fremskrivning er fra den
tidligere regerings udspil
DK2025 – Et stærkere Danmark, august 2016.
Skøn for BNI-væksten i 2016-priser i dels
DK2025-grundforløbet,
dels
DK2025 med
nye initiativer
fremgår af
figur 1
nedenfor. I
figur 2
er tilsvarende vist udviklingen
BNI i mia. kr. i 2016-priser. I
tabel 1
er vist data bag
figur 1 og 2.
Danmarks Stati-
stiks reviderede opgørelse af nationalregnskabet frem til 2015, herunder for BNI,
indgår ikke i talgrundlaget. Det vil indgå i næstkommende mellemfristede frem-
skrivning. I forbindelse med Økonomisk Redegørelse, december 2016, er der
endvidere sket mindre justeringer af skønnet for BNI i konjunkturårene 2016-18.
Makromodellen ADAM indeholder ikke variable for Gini-koefficient, S80/20-
raten, CO2-udledning eller ligestilling, og Finansministeriet udarbejder ikke egent-
lige fremskrivninger af disse størrelser. Det bemærkes, at Energistyrelsen jævnligt
udarbejder en fremskrivning af Danmarks CO2-udledning. Denne udarbejdes på
baggrund af vedtagen politik og med udgangspunkt i Finansministeriets senest
tilgængelige makroøkonomiske fremskrivning.
Når Finansministeriet ikke foretager løbende fremskrivninger af Gini-koefficient
mv., skal det blandt andet ses i lyset af, at udviklingen i indkomstfordeling og rela-
tive indkomster er påvirket af en række forhold – udover dansk økonomisk poli-
tik. Disse forhold er vanskelige at forudsige, fx den teknologiske udvikling og in-
ternationale konkurrenceforhold, som blandt andet er medbestemmende for ud-
viklingen i virksomhedernes efterspørgsel efter forskellige typer af arbejdskraft.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i centrale samfundsindikatorer (gini-koefficient, S80/20-raten, ligestilling, udledning af CO2 og/eller CO2e, BNI i 2016-priser), til finansministeren
1705872_0002.png
Side 2 af 4
Figur 1
Figur 2
Gennemsnitlig årlig BNI-vækst 2015- BNI
Mia. kr. (2016-priser)
2025
2.500
Mia. kr. (2016-priser)
2.500
Pct.
2,0
Pct.
2,0
2.400
2.400
1,5
1,5
2.300
2.300
1,0
1,0
2.200
2.200
2.100
2.100
0,5
0,5
2.000
15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
2.000
0,0
DK2025 grundforløb
DK2025 med nye initiativer
0,0
DK2025-grundforløb
DK2025 med nye initiativer
Anm.:
Kilde:
BNI i 2016-priser er udregnet ved at deflatere BNI med BNP-deflatoren.
I forbindelse med Økonomisk Redegørelse, december 2016, er der efterfølgende sket mindre justeringer af
skønnet for BNI og BNP i konjunkturårene 2016-18.
Danmarks Statistik,
DK2025 – Et stærkere Danmark
og egne beregninger
.
Finansministeriet udarbejder derimod jævnligt skøn for regelpåvirkningen af Gini-
koefficienten af konkrete økonomisk-politiske tiltag. Det var også tilfældet med
forslagene i DK2025-planen.
I den tidligere regerings helhedsplan
DK2025 – Et stærkere Danmark
er i tabel 3.4
vist fordelingseffekterne – målt ved ændring i Gini-koefficienten – af hovedele-
menterne i Jobreformen fase II. Det fremgår af tabellen, at den samlede effekt af
forslagene om JobReformen skønnes at være en stigning i Gini-koefficienten på
0,4 pct.-point.
Stigningen i Gini-koefficienten skal ses på baggrund af, at initiativerne vil styrke
tilskyndelse til at arbejde, hvilket bidrager til, at indkomstforskellene øges en smu-
le. Det fremgår ligeledes af den tidligere regerings udspil
DK2025 – Et stærkere
Danmark –
at Danmark også efter en gennemførelse af forslagene i JobReformen
vurderes at være et af de lande i OECD, hvor indkomstforskellene målt ved Gini-
koefficienten er mindst.
I den tidligere regeringsudspil
DK2025 – Et stærkere Danmark
var det valgt at kon-
centrere sig om fordelingsvirkningerne af JobReformen.
Det skete i lyset af, at det ikke vurderes at være meningsfuldt at sammenholde
fordelingsvirkningerne af JobReformen med virkningerne af SU-udspillet og af
den obligatoriske pensionsopsparing, fordi virkningen af de to sidstnævnte ele-
menter udspiller sig over en længere tidshorisont. Det bemærkes således, at grup-
pen af SU-modtagere bliver kompenseret ved, at de efter afslutningen af deres
uddannelse vil nyde godt af den lavere beskatning, højere produktivitet og lavere
priser som følge af udspillene i den tidligere regerings
DK2025 – Et stærkere Dan-
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i centrale samfundsindikatorer (gini-koefficient, S80/20-raten, ligestilling, udledning af CO2 og/eller CO2e, BNI i 2016-priser), til finansministeren
1705872_0003.png
Side 3 af 4
mark,
der indebærer, at de fleste over tid har udsigt til at vinde på reformerne,
blandt andet fordi de får glæde af det forhøjede jobfradrag på 34.000 kr. Det be-
mærkes ligeledes, at SU’en set over hele livet generelt har en begrænset omforde-
lende effekt, da personer, der modtager SU som unge, typisk har relativt høje livs-
indkomster.
Det bemærkes endvidere, at initiativet
obligatorisk opsparing
indebærer en
umiddelbar reduktion af de berørtes årlige rådighedsbeløb efter opsparing, men at
de til gengæld øger deres fremtidige pensionsopsparing, hvilket understøtter, at
flere i højere grad kan forsørge sig selv i alderdommen.
Efterfølgende er der i svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 483 (alm. del) stillet
den 2. september 2016 gjort rede for fordelingsvirkningerne af elementerne i den
tidligere regerings
DK2025 – Et stærkere Danmark
som målt ved Gini-
koefficienten. Der henvises til besvarelsen af nævnte spørgsmål samt til besvarel-
sen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 522 (alm. del) stillet den 9. september 2016,
hvor der gøres rede for, hvordan enkeltelementer i
DK2025 – Et stærkere Danmark
påvirker en række indikatorer.
Tabel 1
BNI i faste priser
DK2025-grundforløb
DK2025 med nye initiativer
År
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Gns. årlig BNI-vækst, pct.
Mia. kr. i 2016-priser
2.051
2.076
2.109
2.122
2.200
2.257
2.293
2.344
2.373
2.394
2.408
1,5
Mia. kr. i 2016-priser
2.051
2.076
2.112
2.123
2.204
2.265
2.311
2.366
2.401
2.424
2.447
1,6
Anm.:
Kilde:
BNI i 2016-priser er udregnet ved at deflatere BNI med BNP-deflatoren.
I forbindelse med Økonomisk Redegørelse, december 2016, er der efterfølgende sket mindre justeringer af
skønnet for BNI og BNP i konjunkturårene 2016-18.
Danmarks Statistik,
DK2025 – Et stærkere Danmark
og egne beregninger
.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 520: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i centrale samfundsindikatorer (gini-koefficient, S80/20-raten, ligestilling, udledning af CO2 og/eller CO2e, BNI i 2016-priser), til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister