Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1669641_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 508 (Alm. del) af 6.
september 2016 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen
Spørgsmål
Vil ministeren for hvert af elementerne i forslagene vedrørende pensionsopspa-
ring i DK2025 – tvungen opsparing, pensionsbonus og nye regler for aldersop-
sparing – oplyse den varige virkning og provenuvirkningen i 2020 og hvert femte
år frem til 2080?
Svar
Provenuvirkningen af pensionstiltagene i
DK2025 – Et stærkere Danmark
er angivet
i tabel 1. De tre tiltag, målretning af aldersopsparing mod slutningen af arbejdsli-
vet, obligatorisk opsparing og PensionsBonus er nærmere beskrevet i kapitel 7 i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Tabel 1
Provenuvirkning (efter tilbageløb og adfærd) af pensionstiltag i DK2025
Mia. kr. (2017-niveau)
Målretning af aldersopsparing
Obligatorisk opsparing
PensionsBonus
2017
0,0
0,0
-1,1
2018
2,3
-0,2
-2,1
2019
2,3
-0,5
-2,0
2020
2,4
-0,7
-2,0
2025
2,3
-2,1
-2,0
Gns. 2031- Gns. 2041-
2035
2045
0,6
-1,5
-2,0
-0,7
-0,4
-2,0
HBI/Varig
virkning
-0,7
0,7
-2,0
Anm.: Tabellen viser virkningen på den offentlige saldo ekskl. renteudgifter (den primære offentlige saldo). Det er
antaget at omlægningen af pensionsindbetalinger til aldersopsparing har fuld effekt fra 2018.
Kilde: Egne beregninger.
Modellen for målretning af aldersopsparing skønnes at indebære en omlægning af
indbetalinger fra fradragsberettigede pensionsordninger (livrente og ratepension)
mod aldersopsparing (ud over hvad der med gældende regler er forudsat i de mel-
lemfristede fremskrivninger),
jf. også DK2025 – Et stærkere Danmark s. 208.
Da de
opsparede midler på en aldersopsparing beskattes på indbetalingstidspunktet
fremfor på udbetalingstidspunktet (i modsætning til indbetalinger på almindelige
livrenter og ratepensioner, som er fradragsberettigede ordninger), medfører dette
en fremrykning af skatteindtægter, som giver anledning til en positiv provenuvirk-
ning på kort og mellemlangt sigt,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om ministeren vil oplyse den varige virkning og provenuvirkningen i 2020 for hver af elementerne i forslagene vedrørende pensionsopsparing i DK2025, til finansministeren
Side 2 af 2
Udbetalinger fra aldersopsparinger giver i modsætning til udbetalinger fra fra-
dragsberettigede pensionsordninger ikke anledning til indkomstaftrapning af of-
fentlige pensionsydelser, herunder folkepensionens pensionstillæg. Dermed stiger
udgifterne til offentlige pensionsydelser gradvist, og omlægningen mod aldersop-
sparing giver anledning til en negativ provenuvirkning i hængekøjeårene 2041-
2045 og på længere sigt samt en svækkelse af holdbarheden af de offentlige finan-
ser på ca. 0,7 mia. kr. (2017-niveau).
Bidragene til den obligatoriske pensionsordning er som udgangspunkt fradragsbe-
rettigede. Dermed udskydes beskatningen på indbetalingerne til denne ordning,
hvilket medfører en negativ provenuvirkning på kort og mellemlangt sigt – herun-
der i hængekøjeårene 2041-2045,
jf. tabel 1.
På langt sigt vil udbetalingerne fra den
obligatoriske pensionsordning medføre reducerede udgifter til offentlige pensi-
onsydelser som følge af indkomstaftrapning. Dette betyder, at den obligatoriske
pensionsordning styrker holdbarheden af de offentlige finanser med ca. 0,7 mia.
kr.
Da PensionsBonus er et ekstra skattefradrag for pensionsindbetalinger, er prove-
nuvirkningen negativ – både provenuvirkningen i årene frem mod og efter 2025
samt den varige virkning,
jf. tabel 1.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister