Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 499 af 5. september 2016
Spørgsmål
Der ønskes dokumentation for antagelsen om, at forringelser af SU-systemet,
især bortfaldet af det ekstra SU-år, vil betyde at flere studerende bliver færdige
til tiden og at overskridelser af normeret tid vil formindskes. Og om der i
den forbindelse er taget højde for, at et øget fribeløb – efter Finansministeriets
regneprincipper – vel øger omfanget af arbejde under studierne, hvilket kan
forlænge studietiden.
Svar
Danske studerende på de lange videregående uddannelser er væsentligt længere tid
om at gennemføre deres uddannelse end hvad uddannelsen er normeret til. I om-
lægningen foreslås det derfor, at studerende fremadrettet kun kan få SU til uddan-
nelsens normerede studietid. Dette vil styrke den økonomiske tilskyndelse til at
undgå studietidsforsinkelser og forventes derfor at kunne bidrage til hurtigere
færdiggørelse.
I en dansk kontekst er der begrænset forskning der har set på effekterne af, at
forkorte perioden med SU, men forskning fra andre europæiske lande peger på, at
færre SU-klip eller højere studieomkostninger i slutningen af studietiden kan have
en positiv effekt i form af en lavere gennemsnitlig studietid. Det gælder bl.a. Ga-
rabaldi et al. (2012), der finder at øgede omkostninger i form af en øget brugerbe-
taling vil reducere sandsynligheden for sen færdiggørelse
1
.
Lignende effekter er fundet ved omlægninger af SU-systemet i Finland i 1992 og i
Holland
2
. I Finland blev den maksimale periode for studiestøtte reduceret, hvilket
førte til en signifikant mindre studietid for studerende, der tidligere var mest for-
sinkede. På lignende vis finder et andet studie, at førsteårsstuderende i Holland i
gennemsnit bestod flere eksaminer efter, at SU-perioden blev begrænset til nor-
meret.
Regeringen foreslår ligeledes at øge fribeløbet med 1.000 kr. for alle studerende.
Det vil give den enkelte studerende frihed til at arbejde mere uden at blive mod-
Garibaldi, Pietro et al. “College Cost and Time to Complete a Degree: Evidence from Tuition Discontinuities.” Review of
Economics and Statistics 94.3 (2012)
2
Belot m. fl. (2007).
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk