Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1666917_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 496 (Alm. del) af 5. sep-
tember 2016 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
For alle familietypeeksempler i DK2025 ønskes ændringen i rådighedsbeløb
dekomponeret i efter hvilket forslag der forårsager ændringen – herunder også
hvilke forslag der antages at virke gennem øget produktivitet (især for så vidt an-
går forsyningsvirksomheder og ACE).
Svar
Med initiativerne i udspillene
Et stærkere Danmark – JobReform
og
Et stærkere Dan-
mark – Vækst 2016
står alle familietyper til at opnå en forøgelse af deres reale rå-
dighedsbeløb,
jf. tabel 1.
LO-familien opnår samlet set en forøgelse af deres rådig-
hedsbeløb på omkring 15.000 kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkninger af
JobReform fase II
og
Vækst 2016
på rådighedsbeløbet for familietyper
Samlet
effekt på
rådigheds-
beløb
14.900
17.900
19.200
36.300
44.400
34.400
7.300
14.400
9.000
2.400
3.300
2.400
JobReform
Kr. (2017-niveau) i 2025
LO-par med to børn i ejerbolig
LO-par med to børn i lejebolig
Funktionærpar med to børn i ejerbolig
Højtlønnet funktionærfamilie med to børn i ejerbolig
Direktørfamilie med to børn i ejerbolig
Enlig direktør i ejerbolig
Ufaglært HK’er (minimalløn) uden børn i lejebolig
Ufaglært HK-par (minimalløn) med to børn i lejebolig
Enlig LO'er uden børn lejebolig
Enlig dagpengemodtager
Pensionistpar i lejebolig
Enlig pensionist i lejebolig
7.600
10.600
9.800
25.000
32.300
26.900
4.700
8.900
5.400
200
-100
300
Vækst
2016
7.300
7.300
9.400
11.300
12.100
7.500
2.600
5.500
3.600
2.200
3.400
2.100
Ændring i
rådigheds-
beløb, pct.
4,2
5,1
3,7
5,4
6,0
7,4
8,5
6,7
5,5
3,6
1,9
2,2
Anm.: Beregningerne afspejler virkningen af de enkelte reformelementer, når disse er fuldt indfasede i 2025. Bereg-
ningerne følger som udgangspunkt standardforudsætningerne i familietypemodellen, idet der dog er lagt særli-
ge antagelser til grund for den højtlønnede funktionærfamilie, den enlige direktør, den ufaglærte HK’er, HK-
parret og den enlige dagpengemodtager,
jf. bilag 4A i DK2025 – Et stærkere Danmark.
Virkningen af obligatorisk
opsparing er ikke indregnet for den enlige dagpengemodtager.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ændringen i rådighedsbeløb for alle familietypeeksempler, til finansministeren
1666917_0002.png
Side 2 af 4
Hertil kommer virkningen af videreførelsen af skattestoppet for punktafgifter,
som yderligere øger familierens rådighedsbeløb, men som ikke er medregnet i
familietypeeksemplerne i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Virkningen af de enkelte elementer af
Et stærkere Danmark – JobReform
fremgår af
tabel 2.
Tabel 2
Virkninger af
JobReform fase II
på rådighedsbeløbet for familietyper
Nedsæt-
telse af
rente
fradrag
Kr. (2017-niveau) i 2025
LO-par med to børn i ejerbolig
LO-par med to børn i lejebolig
Funktionærpar med to børn i
ejerbolig
Højtlønnet funktionærfamilie med
to børn i ejerbolig
Direktørfamilie to børn i ejerbolig
Enlig direktør i ejerbolig
Ufaglært HK’er (minimalløn) uden
børn i lejebolig
Ufaglært HK-par (minimalløn) med
to børn i lejebolig
Enlig LO'er uden børn lejebolig
Enlig dagpengemodtager
Pensionistpar i lejebolig
Enlig pensionist i lejebolig
-2.900
0
-3.500
-3.500
-3.500
-2.100
0
0
0
0
0
0
-1.700
-1.700
0
0
0
0
-900
-2.200
-700
-900
-1.900
-900
8.600
8.600
8.600
8.600
8.600
4.400
4.400
8.600
4.400
0
0
0
0
0
0
14.100
21.000
21.000
0
0
0
0
0
0
3.600
3.700
4.700
5.800
6.200
3.600
1.200
2.500
1.700
1.100
1.800
1.200
7.600
10.600
9.800
25.000
32.300
26.900
4.700
8.900
5.400
200
-100
300
Afskaf-
felse af
grøn
check
Forhøjet
jobfradrag
og Pensi-
onsBonus
Afskaf-
felse af
PSO-
afgiften
Nedsæt-
telse af
topskat
Job-
Reform
i alt
Anm.: Se anmærkningerne til tabel 1.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
Initiativerne i
Et stærkere Danmark – JobReform
har en direkte virkning på hushold-
ningernes rådighedsbeløb. For afskaffelse af PSO-afgiften er det endvidere lagt til
grund, at den del af lempelsen, der umiddelbart hviler på erhvervenes forbrug af el
i produktionen, overvæltes i lavere priser og højere lønninger,
jf. bilag 4A i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Initiativerne i
Et stærkere Danmark – Vækst 2016
øger produktiviteten og velstan-
den i samfundet, og derigennem familiernes reale rådighedsbeløb.
Indførelse af et egenkapitalfradrag (ACE) øger virksomhedernes investeringer,
hvilket øger arbejdsproduktiviteten og dermed lønningerne. Egenkapitalfradraget
forventes at øge BNP med ca. 12 mia. kr. frem mod 2025. Med fuld overvæltning
fra produktivitet til lønningerne vurderes initiativet at give anledning til en stigning
i lønningerne på 0,9 pct. for perioden 2019-2025.
Det er i familietypeberegningerne antaget, at lønnen før skat for alle beskæftigede
familietyper stiger med den samme procentsats som følge af indførelse af ACE-
fradraget. For den typiske LO-familie stiger rådighedsbeløbet med ca. 3.800 kr.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ændringen i rådighedsbeløb for alle familietypeeksempler, til finansministeren
1666917_0003.png
Side 3 af 4
som følge af indførelsen af egenkapitalfradraget,
jf. tabel 3.
Da indkomstoverførs-
lerne gennem satsreguleringen reguleres efter lønnen på det private arbejdsmar-
ked, vil disse over tid stige tilsvarende.
Tabel 3
Virkninger af
Vækst 2016
på rådighedsbeløbet for familietyper
Afledt produk-
tivitets-
virkning af
afskaffelsen
af PSO
700
700
1.000
1.200
1.300
800
200
500
400
200
400
200
Indførelse af
egenkapital-
fradrag
(ACE)
Kr. (2017-niveau) i 2025
LO-par med to børn i ejerbolig
LO-par med to børn i lejebolig
Funktionærpar med to børn i ejerbolig
Højtlønnet funktionærfamilie med to børn i ejerbolig
Direktørfamilie to børn i ejerbolig
Enlig direktør i ejerbolig
Ufaglært HK’er (minimalløn) uden børn i lejebolig
Ufaglært HK-par (minimalløn) med to børn i lejebolig
Enlig LO'er uden børn lejebolig
Enlig dagpengemodtager
Pensionistpar i lejebolig
Enlig pensionist i lejebolig
3.800
3.800
5.300
6.500
7.100
4.500
1.200
2.400
1.900
900
1.200
700
Effektiv
forsyning
2.800
2.800
3.100
3.600
3.700
2.200
1.200
2.600
1.300
1.000
1.800
1.200
Vækst
2016
i alt
7.300
7.300
9.400
11.300
12.100
7.500
2.600
5.500
3.600
2.200
3.400
2.100
Anm.: Se anmærkningerne til tabel 1.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
Effektivisering af forsyningssektoren anslås at forøge BNP med 5�½ mia. kr. for-
delt på drikkevands-, spildevands-, fjernvarme-, el-, gas- og affaldsforbrændings-
sektoren.
Effektiviseringen af forsyningssektoren forudsættes at føre til lavere priser på
husholdningernes og erhvervenes forbrug af forsyningsydelser. Der er dels en
direkte effekt på familietypernes rådighedsbeløb af lavere priser på forsyning. Her-
til kommer en indirekte virkning, fordi den del af lempelsen, der umiddelbart hvi-
ler på erhvervene, på længere sigt må forventes at blive nedvæltet i højere lønnin-
ger eller overvæltet i lavere priser,
jf. også bilag 4A i DK2025 – Et stærkere Danmark.
For en typisk LO-familie vil den direkte besparelse på de samlede forsyningsydel-
ser udgøre i størrelsesordenen 1.800 kr. årligt. Samlet set øges LO-familiens rådig-
hedsbeløb svarende til 2.800 kr. årligt som følge af en mere effektiv forsyningssek-
tor. Gevinsten ved mere effektiv forsyning kommer især familier med relativt lave
indkomster til gode, da forbruget af forsyningsydelser er relativt ens på tværs af
indkomstgrupper.
Som beskrevet ovenfor reducerer afskaffelsen af PSO-afgiften virksomhedernes
produktionsomkostninger og fører til en mere hensigtsmæssig sammensætning af
input i produktionen og derfor højere produktivitet. Den øgede produktivitet for-
udsættes beregningsteknisk at blive overvæltet i priserne, således at alle familier får
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ændringen i rådighedsbeløb for alle familietypeeksempler, til finansministeren
1666917_0004.png
Side 4 af 4
den samme procentvise reale fremgang i den disponible indkomst. Det øger LO-
familiens rådighedsbeløb svarende til 700 kr. årligt frem mod 2025.
Det bemærkes, at Finansministeriet har korrigeret en fejl i den beregnede
besparelse for familierne som følge af effektiv forsyning, som er offentliggjort i
DK2025 – Et stærkere Danmark,
jf. også pressemeddelelsen
Finansministeriet retter fejl
i beregninger af gevinst fra forsyningsstrategi
af 13. september 2016.
1
De viste tal i nærvæ-
rende besvarelse er korrigerede vedr. virkningerne af mere effektiv forsyning og
adskiller sig derfor fra de viste tal i
bilag 4A i DK2025 – Et stærkere Danmark.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
1
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2016/09/fm-retter-regnefejl