Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1666906_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 491 (Alm. del) af 2.
september 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted
Spørgsmål
Ministeren bedes indregne ændringen i indkomster for alle familietyper i familie-
typemodellen. Der ønskes beregnet på tre scenarier:
– Udviklingen i familietypernes indkomster inklusiv løndannelsen med beskæfti-
gelseseffekten af 2025-planen, med overvæltning fra lempede skatter og afgifter
for erhvervslivet, som de fremgår af 2025-planen og med de i 2025-planen fore-
slåede lempelser i personskatterne.
– Udviklingen i familietypernes indkomster inklusiv løndannelsen med beskæfti-
gelseseffekten af 2025-planen, med overvæltning fra lempede skatter og afgifter
for erhvervslivet, som de fremgår af 2025-planen men uden de i 2025-planen fo-
reslåede lempelser i personskatterne.
– Udviklingen i familietypernes indkomster uden 2025-planen.
Svar
For en nærmere beskrivelse af initiativerne i
DK2025 – Et stærkere Danmark
henvi-
ses
til Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 487 (Alm. del) af 2. september 2016.
Tabel 1
viser udviklingen i familietypernes årlige reale rådighedsbeløb i de ønskede
tre scenarier for perioden 2016 til 2025. Grundforløbet henviser til forløbet uden
udspillene i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Det bemærkes, at videreførslen af det
nuværende skattestop for (visse) punktafgifter er indregnet i
DK2025 – Et stærkere
Danmark.
Denne videreførsel var ikke indregnet i tabel 4A.1,
jf. bilag 4A
i publika-
tionen
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Løndannelsen forudsættes ikke at blive påvirket af den øgede beskæftigelse som
følger af initiativerne i
DK2025 – Et Stærkere Danmark, jf. Svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 490 (Alm. del) af 2. september 2016.
Det skal bemærkes, at Finansministeriet har korrigeret tallene i tabel 4A.1,
jf. bilag
4A i DK2025
grundet en regnefejl i beregningen af den direkte effekt af initiativet
effektiv forsyning,
jf. pressemeddelelsen
Finansministeriet retter fejl i beregning af gevinst fra
forsyningsstrategi
af 13. september 2016. Det bemærkes yderligere, at
HK-parret
som
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm. om ministeren vil indregne ændringen i indkomster for alle familietyper i familietypemodellen, til finansministeren
Side 2 af 4
følge af en tastefejl havde et beregnet rådighedsbeløb, der var 600 kr. for lavt i
tabel 4A.1. Sammen med korrektionen af besparelse på forsyning øges det
beregnede reale rådighedsbeløb efter betaling af forsyning for HK-parret i alt med
700 kr.
Udspillene medfører for alle beskæftigede familietyper en forøgelse af det reale
rådighedsbeløb efter betaling af forsyning,
jf. tabel 1.
Som det fremgår af
Svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 487 (Alm. del) af 2. september 2016
øges det reale rådig-
hedsbeløb efter betaling af forsyning for alle familietyperne på overførselsind-
komst (ekskl. Studerende, der ikke udnytter de udvidede muligheder for at tage
SU-lån), når rådighedsbeløbet opgøres inden
obligatorisk opsparing.
Det er regeringens ønske med udspillet
Et stærkere Danmark – JobReform
at bidrage
til øget vækst og beskæftigelse ved at gøre det mere attraktivt at arbejde. Som det
ses af tabellen, er det derfor i høj grad de beskæftigede familietyper, der får øget
deres rådighedsbeløb. Således øges det årlige reale rådighedsbeløb efter betaling af
forsyning for
LO-parret med to børn i ejerbolig
med 15.700 kr. ved fuld indfasning af
udspillene sammenlignet med gældende regler, svarende til ca. 1.300 kr. pr. må-
ned.
Som det fremgår af
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 487 (Alm. del) af 2. september
2016,
indebærer den afdæmpede regulering et fald i det reale rådighedsbeløb for
parrene på kontanthjælp og førtidspension. Den afdæmpede regulering vil dog
ikke opleves som et fald i rådighedsbeløbet, hvilket skyldes, at det forudsættes, at
overførslerne fortsat vil stige realt år for år, blot med en stigningstakst, der er 0,75
pct.-point lavere end satsreguleringen.
Initiativet
Stærkere uddannelser og et mere robust uddannelsessystem
medfører en redukti-
on af SU’en på 20 pct., samt at SU-lånet gøres rentefrit. Det bemærkes, at SU-
modtagere bliver kompenseret ved, at de efter afslutningen af deres uddannelse vil
nyde godt af den lavere beskatning, højere produktivitet og lavere priser, som føl-
ge af udspillene i
DK2025 – Et stærkere Danmark,
der indebærer, at de fleste over
tid har udsigt til at vinde på reformerne. Det bemærkes ligeledes, at SU’en set over
hele livet generelt har en begrænset omfordelende effekt, da personer, der modta-
ger SU som unge, typisk har relativt høje livsindkomster. Samlet opnår en enlig
nyuddannet i lejebolig således en forøgelse af det årlige reale rådighedsbeløb på
13.100 kr.,
jf. tabel 1,
svarende til ca. 1.100 kr. pr. måned.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm. om ministeren vil indregne ændringen i indkomster for alle familietyper i familietypemodellen, til finansministeren
1666906_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 1
Udviklingen i familietypernes årlige reale rådighedsbeløb efter forsyning for perioden 2016-2025 med og
uden
DK2025 (2017-priser)
Ændring i realt rådighedsbeløb fra 2016 til 2025
Grundforløb
LO-par med to børn i
ejerbolig
LO-par med to børn i
lejebolig
Funktionærpar med to børn
i ejerbolig
Højtlønnet funktionærfami-
lie med to børn i ejerbolig
Direktørfamilie to børn i
ejerbolig
Enlig direktør i ejerbolig
Ufaglært HK’er (minimal-
løn) uden børn iI lejebolig
Ufaglært HK-par (minimal-
løn) med to børn i lejebolig
Enlig LO'er uden børn i
lejebolig
Enlig dagpengemodtager i
lejebolig
Pensionistpar i lejebolig
Enlig pensionist i lejebolig
Par på kontanthjælp med
to børn i lejebolig
Par på førtidspension i
lejebolig
Enlig udeboende stude-
rende i lejebolig
Enlig nyuddannet i lejebolig
47.200
40.500
66.500
83.200
89.500
56.900
12.600
15.100
21.400
12.900
7.400
4.100
14.400
3.000
4.000
14.000
DK2025
ekskl.
skattelettelser
54.300
50.600
78.100
98.000
105.500
66.600
15.800
21.500
26.400
15.600
11.100
6.800
16.400
4.000
-4.000
18.300
DK2025
62.900
59.200
86.700
120.700
135.100
92.000
20.200
30.100
30.800
15.600
11.100
6.800
16.400
4.000
-4.000
27.100
Ændring i 2025 i forhold til
grundforløb
DK2025
ekskl.
DK2025
skattelettelser
7.100
10.100
11.600
14.800
16.000
9.700
3.200
6.400
5.000
2.700
3.700
2.700
2.000
1.000
-8.000
4.300
15.700
18.700
20.200
37.500
45.600
35.100
7.600
15.000
9.400
2.700
3.700
2.700
2.000
1.000
-8.000
13.100
Anm.: Skattelettelser henviser til forhøjet jobfradrag og pensionsbonus og nedsættelse af topskatten. Familietypebe-
regningerne afspejler virkningen af de enkelte reformelementer, når disse er fuldt indfasede i 2025. Beregnin-
gerne følger som udgangspunkt standardforudsætningerne i Lovmodellens familietypemodel, idet der dog er
lagt særlige antagelser til grund for den højtlønnede funktionærfamilie, den enlige direktør, den ufaglærte
HK’er, HK-parret og den enlige dagpengemodtager,
jf. bilag 4A i DK2025 – Et stærkere Danmark.
Det
bemærkes at Finansministeriet har korrigeret den beregnede besparelse for inititativet
effektiv
forsyning i
forhold til
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
Tabel 2
viser udviklingen i familietypernes årlige reale rådighedsbeløb med ændrin-
gen i de ønskede tre scenarier for perioden 2016 til 2025. Grundforløbet henviser
til forløbet uden udspillene i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Som det fremgår af
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 487 (Alm. del) af d. 2. septem-
ber 2016,
medfører initiativet
obligatorisk pensionsopsparing,
at hhv. kontanhjælps- og
dagpengemodtagere i 2025 skal bidrage med 2 pct. af deres indkomst til egen
pensionsopsparing, mens det forudsættes, at førtidspensionister tilslutter sig den
Supplerende Arbejdsmarkedspensionsordning, der indebærer, at det offentlige
indbetaler 335 kr. (pl-2016) pr. måned, og førtidspensionisten selv bidrager med
167 kr. (pl-2016) pr. måned svarende til 1/3 af den samlede pensionsopsparing.
Initiativet
obligatorisk opsparing
indebærer en umiddelbar reduktion af disse familiers
nuværende årlige reale rådighedsbeløb efter opsparing på 2.500 kr., 3.600 kr. og
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm. om ministeren vil indregne ændringen i indkomster for alle familietyper i familietypemodellen, til finansministeren
1666906_0004.png
Side 4 af 4
2.100 kr. for hhv. førtidspensionsparret, kontanthjælpsparret og den enlige
dagpengemodtager,
jf. tabel 2.
Til gengæld øges deres fremtidige
pensionsopsparing. Det understøtter, at flere i højere grad kan forsørge sig selv i
alderdommen.
Tabel 2
Nettovirkningen af initiativet obligatorisk opsparing på de berørte familietypers årlige reale rådighedsbeløb
ved fuld indfasning
(2017-priser)
Par på førtidspension i lejebolig
Par på kontanthjælp med to børn i lejebolig
Enlig dagpengemodtager i lejebolig
-2.500
-3.600
-2.100
Anm.: Familietypeberegningerne afspejler virkningen af de enkelte reformelementer, når disse er fuldt indfasede i
2025. Beregningerne følger som udgangspunkt standardforudsætningerne i Lovmodellens familietypemodel,
idet der dog er lagt særlige antagelser til grund for den enlige dagpengemodtager,
jf. bilag 4A i DK2025 – Et
stærkere Danmark.
Det bemærkes at Finansministeriet har korrigeret den beregnede besparelse for inititativet
effektiv
forsyning i forhold til
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister