Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 488 (Alm. del) af 2.
september 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted
Spørgsmål
Hvad er de samlede konsekvenser af 2025-planen for indkomsten år for år hos
henholdsvis førtidspensionister, kontanthjælpsmodtagere, dagpengemodtagere og
SU-modtagere der har 3 eller 4 børn? Det bør fremgå hvor der er tale om direkte
virkninger og hvor der er tale om afledte virkninger af forventet vækst og over-
væltning.
Svar
For en nærmere beskrivelse af initiativerne i
DK2025 – Et stærkere Danmark
henvi-
ses
til Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 487 (Alm. del) af d. 2. september 2016.
Formålet med familietypeberegninger er at illustrere virkningerne på det årlige
reale rådighedsbeløb for familier i den danske befolkning. Når der spørges til kon-
sekvenserne af 2025-planen for SU-modtagere, der har 3 eller 4 børn, skal det
bemærkes, at antallet af familier med 3 eller 4 børn, hvor begge forældre modtog
SU i mindst 11 måneder af 2014, var hhv. 50 og 13.
I forbindelse med
Et stærkere Danmark – JobReform
er der foreslået, at indføre et
gradueret loft over børne- og ungeydelsen, hvor satsen pr. barn reduceres med
antallet af børn. Initiativet indebærer, at forsørgeren modtager 100 pct. af ydelsen
for det yngste og næstyngste barn og 75 pct. af ydelsen for det tredje yngste barn,
mens der ikke modtages nogen ydelse for børn ud over det tredje.
Gradueringen af børne- og ungeydelsen indebærer en reduktion på 2.800 kr. af det
årlige reale rådighedsbeløb for de pågældende par med tre børn, svarende til ca.
200 kr. pr. måned. Virkningen af gradueringen af børne- og ungeydelsen er ind-
regnet under bidraget fra
JobReform ekskl. PSO, jf. tabel 1.
Det bemærkes, at
videreførslen af det nuværende skattestop for (visse) punktafgifter er indregnet i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Denne videreførsel var ikke indregnet i tabel 4A.1,
jf. bilag 4A
i publikationen
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Alle parrene får deres reale rådighedsbeløb reduceret som følge af den afdæmpede
regulering, der isoleret set udgør ca. 2.000-3.100 kr. af den samlede ændring i det
reale rådighedsbeløb som følge af
Et stærkere Danmark – Jobreform
for alle fire par.
Den afdæmpede regulering vil dog ikke opleves som et fald i rådighedsbeløbet,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk