Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1666896_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 488 (Alm. del) af 2.
september 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted
Spørgsmål
Hvad er de samlede konsekvenser af 2025-planen for indkomsten år for år hos
henholdsvis førtidspensionister, kontanthjælpsmodtagere, dagpengemodtagere og
SU-modtagere der har 3 eller 4 børn? Det bør fremgå hvor der er tale om direkte
virkninger og hvor der er tale om afledte virkninger af forventet vækst og over-
væltning.
Svar
For en nærmere beskrivelse af initiativerne i
DK2025 – Et stærkere Danmark
henvi-
ses
til Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 487 (Alm. del) af d. 2. september 2016.
Formålet med familietypeberegninger er at illustrere virkningerne på det årlige
reale rådighedsbeløb for familier i den danske befolkning. Når der spørges til kon-
sekvenserne af 2025-planen for SU-modtagere, der har 3 eller 4 børn, skal det
bemærkes, at antallet af familier med 3 eller 4 børn, hvor begge forældre modtog
SU i mindst 11 måneder af 2014, var hhv. 50 og 13.
I forbindelse med
Et stærkere Danmark – JobReform
er der foreslået, at indføre et
gradueret loft over børne- og ungeydelsen, hvor satsen pr. barn reduceres med
antallet af børn. Initiativet indebærer, at forsørgeren modtager 100 pct. af ydelsen
for det yngste og næstyngste barn og 75 pct. af ydelsen for det tredje yngste barn,
mens der ikke modtages nogen ydelse for børn ud over det tredje.
Gradueringen af børne- og ungeydelsen indebærer en reduktion på 2.800 kr. af det
årlige reale rådighedsbeløb for de pågældende par med tre børn, svarende til ca.
200 kr. pr. måned. Virkningen af gradueringen af børne- og ungeydelsen er ind-
regnet under bidraget fra
JobReform ekskl. PSO, jf. tabel 1.
Det bemærkes, at
videreførslen af det nuværende skattestop for (visse) punktafgifter er indregnet i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Denne videreførsel var ikke indregnet i tabel 4A.1,
jf. bilag 4A
i publikationen
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Alle parrene får deres reale rådighedsbeløb reduceret som følge af den afdæmpede
regulering, der isoleret set udgør ca. 2.000-3.100 kr. af den samlede ændring i det
reale rådighedsbeløb som følge af
Et stærkere Danmark – Jobreform
for alle fire par.
Den afdæmpede regulering vil dog ikke opleves som et fald i rådighedsbeløbet,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om de samlede konsekvenser af 2025-planen for indkomsten år for år, til finansministeren
Side 2 af 5
hvilket skyldes, at det forudsættes, at overførslerne fortsat vil stige realt år for år,
blot med en stigningstakst, der er 0,75 pct.-point lavere end satsreguleringen.
Parrene med tre børn på hhv. førtidspension og dagpengevil få øget deres årlige
reale rådighedsbeløb med hhv. 500 kr. og 1.100 kr. svarende til hhv. ca. 40 kr. og
90 kr. pr. måned,
jf. tabel 1.
Modsat vil kontanthjælpsparret med 3 børn få reduce-
ret deres årlige reale rådighedsbeløb med 400 kr.
SU-parret med tre børn vil have 14.200 kr. mindre årligt i realt rådighedsbeløb
efter forsyningsudgifter og videreførsel af skattestop i 2025 sammenlignet med
gældende regler, svarende til ca. 1.200 kr. pr. måned. Størstedelen heraf kan til-
skrives reduktionen på 20 pct. af SU-satsen. Der lægges i initiativet
Stærkere uddan-
nelser og et mere robust uddannelsessystem
op til at forøge lånemulighederne, så stude-
rende får adgang til at låne op til 100 kr., hver gang de får 100 kr. i stipendium, og
SU-lånet gøres samtidig rentefrit. Den viste SU-familie kan dermed opretholde sit
rådighedsbeløb ved at optage et SU-lån, der modsvarer det mindre rådighedsbe-
løb. Endvidere medfører initiativet, at fribeløbet, som hver studerende må tjene
ved siden af deres SU, øges med 1.000 kr. pr. måned.
På baggrund af initiativet
obligatorisk opsparing
fra
DK2025 – Et stærkere Danmark
skal hhv. kontanhjælps- og dagpengemodtagere i 2025 bidrage med 2 pct. af deres
indkomst til egen pensionsopsparing, mens det forudsættes, at førtidspensionister
tilslutter sig den Supplerende Arbejdsmarkedspensionsordning, der indebærer, at
det offentlige indbetaler 335 kr. (pl-2016) pr. måned, og førtidspensionisten selv
bidrager med 167 kr. (pl-2016) pr. måned svarende til 1/3 af den samlede
pensionsopsparing. Initiativet
obligatorisk opsparing
indebærer en umiddelbar
reduktion af det årlige reale rådighedsbeløb efter opsparing for parrene med tre
børn på hhv. førtidspension, kontanthjælp og dagpenge med hhv. 1.500 kr., 3.600
kr. og 3.100 kr. Til gengæld øges deres fremtidige pensionsopsparing. Det
understøtter, at flere i højere grad kan forsørge sig selv i alderdommen.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om de samlede konsekvenser af 2025-planen for indkomsten år for år, til finansministeren
1666896_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 1
Virkningen af
Jobreform fase II
og
Vækst 2016
på det årlige reale rådighedsbeløb efter forsyningsudgifter
for familietyper med tre børn
Samlet
virkning
Skatte-
før obliga-
stop
torisk
opsparing
600
500
Jobreform
SU-
ekskl.
reduktion
PSO
Par på førtids-
pension med
tre børn
Par på kon-
tanthjælp med
tre børn
Par på dag-
penge med tre
børn
Par på SU
med tre
børn
PSO
direkte
PSO in-
direkte
ACE
PSO
Struktur
Effektiv
for-
syning
-7.000*
1.000
1.400
1.500
500
2.500
-7.800*
900
1.200
1.500
400
2.700
600
-400
-7.200*
1.200
1.500
1.800
500
2.600
700
1.100
-12.700
-8.100*
1.100
1.000
1.000
300
2.600
600
-14.200
Anm.: Parrerne på førtidspension, kontanthjælp og dagpenge har børn i alderen 3, 7 og 14 år, mens parret på SU
har børn i alderen 1, 3 og 7 år. Jobreform ekskl. PSO henviser til initiativerne om afdæmpet regulering,
graduering af børne- og ungeydelsen og afskaffelse af grøn check. Initiativer med direkte virkning på
familietypernes rådighedsbeløb er Jobreform ekskl. PSO og PSO direkte. Familietypeberegningerne afspejler
virkningen af de enkelte reformelementer, når disse er fuldt indfasede i 2025. * Den afdæmpede regulering
indebærer et fald i det reale rådighedsbeløb på 2.000 kr. for parret på førtidspension, 2.800 kr. for parret
kontanthjælp, 2.200 kr. for dagpengeparret og 3.100 kr. for parret på SU.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
Den samlede effekt af udspillene på det årlige reale rådighedsbeløb for tilsvarende
familietyper med fire børn er vist i
tabel 2.
Den yderligere reduktion af rådigheds-
beløbet for familierne med fire børn i forhold til familierne med tre børn kan til-
skrives bortfaldet af børne- og ungeydelsen for det fjerde barn. Gradueringen af
børne- og ungeydelsen indebærer, at det årlige rådighedsbeløb for parrene med
fire børn, der modtager førtidspension, kontanthjælp eller dagpenge, reduceres
med 14.000 kr., svarende til ca. 1.200 kr. pr. måned.
For SU-parret med fire børn reduceres det årlige reale rådighedsbeløb med 14.800
kr. som følge af gradueringen af børne- og ungeydelsen. Forskellen skyldes, at
parret på SU forudsættes af have yngre børn end de øvrige par, og derfor også i
udgangspunktet modtager en højere børne- og ungeydelse. Det bemærkes, at der
som nævnt er meget få par på SU med fire børn.
Det bemærkes endvidere, at gruppen af SU-modtagere bliver kompenseret ved, at
de efter afslutningen af deres uddannelse vil nyde godt af den lavere beskatning,
højere produktivitet og lavere priser som følge af udspillene i
DK2025 – Et
stærkere Danmark,
der indebærer, at de fleste over tid har udsigt til at vinde på re-
formerne. Det bemærkes ligeledes, at SU’en set over hele livet generelt har en
begrænset omfordelende effekt, da personer, der modtager SU som unge, typisk
har relativt høje livsindkomster.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om de samlede konsekvenser af 2025-planen for indkomsten år for år, til finansministeren
1666896_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 2
Virkningen af
Jobreform fase II, Vækst 2016 og Stærkere uddannelser og et mere robust uddannelsessy-
stem
på det årlige reale rådighedsbeløb efter forsyningsudgifter for familietyper med fire børn
Samlet
virkning
Skatte-
før obliga-
stop
torisk
opsparing
700
-8.900
Jobreform
SU-
ekskl.
reduktion
PSO
Par på førtids-
pension med
fire børn
Par på kon-
tanthjælp med
fire børn
Par på dag-
penge med fire
børn
Par på SU
med fire børn
PSO
direkte
PSO in-
direkte
ACE
PSO
Struktur
Effektiv
for-
syning
-17.300*
1.100
1.500
1.800
500
2.800
-18.700*
1.000
1.300
1.500
500
2.700
700
-10.900
-17.800*
-13.000
-20.100*
1.200
1.200
1.700
1.100
1.800
1.000
600
300
2.900
2.800
800
600
-8.800
-26.100
Anm.: Parrerne på førtidspension, kontanthjælp og dagpenge har børn i alderen 1, 3, 7 og 14 år, mens parret på SU
har børn i alderen 1, 1, 3 og 7 år. Jobreform ekskl. PSO henviser til initiativerne om afdæmpet regulering,
graduering af børneungeydelsen og afskaffelse af grøn check. Initiativer med direkte virkning på
familietypernes rådighedsbeløb er Jobreform ekskl. PSO og PSO direkte. Familietypeberegningerne afspejler
virkningen af de enkelte reformelementer, når disse er fuldt indfasede i 2025. Initiativet
obligatorisk opsparing
indebærer en reduktion af de årlige reale rådighedsbeløb på 1.200 kr., 3.000 kr. og 2.500 kr. for hhv.
førtidspensionsparret, kontanthjælpsparret og parret på dagpenge med fire børn.* Den afdæmpede
regulering indebærer et fald i det reale rådighedsbeløb på 1.100 kr. for parret på førtidspension, 2.500 kr. for
parret kontanthjælp, 1.600 kr. for dagpengeparret og 3.100 kr. for parret på SU.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
Efter studierne får det nyuddannede par således glæde af det forhøjede jobfradrag
på 34.000 kr. Dette indebærer en forøgelse af det årlige reale rådighedsbeløb for
det nyuddannede par på 17.200 kr., hvor halvdelen kommer fra initiativet
Stærkere
uddannelser og et mere robust uddannelsessystem,
og den anden halvdel kommer fra initia-
tivet
Et stærkere Danmark – JobReform.
Samlet opnår det nyddannede par med tre
og fire børn en forøgelse af det årlige reale rådighedsbeløb på hhv. 24.000 kr. og
12.400 kr.,
jf. tabel 3,
svarende til hhv. ca. 2.000 og 1.000 kr. pr. måned.
Tabel 3
Virkninger af
Jobreform fase II, Vækst 2016 og Stærkere uddannelser og et mere robust uddannelsessystem
på det reale rådighedsbeløb efter forsyningsudgifter for et nyuddannet par med hhv. tre og fire børn
Forhøjet
fradrag til
nyuddan-
nede
Nyuddan-
net par
med tre
børn
Nyuddan-
net par
med fire
børn
PSO,
indirek-
te
PSO
struk-
tur
Effektiv
forsy-
ning
Realt
rådigheds-
beløb efter
forsyning
Jobre-
form
PSO,
direkte
ACE
Skattestop
8.600
4.100
1.400
2.000
3.300
700
3.200
800
24.000
8.600
-7.900
1.500
2.000
3.300
700
3.400
800
12.400
Anm.: Jobreform henviser til initiativerne om forhøjet jobfradrag og afskaffelse af grøn check. Tabellen viser
effekterne for et nyuddannet pars første hele år på arbejdsmarkedet. Familietypeberegningerne afspejler
virkningen af de enkelte reformelementer, når disse er fuldt indfasede i 2025. Den samlede virkning før
obligatorisk opsparing kan afvige fra summerne af de enkelte initiativer på grund af afrundning.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om de samlede konsekvenser af 2025-planen for indkomsten år for år, til finansministeren
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister