Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1666902_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 487 (Alm. del) af 2.
september 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opstille skemaer over 2025-planens konsekvenser for udviklingen i
indkomster år for år for henholdsvis folkepensionister, førtidspensionister, kon-
tanthjælpsmodtagere, dagpengemodtagere og SU-modtagere? Det bør af skema-
erne fremgå, hvor der er tale om direkte virkninger og hvor der er tale om afledte
virkninger af forventet vækst og overvæltning.
Svar
Med udspillet
Et stærkere Danmark – Vækst 2016
ønsker regeringen at øge produk-
tiviteten for at skabe mere vækst i dansk erhvervsliv og gavne den enkelte dansker
gennem højere lønninger og lavere leveomkostninger. Endvidere ønsker regerin-
gen med udspillet
Et stærkere Danmark – JobReform
at bidrage til øget vækst og be-
skæftigelse ved at gøre det mere attraktivt at arbejde.
I form af familietypeberegninger har Finansministeriet skønnet de direkte såvel
som de afledte effekter på danskernes rådighedsbeløb af initiativerne i udspillene.
Beregningerne anskueliggør de gevinster, som samfundet og danskerne på sigt vil
opleve som følge af virkningen af initiativerne i
Vækst 2016,
og giver dermed et
retvisende billede af virkningen af regeringens Helhedsplan for danske familier.
Besvarelsen indeholder beregninger for familietyperne
par på folkepension uden børn i
lejebolig
og
enlig dagpengemodtager uden børn,
der indgik i publikationen
DK2025 – Et
stærkere Danmark
samt
par på førtidspension uden børn i lejebolig, par på kontanthjælp med
to børn i lejebolig
og en
enlig udeboende SU-modtager,
der er nye i forhold til denne.
De beregnede virkninger af de produktivitetsfremmende tiltag i Vækst 2016 tager
afsæt i en række beregningstekniske forudsætninger bl.a. omkring gennemslag på
gennemsnitlige lønninger og udgifter til forsyning (el og varme), fordelt på familie-
typer, der varierer på tværs af husholdningerne og derfor er forbundet med større
usikkerhed end de opgjorte direkte effekter af de initiativer, som vedrører skatter
og overførsler i JobReform II. De grundlæggende forudsætninger i beregningen af
de gennemsnitlige afledte effekter følger Finansministeriets sædvanlige regneprin-
cipper.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om, ministeren vil opstille skemaer over 2025-planens konsekvenser for udviklingen i indkomster år for år, til finansministeren
1666902_0002.png
Side 2 af 5
Det bemærkes, at indregningen i
DK2025 – Et stærkere Danmark
af de afledte ef-
fekter på familietypernes rådighedsbeløb er i overensstemmelse med tidligere ud-
spil. Under den tidligere regering beregnede Finansministeriet således de afledte
effekter på familiernes rådighedsbeløb i udspillene
Vækstplan DK – stærke virksom-
heder, flere jobs
(2013) og
Danmark helt ud af krisen - virksomheder i vækst
(2014),
jf.
besvarelsen af FIU 486 af d. 2. september 2016.
De samlede initiativer i
Et stærkere Danmark – Vækst 2016
øger produktiviteten og
velstanden i samfundet gennem højere lønninger og lavere priser og øger derigen-
nem familiernes reale rådighedsbeløb efter betaling af forsyningsudgifter. Indfø-
relsen af et egenkapitalfradrag (ACE) øger virksomhedernes investeringer, hvilket
øger arbejdsproduktiviteten og dermed lønningerne. Idet overførslerne på sigt
følger lønningerne gennem satsreguleringen, vil den øgede arbejdsproduktivitet på
sigt medføre højere overførselsindkomster.
Effektiviseringen af forsyningssektoren samt afskaffelse af PSO forudsættes at
føre til lavere priser på husholdningernes og erhvervenes forbrug af forsynings-
ydelser. Der er en
direkte
effekt på familietypernes rådighedsbeløb (efter forsy-
ningsudgifter) af lavere priser på forsyning. Hertil kommer en
indirekte
virkning,
fordi den del af lempelsen, der umiddelbart hviler på erhvervene, på længere sigt
forventes at blive nedvæltet i højere lønninger eller overvæltet i lavere priser, hvil-
ket bidrager til at øge familiernes reale rådighedsbeløb,
jf. også bilag 4A i DK2025 –
Et stærkere Danmark.
På baggrund af initiativet
obligatorisk opsparing
fra
DK2025 – Et stærkere Danmark
skal hhv. kontanhjælps- og dagpengemodtagere i 2025 bidrage med 2 pct. af deres
indkomst til egen pensionsopsparing, mens det forudsættes, at førtidspensionister
tilslutter sig den Supplerende Arbejdsmarkedspensionsordning, der indebærer, at
det offentlige indbetaler 335 kr. (pl-2016) pr. måned, og førtidspensionisten selv
bidrager med 167 kr. (pl-2016) pr. måned svarende til 1/3 af den samlede
pensionsopsparing. Initiativet
obligatorisk opsparing
indebærer en umiddelbar
reduktion af disse familiers nuværende årlige reale rådighedsbeløb efter opsparing
på 2.500 kr., 3.600 kr. og 2.100 kr. for hhv. førtidspensionsparret,
kontanthjælpsparret og den enlige dagpengemodtager. Til gengæld øges deres
fremtidige pensionsopsparing. Det understøtter, at flere i højere grad kan forsørge
sig selv i alderdommen.
Ses der bort fra
obligatorisk opsparing
indebærer initiativerne i
DK2025 – Et stærkere
Danmark
en forøgelse af det årlige reale rådighedsbeløb efter betaling af forsy-
ningsudgifter for alle de betragtede familietyper,
jf. tabel 1.
Virkningen af
Et stærkere Danmark - Jobreform
er størst for parrene på kontanthjælp
og førtidspension, hvilket skyldes den afdæmpede regulering, som parret på folke-
pension og den enlige dagpengemodtager ikke berøres af
1
. Isoleret udgør den af-
Dagpengemodtagerens dagpengesats er beregnet som 90 pct. af den overenskomstfastsatte mindsteløn for en HK-
butiksansat.
1
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om, ministeren vil opstille skemaer over 2025-planens konsekvenser for udviklingen i indkomster år for år, til finansministeren
1666902_0003.png
Side 3 af 5
dæmpede regulering 3.200 kr. ud af faldet på 5.100 kr. for parret på førtidspension
og 2.800 kr. ud af faldet på 4.900 kr. for parret på kontanthjælp. Den afdæmpede
regulering vil dog ikke opleves som et fald i rådighedsbeløbet, hvilket skyldes, at
det forudsættes, at overførslerne fortsat vil stige realt år for år, blot med en stig-
ningstakst, der er 0,75 pct.-point lavere end satsreguleringen.
Det bemærkes, at videreførslen af det nuværende skattestop for (visse)
punktafgifter er indregnet i
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Denne videreførsel var
ikke indregnet i tabel 4A.1,
jf. bilag 4A
i publikationen
DK2025 – Et stærkere Dan-
mark.
Tabel 1
Virkninger af initiativerne i
Jobreform fase II
og
Vækst 2016
på det årlige reale rådighedsbeløb efter
forsyningsudgifter for udvalgte familietyper
PSO,
in-
direkte
1.000
1.100
1.200
600
PSO
struk-
tur
400
400
400
200
Realt
rådigheds-
beløb efter
forsyning
3.700
1.100
2.000
2.700
Jobreform
ekskl. PSO
Par på folkepensi-
on uden børn
Par på førtidspen-
sion uden børn
Par på kontant-
hjælp med to børn
Enlig dagpenge-
modtager uden
børn
-1.900
-5.100*
-4.900*
-900
PSO,
direkte
800
800
900
400
Effektiv for-
ACE
syning
1.200
1.700
1.700
900
1.800
1.700
2.200
1.100
Skattestop
400
500
500
300
Anm.: Jobreform ekskl. PSO henviser til initiativerne mindreregulering og afskaffelsen af grøn check . Familietype-
beregningerne afspejler virkningen af de enkelte reformelementer, når disse er fuldt indfasede i 2025. Bereg-
ningerne følger som udgangspunkt standardforudsætningerne i Lovmodellens familietypemodeller, idet der
dog er lagt særlige antagelser til grund for den enlige dagpengemodtager,
jf. bilag 4A i DK2025 – Et stærkere
Danmark.
Initiativer med direkte virkning på familietypernes rådighedsbeløb er Jobreform ekskl. PSO og
PSO direkte. Bemærk at Finansministeriet har korrigeret den beregnede besparelse for inititativet
effektiv
forsyning i forhold til
DK2025 – Et stærkere Danmark,
hvilket medfører, at familietyperne
par på folkepension
og
enlig dagpengemodtager uden børn
sparer yderligere 100 kr. i forhold til, hvad der var offentliggjort i
DK2025 – Et
stærkere Danmark.
* Den afdæmpede regulering indebærer et fald i det reale rådighedsbeløb på 3.200 kr. og
2.800 kr. for hhv. parret på førtidspension og parret på kontanthjælp.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
En enlig SU-modtager uden børn vil opleve en nedgang i rådighedsbeløbet på
8.700 kr. som følge af den foreslåede reduktion i uddannelsesstøtten på 20 pct.,
jf.
tabel 2.
Initiativerne i
Et stærkere Danmark – JobReform
vil samlet medføre et fald i
den enlige SU-modtagers reale rådighedsbeløb på 1.200 kr., mens initiativerne i
Et
stærkere Danmark – Vækst 2016
vil medføre en samlet stigning på 1.700 kr.,
jf. tabel
2.
Den samlede effekt for den enlige studerende uden børn er et fald i det årlige
reale rådighedsbeløb efter forsyningsudgifter på 8.000 kr., svarende til ca. 700 kr.
pr. måned.
Der lægges i initiativet
Stærkere uddannelser og et mere robust uddannelsessystem
op til at
forøge lånemulighederne, således at studerende får adgang til at låne op til 100 kr.,
hver gang de får 100 kr. i stipendium, og SU-lånet gøres samtidig rentefrit. Den
studerende kan dermed opretholde sit rådighedsbeløb ved at optage et SU-lån, der
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om, ministeren vil opstille skemaer over 2025-planens konsekvenser for udviklingen i indkomster år for år, til finansministeren
1666902_0004.png
Side 4 af 5
modsvarer reduktionen i SU’en på 20 pct. Endvidere medfører initiativet, at fribe-
løbet, som den studerende må tjene ved siden af deres SU, øges med 1.000 kr. pr.
måned.
Det bemærkes endvidere, at gruppen af SU-modtagere bliver kompenseret ved, at
de efter afslutningen af deres uddannelse vil nyde godt af den lavere beskatning,
højere produktivitet og lavere priser som følge af udspillene i
DK2025 – Et
stærkere Danmark,
der indebærer, at de fleste over tid har udsigt til at vinde på re-
formerne. Det bemærkes ligeledes, at SU’en set over hele livet generelt har en
begrænset omfordelende effekt, da personer, der modtager SU som unge, typisk
har relativt høje livsindkomster.
Tabel 2
Virkninger af
Jobreform fase II, Vækst 2016 og Stærkere uddannelser og et mere robust uddannelsessystem
på det årlige reale rådighedsbeløb efter forsyningsudgifter for en enlig udeboende studerende på en lang
videregående uddannelse, som bor i lejebolig
PSO,
indirek-
te
400
Realt
rådigheds-
beløb efter
forsyning
-8.000
SU-
reduktion
Jobre-
form
PSO,
direkte
ACE
PSO
struktur
Effektiv
forsyning
Skatte-
stop
SU-modtager
-8.700
-2.000*
400
600
1.000
100
200
Anm.: Jobreform henviser til initiativerne om afdæmpet regulering og afskaffelse af grøn check. Familietypebereg-
ningerne afspejler virkningen af de enkelte reformelementer, når disse er fuldt indfasede i 2025. * Den
afdæmpede regulering indebærer en reduktion i det reale rådighedsbeløb på 1.000 kr.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
Efter studierne får den nyuddannede glæde af et forhøjet jobfradrag på 34.000 kr.
Det betyder en forøgelse af det reale rådighedsbeløb på 8.800 kr., hvor halvdelen
kommer fra initiativet
Stærkere uddannelser og et mere robust uddannelsessystem,
og den
anden halvdel kommer fra initiativet
Et stærkere Danmark – JobReform.
Samlet
opnår den nyuddannede en forøgelse af det årlige reale rådighedsbeløb på 13.100
kr., svarende til ca. 1.100 kr. pr. måned.
Tabel 3
Virkninger af
Jobreform fase II, Vækst 2016 og Stærkere uddannelser og et mere robust uddannelsessystem
på det årlige reale rådighedsbeløb efter forsyningsudgifter for en nyuddannet, som bor i lejebolig
Forhøjet
fradrag til
nyuddan-
nede
Nyuddannet
4.400
PSO,
indi-
rekte
900
Realt
rådigheds-
beløb efter
forsyning
13.100
Jobre-
form
3.700
PSO,
direkte
600
ACE
PSO
struktur
300
Effektiv
forsyning
1.200
Skatte-
stop
300
1.700
Anm.: Jobreform henviser til initiativerne om forhøjet jobfradrag og afskaffelse af grøn check. Tabellen viser
effekterne for en nyuddannets første hele år på arbejdsmarkedet. Familietypeberegningerne afspejler virknin-
gen af de enkelte reformelementer, når disse er fuldt indfasede i 2025.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om, ministeren vil opstille skemaer over 2025-planens konsekvenser for udviklingen i indkomster år for år, til finansministeren
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister