Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1679345_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 479 (Alm. del) af 2. sep-
tember 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes beregne den samlede virkning på den disponible indkomst i
kroner og øre, og i pct., af at indføre mindreregulering i 2024-25, afskaffe grøn
check, og at afskaffe PSO-afgiften.
Ministeren bedes i sit svar oplyse virkningen af hvert initiativ for sig i hvert af
årene frem mod 2025 for alle de overførsler, der omfattes af mindreregulering i
regeringens forslag.
Svar
Der trækkes i spørgsmålet tre delelementer ud af en samlet Jobreform. Disse de-
lelementer bidrager bl.a. til, at man kan finansiere en skattelempelse i indfasnings-
årene, som ligeledes øger de disponible indkomster. Vurderingen at de tre delel-
menter giver derfor ikke et retvisende billede af effekterne på den gennemsnitlige
indkomst af regeringens Jobreform mv.
Den grønne check afhænger af indkomst og antal børn. I 2017 kan ”checken”
højest udgøre 1.650 kr., hvoraf de 430 kr. er betinget af, at der er mindst 2 børn i
husstanden og andre 280 kr. er betinget af, at indkomsten er under 226.900 kr. De
resterende 940 kr. samt tillægget for børn på op til 430 kr. indkomstaftrappes med
7�½ pct. af den del af indkomsten der overstiger 388.200 kr. Det indebærer, at
personer med en indkomst på mere end 406.500 kr. ikke kan modtage den grønne
check.
For befolkningen som helhed udgør den grønne check 716 kr. pr. person i gen-
nemsnit i 2017, hvilket indebærer, at den gennemsnitlige disponible indkomst
reduceres med 716 kr. i 2017, hvis den grønne check afskaffes med virkning fra
2017.
Efter gældende regler reduceres den grønne check, så den fra 2019 og frem er ca.
7 pct. lavere end i 2017. Reduktionen er en konsekvens af en delaftale til vækst-
pakke 2014 om tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften m.v. og lempelser af
PSO. Dertil kommer, at den grønne check er fastholdt nominelt, hvilket indebæ-
rer, at realværdien af den grønne check gradvist aftager over tid. Samlet set bety-
der det, at den negative virkning på den disponible indkomst pr. person af en af-
skaffelse af den grønne check falder fra 716 kr. i 2017 til 540 kr. i 2025 opgjort i
2017-niveau,
jf. tabel 1.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 479: Spm. om en beregning af den samlede virkning på den disponible indkomst, til finansministeren
1679345_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Virkning på den disponible indkomst af tre elementer fra Jobreformens fase II, 2017-25 i 2017-niveau
Kr. årligt
Afskaffelse af GrønCheck
Afskaffelse af PSO
Mindreregulering i 2024-25
Heraf
- Dagpenge
1)
- Kontanthjælp
2)
3)
2017
-716
218
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-498
4)
2018
-696
454
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-242
2019
-660
637
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-23
2020
-626
869
0
0
0
0
0
0
0
0
0
243
2021
-609
1.109
0
0
0
0
0
0
0
0
0
500
2022
-591
1.188
0
0
0
0
0
0
0
0
0
597
2023
-574
1.203
0
0
0
0
0
0
0
0
0
629
2024
-557
1.206
-83
-11
-14
-4
-12
-24
-8
-7
-4
566
2025
-540
1.208
-166
-22
-27
-8
-25
-47
-15
-14
-7
502
- Andre ledighedsydelser
- Sygedagpenge
- Førtidspension
- Efterløn
6)
5)
- Folkepension
7)
- Kontingent til A-kasse
8)
Samlet
Anm.: Opgjort som virkningen pr. person uden familieækvivalering og dermed også uden indregning af
stordriftsfordele ved at være flere i familien om at dele de fælles udgifter.
1) A-dagpenge og feriedagpenge, 2) Skattepligtig kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse mv., 3)
Bl.a. revalidering og uddannelsesgodtgørelse, 4) Syge- og barselsdagpenge, herunder også reffusion til
arbejdsgivere, 5) Førtidspension, ressourceforløbsydelse og tilskud til flexløn, 6) Efterløn og ledighedsydelse,
7) Folkepension til personer, der ikke kompenseres og 8) Skatteværdien af, at udgiften til ledighedsforsikring
(ekskl. administrationsomkostninger) reduceres.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Afskaffelse af PSO-afgiften reducerer husholdningernes udgifter til elforbrug og
svarer dermed til en øget realværdi af de disponible indkomster. Afskaffelsen vil
også reducere udgifterne til elforbrug for virksomheder og for offentlige instituti-
oner. Lavere udgifter for virksomhederne afspejler sig i husholdningernes øko-
nomi gennem højere løn, lavere priser og øget udbytte af indenlandske aktier.
Tilsvarende vil lavere udgifter for de offentlige institutioner alt andet lige indebære
øget offentlig service, hvilket øger forbrugsværdien af de disponible indkomster.
Samlet set vurderes afskaffelse af PSO-afgiften at bidrage til en styrkelse af be-
folkningens disponible indkomster med i størrelsesorden 1.200 kr. årligt pr. per-
son i gennemsnit, når afgiften er fuld udfaset. Styrkelsen kommer gradvist, idet
afviklingen af PSO-afgiften gennemføres over en 6-årig periode, så den er fuldt
afviklet i 2022. Da den grønne check afskaffes fuldt ud fra 2017, er den samlede
virkning på befolkningens disponible indkomster af GrønCheck og PSO i gen-
nemsnit negativ i de første par år. Fra 2019 og frem vil gevinsten ved afviklingen
af PSO-afgiften overstige tabet som følge af afskaffelsen af den Grønne check.
Gevinsten vil i øvrigt være stigende over tid, idet den Grønne check som nævnt er
et fast nominelt beløb, og realværdien er derfor aftagende.
Det skal bemærkes, at afskaffelsen af PSO-afgiften, udover de her indregnede
virkninger, også bidrager til øget produktivitet som følge af bedre ressourceudnyt-
telse i produktionen. Det skønnes, at denne produktivitetsgevinst via virkning på
realløn og afledt virkning på overførselsindkomster mv. afspejler sig i en stigning i
de disponible indkomster på 260 kr. i gennemsnit. Denne gevinst fra øget produk-
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 479: Spm. om en beregning af den samlede virkning på den disponible indkomst, til finansministeren
1679345_0003.png
Side 3 af 3
tivitet indgår ikke i tabel 1, men er indregnet som en del af
Et stærkere Danmark –
Vækst 2016.
Med henblik på en yderligere styrkelse af det økonomiske incitament til beskæfti-
gelse og at øge råderummet til andre indsatsområder, foreslås det med Jobrefor-
men at fortsætte den mindreregulering af de skattepligtige satsregulerede ind-
komstoverførsler, som blev indført med 2012-skattereformen, i yderligere 2 år,
dvs. i 2024 og 2025. Folkepensionister uden høje supplerende indkomster frihol-
des for den afdæmpede regulering.
Den afdæmpede regulering vurderes at bidrage til en reduktion i befolkningens
disponible indkomster med i gennemsnit 83 kr. i 2024 og 166 kr. i 2025. Virknin-
gen på de disponible indkomster af en afdæmpet regulering skal ses i sammen-
hæng med, at en lavere ydelse indebærer lavere skat og højere boligstøtte. Endvi-
dere afspejler virkningen på den gennemsnitlige disponible indkomst, at der frem
mod 2025 forventes et fald i antallet af overførselsmodtagere, herunder særligt
færre efterlønsmodtagere end i dag.
Opgjort i procent af den disponible indkomst er virkningen af de tre elementer
meget beskeden, svarende til en reduktion på 0,2 pct. i 2017 til en forøgelse på 0,2
pct. i 2025,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Virkning på den disponible indkomst af tre elementer fra Jobreformens fase II, 2017-25 i 2017-niveau
Procent
Afskaffelse af GrønCheck
Afskaffelse af PSO
Mindreregulering i 2024-25
Heraf
- Dagpenge
- Kontanthjælp
- Andre ledighedsydelser
- Sygedagpenge
- Førtidspension
- Efterløn
- Folkepension
- Kontingent til A-kasse
Samlet
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,20
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,10
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,01
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,10
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,20
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,24
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,26
-0,01
-0,01
-0,00
-0,01
-0,01
-0,00
-0,00
-0,00
0,23
-0,01
-0,01
-0,00
-0,01
-0,02
-0,01
-0,01
-0,00
0,21
2017
-0,29
0,09
0,00
2018
-0,28
0,19
0,00
2019
-0,27
0,26
0,00
2020
-0,26
0,35
0,00
2021
-0,25
0,45
0,00
2022
-0,24
0,48
0,00
2023
-0,23
0,49
0,00
2024
-0,23
0,49
-0,03
2025
-0,22
0,49
-0,07
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Opgjort i procent af disponibel indkomst før nye regelændringer (vedtagne
skatteændringer frem mod 2025 indgår).
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister