Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 469 af 1. september 2016
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget den offentlige gæld forventes forøget år for år i
årene 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023?
Svar
Med
DK2025 – Et stærkere Danmark
forbedres de offentlige finanser på længere
sigt. Det medfører, at nettogælden på sigt reduceres i forhold til et beregningstek-
nisk forløb uden nye tiltag,
jf. figur 1.
Den gunstigere udvikling i nettogælden med-
fører på sigt lavere renteudgifter for den offentlige sektor,
jf. figur 2.
Figur 1
Udvikling i den offentlige nettogæld
Pct. af BNP
30
25
20
15
10
5
0
-5
-10
00 05 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60
Beregningsteknisk forløb uden DK2025
DK2025
Pct. af BNP
30
25
20
15
10
5
0
-5
-10
0,5
0,0
00 05 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60
Beregningsteknisk forløb uden DK2025
DK2025
0,5
0,0
2,0
2,0
Figur 2
Udvikling i de offentlige nettorenteudgifter
Pct. af BNP
3,0
2,5
Pct. af BNP
3,0
2,5
1,5
1,0
1,5
1,0
Anm.: Se
DK2025 – Et stærkere Danmark
for beregningstekniske detaljer.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Med
DK2025 – Et stærkere Danmark
har regeringen sat som mål, at der skal være
balance på den strukturelle saldo i 2025. Styrkelsen af de offentlige finanser på
længere sigt muliggør samtidig et større manøvrerum i de førstkommende år frem
mod 2020. Det medfører en mindre stejl konsolideringssti for de offentlige finan-
ser i de kommende år.
Den mere gradvise konsolidering af finanspolitikken frem mod 2025 indebærer på
kort sigt en lidt større offentlig nettogæld sammenlignet med et beregningsteknisk
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk