Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1669533_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 456 af 25. august 2016
stillet efter ønske fra Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en komplet oversigt over de forskelle, der er mellem den
version af ADAM, som er opstillet og vedligeholdt af Danmarks Statistiks model-
gruppe og den version af ADAM, som anvendes i Finansministeriet?
Svar
Som hovedregel anvender Finansministeriet den version af ADAM, som er opstil-
let af Danmarks Statistiks modelgruppe, i forbindelse med beregning af fx finans-
effekter og kortsigtsvirkninger af økonomisk-politiske tiltag.
I Finansministeriet anvendes endvidere en såkaldt ”FM-ADAM” version som et
værktøj i forbindelse med konjunktur- og holdbarhedsvurderingerne mv. I FM-
ADAM indgår en række praktiske justeringer i forhold til DS-ADAM, der hoved-
sagligt vedrører den måde, den offentlige økonomi lægges ind i modellen på. Her-
under indgår en mere eksplicit opsplitning af offentlige indtægter og udgifter i
drifts- og kapitalposter, og andre relationer vedrørende den offentlige sektor, der
letter arbejdet med skøn for de offentlige finanser. Disse praktiske forhold har
ikke betydning for modellens adfærdsegenskaber. Ved anvendelsen af FM-ADAM
til konjunkturvurderingerne mv. er der ikke ændret i eksport- eller import-, privat-
forbrugs- eller investerings-relationer, eller pris- og lønfastsættelse. Anvendelsen
af FM-ADAM i forbindelse med de mellemfristede fremskrivninger er beskrevet
nedenfor. En oversigt over forskelle i ligninger mellem ”FM-ADAM” og Dan-
marks Statistiks ADAM-model fremgår af bilag 1.
Overordnet er Finansministeriets anvendelse af ADAM-modellen beskrevet i
Reg-
neprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet, 2012,
www.fm.dk.
Hovedtrækkene er
sammenfattet i det følgende.
Konjunkturvurderinger
I konjunkturarbejdet anvendes ADAM-modellen blandt andet til at vurdere virk-
ninger af ændringer i eksogene variable. Til selve prognosen anvendes ADAM
overvejende som en bogholderimæssig ramme, som sikrer at de økonomiske iden-
titeter er overholdt. Konjunkturskønnene for privat forbrug, erhvervsinvesteringer
mv. fastlægges i vidt omfang ved analyser og vurderinger, som trækker på løbende
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om forskelle mellem den version af ADAM, som er opstillet og vedligeholdt af Danmarks Statistiks modelgruppe og den version af ADAM, som anvendes i Finansministeriet, til finansministeren
1669533_0002.png
Side 2 af 11
konjunkturindikatorer og anden information uden for modellen, og som derefter
lægges ind i ADAM-modellen. Den økonomiske litteratur finder generelt, at ma-
kroøkonometriske modeller ikke alene (dvs. ved rent mekanisk anvendelse) er
særligt præcise til konjunkturforudsigelser, og mekanisk brug af ADAM-modellen
ville også i de senere år have ført til højere skøn for BNP-væksten – og dermed
større overvurdering af BNP-væksten – end tilfældet har været.
Version med forhøjede priselasticiteter i udenrigshandelen
I forbindelse med analyser af strukturreformer i
Finansredegørelsen 2014, kap. 5,
samt i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 36, 2012 m.fl.,
er anvendt en tilpasset ver-
sion af ADAM-modellen, hvor alle priselasticiteter i udenrigshandelen er skaleret
med en faktor 2�½,
jf. nærmere i Svar på Finansudvalgets spørgsmål 459, 2016.
For indu-
strieksporten er den langsigtede priselasticitet således skaleret fra -2 (som i
ADAM-modellen) til -5 (som i DREAM-modellen).
Centrale dele af empirien vedrørende langsigtede udenrigshandelselasticiteter er
belyst i
Finansredegørelse 2014, Bilag 5C.
Heraf fremgår blandt andet:
”Der er både empirisk og teoretisk funderede grunde til, at udenrigshandelens priselasticiteter på
længere sigt kan være større end standardværdierne i ADAM.
For det første er den såkaldte Armington-model, som udgør grundlaget for modelleringen i
ADAM […], baseret på en stiliseret antagelse om, at varer og tjenester er landespecifikke, dvs.
hvert land producerer unikke varer og tjenester. På langt sigt er det imidlertid ikke særligt reali-
stisk, at bestemte varer (med enkelte undtagelser som fx visse føde- og råvarer) kun kan produce-
res i ét bestemt land.
For det andet er der velkendte udfordringer med at estimere retvisende langsigtede elasticiteter ved
enkeltligningsestimation på aggregerede tidsserier
1
. Studier, der prøver at imødekomme nogle af
problemerne ved denne metode – især i forhold til tidshorisonten – giver anledning til højere
priselasticiteter end dem, som anvendes i ADAM.
For det tredje kan den anvendte estimationsmetode have betydning for størrelsen af de estimerede
priselasticiteter [og om] disse kan fortolkes som kort- eller langsigtede elasticiteter. Dermed bør
de anvendte priselasticiteter afspejle den konkrete analyse, som modellen anvendes til. ADAM-
modellens standardværdier vurderes i den sammenhæng at være passende for kortsigtede kon-
junkturanalyser. Analyser med fokus på det mellemlange til lange sigt bør i højere grad tage
udgangspunkt i estimationsmetoder, der er mere rettet mod at give et bud på egentlige langsigtede
priselasticiteter. Således peger en del empiri [dvs. empirien på dette felt] (og teorien) på, at de
langsigtede priselasticiteter er væsentligt højere end ADAM-modellens standardværdier.”
Af Finansredegørelsen fremgår internationale skøn for relativt langsigtede elastici-
teter på op til 11�½. Ved permanente stød til økonomien, fx strukturreformer, kan
Det bemærkes, at dette også er påpeget af Danmarks Statistiks ADAM-gruppe i
Rapport om ADAMs tilpasningstid, Dan-
marks Statistik, modelgruppen, 2013.
Vanskelighederne optræder bl.a., fordi tidsseriedata afspejler en blanding af kort- og
langvarige stød, som gør det vanskeligt at isolere langsigtsvirkninger af strukturelle stød.
1
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om forskelle mellem den version af ADAM, som er opstillet og vedligeholdt af Danmarks Statistiks modelgruppe og den version af ADAM, som anvendes i Finansministeriet, til finansministeren
1669533_0003.png
Side 3 af 11
også de kortsigtede elasticiteter være anderledes end estimeret på tidsseriedata,
som påvirkes af midlertidige stød.
Nogle umiddelbare og håndgribelige tegn på, at ADAM-modellens elasticiteter
ikke er velegnede for det lange sigt eller i forhold til strukturreformer er fx:
Hvis langsigts-priselasticiteten for industrivarer er omkring 2 (som i
ADAM) ville det som hovedregel gælde, at danske virksomheder kunne
opnå markant højere indtjening ved at sætte priserne op. For hver 1 pct.
prisen sættes op, falder omsætningen i så fald med 1 pct. (1 pct. højere pri-
ser, 2 pct. lavere afsætning), mens omkostningerne falder med 2 pct. (på
sigt, hvor kapitalomkostningerne er variable, og ved konstant skalaafkast).
Når omkostningerne i udgangspunktet er fx 95 pct. af omsætningen stiger
profitten fra 5 kr. pr. 100 kr. salg i udgangspunktet til knap 6 kr. ved en
prisstigning på blot 1 pct. Hvis alle industrivirksomheder stod over for en
langsigtspriselasticitet som ADAMs på ca. 2 burde de øge priserne med 90
pct. for at maksimere deres indtjening ved den beskrevne omkostnings-
struktur. Dette er ikke et realistisk billede af virksomhedernes forbigåede
profitmuligheder. ADAMs aggregerede priselasticitet kan kun være konsi-
stent med virksomheders indtjeningsoptimering, hvis danske industrivirk-
somheder først og fremmest konkurrerer med hinanden og ikke med
udenlandske konkurrenter – altså fx at grunden til, at dansk virksomhed A
ikke sætter prisen markant op er, at den er i skarp konkurrence med dansk
virksomhed B, mens A og B tilsammen kun vil opleve et moderat fald i af-
sætningen, hvis de danske omkostninger stiger og de begge må sætte pri-
sen op samtidigt
2
. Det er Finansministeriets vurdering, at dette kun kan
være et realistisk billede af konkurrencesituationen for en relativt lille del
af dansk industri.
Set over længere perioder har lande med høj vækst i produktionsmulighe-
derne som følge af reformer og markedsliberalisering – fx nye økonomier i
blandt andet Asien – ikke oplevet betydelige fald i deres reale effektive va-
lutakurser for, at det øgede udbud kunne finde afsætning (hvilket ellers
ville være tilfældet, hvis priselasticiteterne i udenrigshandelen var begræn-
sede). Det fortolkes i den internationale litteratur som tegn på, at refor-
merne og det øgede produktionspotentiale samtidig medfører et øget antal
virksomheder og produktvarianter, som kan afsættes uden at dette kræver
lavere realløn,
jf. fx Growth, Expansion of Markets, and Income Elasticities in
World Trade, IMF Working paper 05/11.
Det samme kan gøre sig gældende
for rige lande, der gennemfører reformer, som øger de samlede produkti-
onsmuligheder, herunder Danmark
3
. I ADAM er der derimod et perma-
Med konstant skalaafkast og konstant efterspørgselselasticitet kan den optimale mark-up over omkostningerne for en
virksomhed på et marked med mindre end fuldkommen konkurrence beregnes ud fra (1+markup)=1/(1+1/elasticitet). Ud
fra de mark-ups, som er beregnet i
Økonomisk analyse: Produktivitet og konkurrence, 2016, www.fm.dk,
svarer en sådan beregning
til langsigtspriselasticiteter for den gennemsnitlige industrivirksomhed i intervallet ca. 32-40 og for den gennemsnitlige
servicevirksomhed i intervallet ca. 3-10. For hele brancher kan priselasticiteten i forhold til udenlandske konkurrenter dog
være mindre (fordi en del af konkurrencen er mellem danske virksomheder,
jf. teksten).
Omvendt kan elasticiteter på meget
langt sigt, hvor hele produktkategorier ændres markant af den teknologiske udvikling eller helt forsvinder, være højere. I
store dele af den økonomisk-teoretiske litteratur er uendelig høj elasticitet en standardantagelse for små åbne økonomier.
3
På tværs af EU-landene er der fx ikke sammenhæng mellem produktionsvækst og effektiv real valutakurs i 1980-2015.
2
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om forskelle mellem den version af ADAM, som er opstillet og vedligeholdt af Danmarks Statistiks modelgruppe og den version af ADAM, som anvendes i Finansministeriet, til finansministeren
1669533_0004.png
Side 4 af 11
nent fald i den reale effektive valutakurs ved et stigende udbud, da tilpas-
ningen til det nye ligevægtsniveau i høj grad skal foregå igennem nettoek-
sporten via lavere relativpriser. I ADAM er der ikke indbygget en meka-
nisme, som tager højde for, at udenrigshandlen (og hjemmemarkedet)
over tid også kan øges gennem en generel opskalering af økonomien,
herunder et øget produktudbud fx fra nye virksomheder eller investeringer
fra udenlandske virksomheder.
I en vestlig verden med en høj grad af fri bevægelighed af produkter og
kapital, og med nogenlunde ensartet adgang til teknologi og kvalifikatio-
ner, er det næppe realistisk, at et lille land permanent kan sælge varer af en
given kvalitet til en højere pris end andre lande – hvilket ville være tilfæl-
det, hvis udenrigshandelselasticiteterne er begrænsede. Det hænger sam-
men med, at landene ikke i særlig høj grad producerer unikke varer, som
ikke på sigt kan produceres i andre lande.
En lav priselasticitet i udenrigshandelen vil isoleret set indebære, at fx en
voksende arbejdsstyrke fra en højere befolkningstilvækst vil kræve lavere
reallønsvækst sammenlignet med andre lande. På tværs af OECD-landene
er der imidlertid ikke tegn på, at lande med store befolkninger eller høj be-
folkningsvækst skulle have lavere realløn eller lavere reallønsfremgang.
Sammenligning af beregninger med henholdsvis almindelige og forhøjede uden-
rigshandelselasticiteter, herunder betydningen for, hvor hurtigt et øget arbejdsud-
bud omsættes i øget faktisk beskæftigelse, fremgår af
Finansredegørelsen 2014, kap. 5.
Der er resultaterne også sammenholdt med resultater fra andre økonomiske mo-
del-typer (VAR-modeller) samt erfaringer fra konkrete danske strukturreformer.
Generelt om modelbrug og øvrige eksempler
Det gælder generelt, at modelbrugeren altid skal være opmærksom på en models
begrænsninger og særlige karakteristika, når den skal anvendes til konkrete formål.
Eksempelvis kan man i ADAM-modellen teknisk beregne virkninger af finanspo-
litiske lempelser og afvigelser fra de finanspolitiske mål uden at dette automatisk i
modellen fører til tab af tillid og rentestigninger på de finansielle markeder. Det er
modelbrugerens ansvar at sikre, at de gennemførte modelberegninger giver me-
ning og inddrager relevante forhold.
Også i andre tilfælde har Finansministeriet af og til anvendt tilpassede versioner af
ADAM. Det gælder fx i forbindelse med selskabsskattelettelserne i
Vækstplan DK,
2013.
I det tilfælde blev modelberegningerne tilpasset, blandt andet fordi stan-
dard-ADAM antager, at virksomheder finansierer deres nye investeringer 100 pct.
med gæld. Derudover mangler modellen fremadskuende adfærd, så virksomhe-
derne fx ikke automatisk tager højde for, at selskabsskattelettelsen ville gælde i en
årrække og dermed også lette den fremtidige skat på investeringer foretaget her og
nu,
jf.
dokumentation i
Teknisk baggrundsrapport til Vækstplan DK, 2013,
www.fm.dk.
Det gælder generelt, at når der er anvendt en tilpasset version af ADAM-
modellen, vil dette altid fremgå af det offentliggjorte materiale.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om forskelle mellem den version af ADAM, som er opstillet og vedligeholdt af Danmarks Statistiks modelgruppe og den version af ADAM, som anvendes i Finansministeriet, til finansministeren
1669533_0005.png
Side 5 af 11
Mellemfristede fremskrivninger på ADAM
I forbindelse med Finansministeriets langsigtede fremskrivninger og holdbarheds-
beregninger fungerer ADAM på linje med konjunkturvurderingen primært som en
”bogholderimæssig” ramme, som holder styr på de offentlige finanser og overhol-
delse af de økonomiske identiteter.
De centrale forudsætninger, der indgår i fremskrivningerne, fastlægges i vidt om-
fang uden for modellen og lægges eksogent ind. Det gælder fx udviklingen i be-
folkning, arbejdsstyrke, strukturel ledighed, overførselsmodtagere og produktivi-
tetsvækst,
jf. nærmere i Regneprincipper og Modelanvendelse i Finansministeriet, 2012.
I de langsigtede fremskrivninger er der tale om stiliserede forløb, hvor det i for-
længelse af konjunkturårene typisk antages, at økonomien gradvist bevæger sig
mod sit strukturelle niveau (dvs. output- og beskæftigelsesgabet lukkes), og at be-
skæftigelse og ledighed herefter svarer til deres strukturelle niveauer.
I dannelsen af en mellemfristet fremskrivning baseres de konkrete antagelser om
konjunkturnormaliseringen på erfaringer fra tidligere konjunkturforløb, den plan-
lagte finanspolitik, udviklingen i strukturel beskæftigelse, normalisering af for-
brugs- og investeringskvoter samt udlands- og renteforudsætninger mv. Ved mar-
ginalstød til fremskrivningen beregnes virkninger på den strukturelle offentlige
saldo og strukturel beskæftigelse mv.
Der gøres ikke forsøg på at fremskrive konjunkturerne efter, at tilpasningen til det
strukturelle niveau har fundet sted. Herunder ses bort fra mulige afvigelser mellem
faktisk og strukturel ledighed længere ud i fremtiden.
Konkret indebærer dette, at efterspørgslen fra privat og offentligt forbrug, inve-
steringer og nettoeksport samlet udvikler sig på linje med produktionspotentialet
fra og med det år, hvor konjunkturnormaliseringen er opnået. Privatforbruget (og
privat opsparing) følger på sigt en sti, der indregner, at øget pensionsformue i pct.
af BNP (regnet efter skat og pensionsmodregning) delvist fortrænger øvrig privat
finansiel formue. De private investeringer følger på sigt en sti med cirka konstant
andel af BNP
4
.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
Teknisk indeholder FM-ADAM således, når den bruges til holdbarhedsberegningerne, en anden forbrugsrelation end
standard-ADAM (der skiftes ved at ændre en dummy fra 0 til 1). Princippet er som nævnt, at opbygningen af den private
sektors pensionsformue i pct. af BNP delvist fortrænger øvrig privat finansiel formue. Pensionsfremskrivningen foretages
ved hjælp af DREAM-modellens pensionsmodel med FM-forudsætninger om BNP-vækst, afkast, indbetalingsandele mv.
Investeringskvoten styres på plads via justeringsled. Afvigelser mellem den indenlandske efterspørgsel og produktionspo-
tentialet slår ud i nettoeksport og betalingsbalance.
4
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om forskelle mellem den version af ADAM, som er opstillet og vedligeholdt af Danmarks Statistiks modelgruppe og den version af ADAM, som anvendes i Finansministeriet, til finansministeren
Side 6 af 11
Bilag 1. Oversigt over ligningsforskelle
Nedenfor vises en oversigt over forskelle i ligninger mellem”FM-ADAM” og
Danmarks Statistiks ADAM-model. Der bemærkes følgende:
Hovedparten af forskellene er af praktisk/teknisk karakter, der hovedsagligt
vedrører den måde, den offentlige økonomi lægges ind i modellen på.
De forskelle, der har økonomisk indhold, vedrører brugen af FM-ADAM til
holdbarhedsberegningerne og er beskrevet i svaret i afsnittet
Mellemfristede frem-
skrivninger på ADAM.
() Husholdninger – To forskellige begreber for disponibel indkomst (privat
sektor som helhed + en for husholdninger).
YD
= (Yd_hc-Tin_hc)+TIPH+Sywp+Typn_cf-I+TFK_O_Z-Tk_z_o-tkn_e+TONO1 $
yd_k
= Yr_h +Yw-Ywn_e+typn_cf+(tiin_h+Tiu_z_h2)-(sy_h-sywp)-
(tp_h_o+Tpc_h_e)+Ty_o_h+Typc_e_h+Trn_h+Ssyd+(ssya-tiu_z_h2*0.38) $
Tiu_z_h2
= Tiu_z_h $
() Udviklingen i de finansielle aktiver i de mellemfristede år.
TFPH_P
= (Y/Y(-1)-1)*WHH_P(-1)-Y*((1-TWPPS1)*FPRI_P*DIF(Wpcr_bf/Y)
+(1-TWPPS3)*FPRI_P*DIF(Wpco1_bf/Y)+(1-TWPPS2)*FAMP_P*DIF(Wpir_bf/Y)
+(1-TWPPS3)*FAMP_P*DIF(Wpio1_bf/Y)+(1-TWPPS3)*FATP_P
*DIF(Wpcr_atp/Y)+(1-TWPPS3)*FATP_P*DIF(Wpcr_sp/Y)
+FPRI_P*DIF(WPCO2_BF/Y)+FPRI_P*DIF(WPIO2_BF/Y)+(1-TWPPS3)*FATP_P
*DIF(Wpcr_dmp/Y)+(1-TWPPS3)*FATP_P*DIF(Wpcr_ld/Y))*PEN_FOR
+JTFPH_P1 $
DIF(WHH_P) = TFPH_P $ // ændring af finansielle aktiver.
() Udviklingen i de finansielle passiver i de mellemfristede år. Har betydning
for rentefradrag. Tidligere havde standard ADAM ikke opdelt husholdningernes
nettoformue.
TFPH_N
= (Y/Y(-1)-1)*WHH_N(-1)+Y*((1-TWPPS1)*FPRI_N*DIF(Wpcr_bf/Y)
+(1-TWPPS3)*FPRI_N*DIF(Wpco1_bf/Y)
+(1-TWPPS2)*FAMP_N*DIF(Wpir_bf/Y)+(1-TWPPS3)*FAMP_N*DIF(Wpio1_bf/Y)
+(1-TWPPS3)*FATP_N*DIF(Wpcr_atp/Y)+(1-TWPPS3)*FATP_N*DIF(Wpcr_sp/Y)
+ FPRI_N*DIF(WPCO2_BF/Y)+FPRI_N*DIF(WPIO2_BF/Y)+(1-TWPPS3)
*FATP_N*DIF(Wpcr_dmp/Y)+(1-TWPPS3)*FATP_N*DIF(Wpcr_ld/Y))*PEN_FOR
+JTFPH_N1 $
DIF(WHH_N) = TFPH_N $
// ændring af finansielle passiver.
() Selskabernes nettoformue og udvikling heri.
TFPC
= (Y/Y(-1)-1)*WC(-1) + JTFPC_1 $
WC
= WC(-1)+TFPC+JDRES $
() Formue - privat sektor i alt
WH
= WC+(WHH_P-WHH_N) $
() Husholdningernes renteindtægter ekskl. pensionsrenter - nr-opgørelse
TIPH_P
= KTIPH_P*iwbz*(1-BWHHS_P)*WHH_P(-1) $
() Selskabsudbytter mm. til husholdninger - nr-opgørelse
TUPH_P
= KTUPH_P*iwbz*BWHHS_P*WHH_P(-1) $
() Husholdningernes renteudgifter - nr-opgørelse
TIPH_N
= KTIPH_N*iwbz*WHH_N(-1) $
() Selskabernes nettorenter
TIPC
= KTIPC*iwbz*WC(-1) $
() Nettorenter i privat sektor ekskl. pensionsrenter
Tiph
= TIPH_P+TUPH_P-TIPH_N+TIPC $
() SKATTEPLIGTIGE RENTER
TIPPPS_P
= KTIPPPS_P1*TIPH_P $
TIPPPS_N
= KTIPPPS_N1*TIPH_N $
() AKTIEINDKOMST - Base i aktieavancebeskatning
TIH_S
= KTIH_S1*TUPH_P $
() TEKNIK – fortrængning af pensionsopsparingen. I de mellemfristede fremskriv-
ninger antages (jf. KP16) at for hver krone husholdningerne sparer op i pensi-
on, nedsparer de 25 øre i øvrig opsparing. De 25 øre skal fordeles mellem akti-
ver og passiver.
FPRI_P
= 1-1/EXP(WHH_P(-1)/Y*KFPRI_P) $
FAMP_P
= 1-1/EXP(WHH_P(-1)/Y*KFAMP_P) $
FATP_P
= 1-1/EXP(WHH_P(-1)/Y*KFATP_P) $
FPRI_N
= FPRI-FPRI_P $
FAMP_N
= FAMP-FAMP_P $
FATP_N
= FATP-FATP_P $
() Udviklingen i det private forbrug efter planlægningshorisonten.
ZCP
= YD-(Tfph_p-tfph_n+tfpc) $
() Indkomstskat. Husholdningernes skattepligtige indkomst (ysx).
Ysx
= kyw2*(Yw-Tpt_o+Yrpss-Sya-(saqw+Tpcr_atp+Tpcr_dmp)
-(Tpcr_bf+Tpco1_bf))+ktya2*(tyd+tyu+typef+typov+tym+tyrku
+tyrkk+tyrkrs+typfo+tyrrs+Tyuki)+ktyb2*(typt+typi)+ktyc2*(typfp
+typpt)+kpua2*(Typcr_atp+Typcr_sp+Typcr_dmp)+kpub2*Typcr_bf
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om forskelle mellem den version af ADAM, som er opstillet og vedligeholdt af Danmarks Statistiks modelgruppe og den version af ADAM, som anvendes i Finansministeriet, til finansministeren
Side 7 af 11
Ssyx
Ssy_a
Ssy_b
Ssy
eller
YBALM
YBUNG
PERSF
+kpuc2*Typir_bf-kpic2*(Tpir_bf+Tpio1_bf)+ktip_p*tippps_p
-ktip_n*tippps_n-ksv*(Tpaf+Tpef+persf)+kysx*(Yw+Yrr) $
= ((tssp0+tss0)+(tssp1*kbysp+tss1*kbys))*Ysx*kssyx $
= Ssys + Ssysp + Ssyej + Ssya + Ssyv + Ssyd $
= Ssyx + Ssyej + Ssya + Ssyv + Ssyd $
= DSSY*Ssy_a+(1-DSSY)*Ssy_b $ // alt efter om det er konjunkturår
mellemfristede år.
= YBALM(-1)*pcrs/pcrs(-1) $
= YBUNG(-1)*pcrs/pcrs(-1) $
= KPERSF*((U-U17+QUDL)*YBALM+0.25*U17*YBUNG) $
() Rentestrømme
Tioii
= Tiski + Ti_z_oo $
Tioii1
= TIOII $
Tin_ea
= Tiin_e + (Tip_cf_z-Tip_cf_h) + Tiu_z_e - Tiu_e_z $
Tin_eb
= -(tiskn+tirn_o+tiuo_z_o+tiuo_z_oo+tin_oo+tip+tiph) $
TIN_E
= DHBI*TIN_EA+(1-DHBI)*TIN_EB $
Tipppsa
= (Tiin_h-Tiip_h)*ktippps $
() Renteindtægter netto og udbytter
Tipppsb
= ktipppsb*(tippps_p-tippps_n) $
Tippps
= DHBI*Tipppsa+(1-DHBI)*Tipppsb $
Tiskia
= Tii_oka+Tii_z_os+Tiu_z_os-(Tiuo_z_o - Tiuo_z_ok -Tiuo_z_oo) $
Tiskib
= ktiski*iwbz*woski(-1) $
TISKI
= DHBI*TISKIA+(1-DHBI)*TISKIB $
Tiskua
= Ti_ok_za+Tiid_os_za+Tiie_os_za $
Tiskub
= ktisku*iwbz*wosku(-1) $
TISKU
= DHBI*TISKUA+(1-DHBI)*TISKUB $
Tii_oka
= Tin_ok + Ti_ok_z - Tiuo_z_ok - Tirn_ok $
Tii_okb
= ktiki*tiskib $
Tii_ok
= DHBI*Tii_oka+(1-DHBI)*Tii_okb $
Tono1b
= ktono*tiskib $
TONO1
= DHBI*TONO1A+(1-DHBI)*TONO1B $
Ti_ok_zb
= ktiku*tiskub $
Ti_ok_z
= DHBI*Ti_ok_za+(1-DHBI)*Ti_ok_zb $
Tiid_os_za = Tiid_os_za(-1)*(1-brwbd_os_z)+kiwbnd*iwbos*Tfbgd_os_z(-1)
/ktfbgd_os_z $
Tiid_os_zb = ktisui*tiskub $
Tiid_os_z
= DHBI*Tiid_os_za+(1-DHBI)*Tiid_os_zb $
Tiie_os_za = Tiie_os_za(-1)*(1-brwbe_os_z)+kiwbnu*iwbos*Tfbge_os_z(-1)
/ktfbge_os_z $
Tiie_os_zb = ktisuu*tiskub $
Tiie_os_z
= DHBI*Tiie_os_za+(1-DHBI)*Tiie_os_zb $
TIU_Z_OS
= (1-DTIU_Z_OS)*Tiu_z_osa+DTIU_Z_OS*Tiu_z_osb $
Tiu_z_osa
= iuwsd*Ws_x_os(-1) + (Tiuo_z_o-Tiuo_z_ok-Tiuo_z_oo) $
Tiu_z_osb
= Tiu_z_osr + tiu_z_ose $
Tfs_cr_za
= bwsi_cr/(1-bwsi_cr)*btfs_cr*(Tfn_cr+Dif(Knucr)) $
Tfs_cr_zb
= Dlog(knucr)*Ws_cf_z(-1) $
Tfs_cr_z
= (1-DTFS)*Tfs_cr_za + DTFS*Tfs_cr_zb $
Tfs_cf_z
= (1-DTFS)*Tfs_cf_zA+DTFS*Tfs_cf_zB $
iwbzsu
= ((1-tsycu)*iwbz-D8291*(pttyl/pttyl(-1)-1))
/(1+D8291*(pttyl/pttyl(-1)-1)) $
() Teknik til skatteberegning.
yse
= dbys*yse(-1)*ys/ys(-1)+(1-dbys)*zyse $
yspe
= dbys*yspe(-1)*ysp/ysp(-1)+(1-dbys)*zyspe $
usye
= dbys*usye(-1)*usy/usy(-1)+(1-dbys)*zusye $
pcrse
= dbys*pcrse(-1)*pcrs/pcrs(-1)+(1-dbys)*zpcrse $
ysse
= dbys*ysse(-1)*yss/yss(-1)+(1-dbys)*zysse $
yspse
= dbys*yspse(-1)*ysps/ysps(-1)+(1-dbys)*zyspse $
ussye
= dbys*ussye(-1)*ussy/ussy(-1)+(1-dbys)*zussye $
yswe
= dbys*yswe(-1)*ysw/ysw(-1)+(1-dbys)*zyswe $
yspwe
= dbys*yspwe(-1)*yspw/yspw(-1)+(1-dbys)*zyspwe $
uwsye
= dbys*uwsye(-1)*uwsy/uwsy(-1)+(1-dbys)*zuwsye $
ysle
= dbys*ysle(-1)*ysl/ysl(-1)+(1-dbys)*zysle $
ysple
= dbys*ysple(-1)*yspl/yspl(-1)+(1-dbys)*zysple $
ulsye
= dbys*ulsye(-1)*ulsy/ulsy(-1)+(1-dbys)*zulsye $
ysefe
= dbys*ysefe(-1)*ysef/ysef(-1)+(1-dbys)*zysefe $
yspefe
= dbys*yspefe(-1)*yspef/yspef(-1)+(1-dbys)*zyspefe $
uefsye
= dbys*uefsye(-1)*uefsy/uefsy(-1)+(1-dbys)*zuefsye $
ysfpe
= dbys*ysfpe(-1)*ysfp/ysfp(-1)+(1-dbys)*zysfpe $
yspfpe
= dbys*yspfpe(-1)*yspfp/yspfp(-1)+(1-dbys)*zyspfpe $
ufpsye
= dbys*ufpsye(-1)*ufpsy/ufpsy(-1)+(1-dbys)*zufpsye $
ysqe
= dbys*ysqe(-1)*ysq/ysq(-1)+(1-dbys)*zysqe $
yspqe
= dbys*yspqe(-1)*yspq/yspq(-1)+(1-dbys)*zyspqe $
uqsye
= dbys*uqsye(-1)*uqsy/uqsy(-1)+(1-dbys)*zuqsye $
Ssyv
= tsyc*(Ysyc_cf+Ysyc_cr)*kssyv $
SSYAB
= KSSYAB*TSSYA*TIH_S $
Ssyaa
= (Knmp+Knbp)*iwbz*kssya $
SSYA
= DSSYA*SSYAA + (1-DSSYA)*SSYAB $
Syca
= Syc_cf + Syc_cr + Syc_h $
Syc_q
= ksyc_q*(yf-yfo1-yfe) $
SYCB
= Syc_q + Syc_e $
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om forskelle mellem den version af ADAM, som er opstillet og vedligeholdt af Danmarks Statistiks modelgruppe og den version af ADAM, som anvendes i Finansministeriet, til finansministeren
Side 8 af 11
SYC
= DSYC*SYCA + (1-DSYC)*SYCB $
() Offentlige nyinvesteringer ekskl. f&u. I standard ADAM findes de kun inklu-
siv.
fIfro1ny
= (fImro1*pimro1(-1)+fIbo1*pibo1(-1)-Io1a*(pibo1(-1)/pibo1)
*kfifo1ny )/pifro1ny(-1) $
Ifro1ny
= imro1 + ibo1 - io1a;
pifro1ny
= Ifro1ny/fIfro1ny $
Il_h
= bqsa*(Xa_il+M01_il)+bqsqz*Xqz_il $
() Mere detaljeret opgørelse af kontanthjælpsmodtagere.
Uk
= DTYRKRS*Uka + (1-DTYRKRS)*Ukb $
Uka
= Ukr + Ulk + Uak $
Ukb
= Ukr + Ulk + Uak + Ukf $
Tyrkrs
= DTYRKRS*TYRKRSA + (1-DTYRKRS)*TYRKRSB $
Tyrkrsa
= Tyrkrsd*pttyl*(1-Dsr2) $
Tyrkrsb
= Tyrkrsf + Tyrkrsq $
Tyrkrsf
= .001*ttyrkrsf*pttyl*Ukf $
Tyrkrsq
= tyrkrsqd*pttyl $
() PENSIONSSEKTOR
() Indbetalinger
Tpcr_bfa
= ktpcr_bfa*(1+JRtpcr_bf)*Ysya*(1-tsya) $
TPcr_bfb
= ktpcr_bfb*(Yw-Tpt_o)*(1-tsya) $
Tpcr_bf
= DPENS*TPCR_BFA+(1-DPENS)*TPCR_BFB $
() Udbetalinger
Typcr_bfa
= (1-dtypcr_bf)* (btypcr_bf*(Wpcr_bf(-1)-0.5*Owpcr_bf(-1))
*(iwpd_bf/(1-(1+iwpd_bf)**(-nhl)))+JTypcr_bf)
+dtypcr_bf*(ZTypcr_bfa) $
Typcr_bfb
= btypcr_bfb*Wpcr_bf(-1) $
Typcr_bf
= DPENS*TYPCR_BFA+(1-DPENS)*TYPCR_BFB $
() PAL
Sywpcr_bfa = Sywp_f*Wpcr_bf(-1)/Wp_f(-1) $
Sywpcr_bfb = Sywp_f*Wpcr_bf(-1)/Wp_bf(-1) $
Sywpcr_bf
= DPENS*SYWPCR_BFA+(1-DPENS)*SYWPCR_BFB $
() ###
Tpco1_bfa
= ktpco1_bfa*(1+JRtpco1_bf)*Ysya*(1-tsya) $
Tpco1_bfb
= ktpco1_bfb*(Yw-Tpt_o)*(1-tsya) $
Tpco1_bf
= DPENS*TPCO1_BFA+(1-DPENS)*TPCO1_BFB $
sywpco1_bfa = Sywp_f*Wpco1_bf(-1)/Wp_f(-1) $
sywpco1_bfb = Sywp_f*Wpco1_bf(-1)/Wp_bf(-1) $
Sywpco1_bf = DPENS*SYWPCO1_BFA + (1-DPENS)*SYWPCO1_BFB $
Tpco2_bfa
= btpco2_bfa*(1+JRtpco2_bf)*Ysya*(1-tss0u) $
Tpco2_bfb
= ktpco2_bfb*(Yw-Tpt_o)*(1-tsya) $
Tpco2_bf
= DPENS*TPCO2_BFA+(1-DPENS)*TPCO2_BFB $
Sywpco2_bfa = Sywp_f*Wpco2_bfa(-1)/Wp_f(-1) $
sywpco2_bfb = Sywp_f*Wpco2_bf(-1)/Wp_bf(-1) $
Sywpco2_bf = DPENS*SYWPCO2_BFA + (1-DPENS)*SYWPCO2_BFB $
() Indbetalinger
Tpir_bfa
= btpir_bf*(1+JRtpir_bfa)*Ysya*(1-tsya) $
Tpir_bfb
= btpir_bfb*(Yw-Tpt_o) $
TPIR_BF
= DPENS*TPIR_BFA+(1-DPENS)*TPIR_BFB $
() udbetalinger
Sywpir_bf
= Sywp_f*Wpir_bf(-1)/Wp_f(-1) $
Typir_bfa
= (1-dtypir_bfa)*(btypir_bf*(Wpir_bf(-1)-0.5*Owpir_bf(-1))
*(iwpd_bf/(1-(1+iwpd_bf)**(-nhl)))+JTypir_bf)+dtypir_bfa
*(ZTypir_bfa) $
Typir_bfb
= btypir_bfb*Wpir_bf(-1) $
TYPIR_BF
= DPENS*TYPIR_BFA+(1-DPENS)*TYPIR_BFB $
Sywpir_bfa = Sywp_f*Wpir_bf(-1)/Wp_f(-1) $
Sywpir_bfb = Sywp_f*Wpir_bf(-1)/Wp_bf(-1) $
SYWPIR_BF
= DPENS*SYWPIR_BFA+(1-DPENS)*SYWPIR_BFB $
() HERAF Privattegnede ordninger med engangsudbetalinger, MED udskudt skat
Tpio1_bfa
= btpio1_bfa*(1+JRtpio1_bfa)*Ysya*(1-tsya) $
Tpio1_bfb
= btpio1_bfb*(Yw-Tpt_o) $
Tpio1_bf
= DPENS*TPIO1_BFA+(1-DPENS)*TPIO1_BFB $
Sywpio1_bfa = Sywp_f*Wpio1_bf(-1)/Wp_f(-1) $
Sywpio1_bfb = Sywp_f*Wpio1_bf(-1)/Wp_bf(-1) $
Sywpio1_bf = DPENS*Sywpio1_bfA+(1-DPENS)*Sywpio1_bfB $
Tpio2_bfa
= btpio2_bfa*(1+JRtpio2_bfa)*Ysya *(1-tss0u) $
Tpio2_bfb
= btpio2_bfb*(Yw-Tpt_o) $
Tpio2_bf
= DPENS*TPIO2_BFA+(1-DPENS)*TPIO2_BFB $
Sywpio2_bfa = Sywp_f*Wpio2_bf(-1)/Wp_f(-1) $
Sywpio2_bfb = Sywp_f*Wpio2_bf(-1)/Wp_bf(-1) $
Sywpio2_bf = DPENS*Sywpio2_bfA+(1-DPENS)*Sywpio2_bfB $
Tpcr_atpa
= ktp_atpa*(1-tsya)*(Qw*(1-bq/2)+kktp_atp_ul*Ulb)*.001 $
Tpcr_atpb
= ktp_atpb*(1-tsya)*Ua*.001 $
Tpcr_atp
= DPENS*TPCR_ATPA+(1-DPENS)*TPCR_ATPB $
() PAL-skat på forskellige pensionsformuer
Sywpcr_ld
= ksywpld *(tsywp*Tipcr_ld + tsywpa*Owpcr_ld ) $
Sywpcr_dmp = ksywpdmp*(tsywp*Tipcr_dmp + tsywpa*Owpcr_dmp) $
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om forskelle mellem den version af ADAM, som er opstillet og vedligeholdt af Danmarks Statistiks modelgruppe og den version af ADAM, som anvendes i Finansministeriet, til finansministeren
Side 9 af 11
Sywpcr_sp
Sywpcr_atp
Sywp_bf
Sywp_f
Sywp_b
Sywp
Syp
Sywpcr_lda
Sywpcr_dmpa
Sywpcr_spa
Sywpcr_atpa
Sywp_bfa
Sywp_fa
Sywp_ba
Sywpa
Sywpb
Sywpcr_ldb
Sywpcr_dmpb
Sywpcr_spb
Sywpcr_atpb
Sywp_bfb
Sywp_fb
Sywp_bb
Sywp
Sywpcr_ld
Sywpcr_sp
Sywpcr_dmp
Sywpcr_atp
Sywp_bf
Sywp_f
Sywp_b
() #
Syp
= ksywpsp *(tsywp*Tipcr_sp + tsywpa*Owpcr_sp ) $
= ksywpatp*(tsywp*Tipcr_atp+tsywpa*(Owpse_atp+Owpsdk_atp
+Owpb_atp)) $
= ksywp_bf*(tsywp*bsywp*(Tip_f+Tip_b)+tsywpa*(Owpcr_bf+Owpco_bf
+Owpir_bf+Owpio_bf)) $
= ksywp_f *(tsywp*bsywp*Tip_f + tsywpa*(Owpse_f+Owpsdk_f+Owpb_f)) $
= Sywp_bf-Sywp_f $
= Sywp_bf+Sywpcr_ld+Sywpcr_dmp+Sywpcr_sp+Sywpcr_atp $
= ksyp*tsyp*(Typco1_bf+Typio1_bf+Typcr_ld+d0910*Typcr_sp) + Sypr $
= ksywplda *(tsywp*Tipcr_ld + tsywpa*Owpcr_ld ) $
= ksywpdmpa*(tsywp*Tipcr_dmp + tsywpa*Owpcr_dmp) $
= ksywpspa *(tsywp*Tipcr_sp + tsywpa*Owpcr_sp ) $
= ksywpatpa*(tsywp*Tipcr_atp+tsywpa*(Owpse_atp+Owpsdk_atp
+Owpb_atp)) $
= ksywp_bfa*(tsywp*bsywp*(Tip_f+Tip_b)+tsywpa*(Owpcr_bf+Owpco_bf
+Owpir_bf+Owpio_bf)) $
= ksywp_bfa*(tsywp*bsywp*Tip_f+tsywpa*(Owpse_f+Owpsdk_f+Owpb_f)) $
= Sywp_bf-Sywp_f $
= Sywp_bf+Sywpcr_ld+Sywpcr_dmp+Sywpcr_sp+Sywpcr_atp $
= ksywpb*tsywp*iwp_bf*(wp(-1)-wsywp)*(1-bsywpx) $
= ksywpldb*tsywp*iwp_bf*Wpcr_ld(-1) $
= ksywpdmpb*tsywp*iwp_bf*Wpcr_dmp(-1) $
= ksywpspb*tsywp*iwp_bf*Wpcr_sp(-1) $
= ksywpatpb*tsywp*iwp_bf*Wpcr_atp(-1) $
= Sywp-Sywpcr_atp-Sywpcr_ld-Sywpcr_sp-Sywpcr_dmp $
= ksywp_fb*Sywp_bf $
= Sywp_bf-Sywp_f $
= (1-DSYWP)*Sywpa + DSYWP*Sywpb $
= (1-DSYWP)*Sywpcr_lda + DSYWP*Sywpcr_ldb $
= (1-DSYWP)*Sywpcr_spa + DSYWP*Sywpcr_spb $
= (1-DSYWP)*Sywpcr_dmpa + DSYWP*Sywpcr_dmpb $
= (1-DSYWP)*Sywpcr_atpa + DSYWP*Sywpcr_atpb $
= (1-DSYWP)*Sywp_bfa + DSYWP*Sywp_bfb $
= (1-DSYWP)*Sywp_fa + DSYWP*Sywp_fb $
= (1-DSYWP)*Sywp_ba + DSYWP*Sywp_bb $
- opslitning af afgift på kapitalpension
= ksyp_bf*tsyp*(Typco1_bf+Typio1_bf+d0910*Typcr_sp)
+ksyp_ld*tsyp*Typcr_ld+Sypr $
() Nemmere indarbejdelse af skattestoppet på punktafgifter (STTPCF = 1 ingen
skattestop).
tpcf
= (1-Dtp1)*((1+STTPCF*(pcpn(-1)/pcpn(-2)-1))*tpcf(-1)+JDtpcf)
+Dtp1*Ztpcf $
tpch
= (1-Dtp1)*((1+STTPCH*(pcpn(-1)/pcpn(-2)-1))*tpch(-1)+JDtpch)
+Dtp1*Ztpch $
() Hjælpeligning til boligskatter.
dlog(Spzej) = 1.000000*dlog(tspzej)+(1.000000-0.72469*dgej)*dlog(Knbej)
-0.16000*log(spzej(-1)/Spzejw(-1))+gSpzej $
Wnnb_e
= -(Wn_e-Wg_e_cf) $
---
() Tilføjet pga. tabeller.
Ikn_o
= 0 $
Tr_o_er
= Tr_o_ef + Tr_o_eg + Trr_o_e $
Ta_z_o
= Tr_eu_o + Tr_er_o + Tr_hc_o $
Tfd_z_o
= Invo1 + TI_Z_O + Spt_o + Sy_o + Tp_h_o + Ta_z_o $
Tf_z_o
= Tfd_z_o + Tk_z_o $
Tfny_z_o
= Tf_z_o - Invo1 + Xo1_p + Xo1i + Spzu_xo1 $
() Offentlige driftsudgifter
Ta_o_z
= Try_o_eu + Trr_o_eu + Trg_o_eu + Tr_o_er + Tr_o_hc $
Tfd_o_z
= Co + Spu_o + Ty_o + TI_O_Z + Ta_o_z $
() opsplitning af kapitaloverførsler til selskaber i investeringstilskud og
andre
Tk_o_c
= Tk_o_cr + Tk_o_ci + TK_O_FLY $
Tk_o_h
= Tk_o_hsp + Tk_o_hr $
Tfk_o_z
= Ifo1 + Ilo1 + Ikn_o + Izn_o + Tk_o_e + Tk_o_c + Tk_o_h $
() Offentlige drifts og kapitaludgifter
Tf_o_z
= Tfd_o_z + Tfk_o_z $
() Nettorenteudgifter på ØMU-GÆLD
Tiskn
= tiski-tisku $
Tfskn
= Tfn_os+Tfn_ok $
Tfskpn
= Tfskn-tiskn $
() Offentlig nettogæld (ex fonde)
Dif(Woski) = Dif(nwb_z_os) + TFWOSKI + kwo $
Dif(Wosku) = (Dif(woski)-JDWOSKI) - tfskn + Jdwosku $
DIF(WO)
= DIF(WOSKU) - DIF(NWB_Z_OS) + DIF((1-KWOSP)*NWB_Z_OS) $
DIF(SG)
= KWOY * Y - Tfn_os + KWO $
Wosk
= wosku - woski $
Wof
= Wof(-1) + Tfn_oo + Jwof $
() #
bwse_cf
= 1/(kbwse_cf**bwsd_e+.0000001) $
bwse_cr
= 1/(kbwse_cr**bwsd_e+.0000001) $
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om forskelle mellem den version af ADAM, som er opstillet og vedligeholdt af Danmarks Statistiks modelgruppe og den version af ADAM, som anvendes i Finansministeriet, til finansministeren
Side 10 af 11
bwse_ok
= 1/(kbwse_ok**bwsd_e+.0000001) $
iwpd_bf
= iwp_bf*(1-tsywp*bsywp) $
() FM modellering - til HBI
iwpd_bfa
= iwp_bf*(1-tsywp*bsywp) $
iwpd_bfb
= ((Tip-Sywp)/Wp(-1))+JIWPD_BFB $
iwpd_bf
= DPENS*iwpd_bfa + (1-DPENS)*iwpd_bfb $
() Tip og Tiip optræder ikke i DS-ADAM
Tip
= ktip*iwp_bf*wp(-1) $
Tiip
= Tipcr_bf-Sywpcr_bf + Tipco_bf-Sywpco_bf+Tipir_bf-Sywpir_bf
+Tipio_bf-Sywpio_bf+Tipcr_sp-Sywpcr_sp+Tipcr_dmp-Sywpcr_dmp
+Tipcr_ld-Sywpcr_ld+Tipcr_atp-Sywpcr_atp $
() Offentligt forbrug ekskl. afskrivninger
Coz
= Co - Invo1 $
fCozgl
= (fCogl*pcogl(-1)-fInvo1*pinvo1(-1))/pcozgl(-1) $
fCoz
= (fCo*pco(-1)-fInvo1*pinvo1(-1))/pcoz(-1) $
pCozgl
= Coz/fCozgl $
pCoz
= Coz/fCoz $
() Erhvervenes pso-betalinger, netto
Spppso_vep = spppso_vea+spppso_vee+spppso_veng+spppso_vene+spppso_venf
+spppso_venz+spppso_veb+spppso_veqs+spppso_veqf+spppso_veh
+spppso_veqz $
() Erhvervenes energiafgifter ekskl pso, netto
Spp_vepx
= spp_vep-spppso_vep $
() RELATIONER Så EKSPORTEFTERSPØRGSEL i de mellemfristede år kan samles i FEE
FEE2
= ZFEE2*FEE $
FEE59
= ZFEE59*FEE $
FEESQ
= ZFEESQ*FEE $
FEET
= ZFEET*FEE $
() Mere detaljerede lønninger.
lnda
= dlnda*zlnda+(1-dlnda)*lnda(-1)*(lnap/lnap(-1))*(1+jrlnda) $
lnada
= dlnada*zlnada+(1-dlnada)*lnada(-1)*(lnap/lnap(-1))*(1+jrlnada) $
lnfda
= dlnfda*zlnfda+(1-dlnfda)*lnfda(-1)*(lnap/lnap(-1))*(1+jrlnfda) $
lndak
= dlndak*zlndak+(1-dlndak)*lndak(-1)*(lnak/lnak(-1))*(1+jrlndak) $
lnadak
= dlnadak*zlnadak+(1-dlnadak)*lnadak(-1)*(lnak/lnak(-1))
*(1+jrlnadak) $
lnfdak
= dlnfdak*zlnfdak+(1-dlnfdak)*lnfdak(-1)*(lnak/lnak(-1))
*(1+jrlnfdak) $
lnidak
= dlnidak*zlnidak+(1-dlnidak)*lnidak(-1)*(lnak/lnak(-1))
*(1+jrlnidak) $
() BVT i privat sektor – opdelingen mellem privat og offentlig sektor indgår
ikke i standard ADAM
pyfp1
= yfp1/fyfp1 $
fYfp1
= (fYf*pyf(-1)-fYfo1*pyfo1(-1))/pyfp1(-1) $
YFPXE
= YFP-YFE $
FYFPXE
= (FYFP*PYFP(-1)-FYFE*PYFE(-1))/PYFPXE(-1) $
PYFPXE
= YFPXE/FYFPXE $
HQPXE
= HQP-HQE $
HQP1
= HQ-HQO1 $
kqyfp1
= fYfp1/HQp1 $
KQYFPXE
= FYFPXE/HQPXE $
() Beskæftigelsen i den private sektor, QP1:
QP1
= Q - QO1 $
() Gennemsnitlig arbejdstid i den private sektor, HGP1:
HGP1
= HQP1 / QP1 $
() Kvoter til tabeller, fx den offentlige saldo som pct. af BNP
TFONEDP
= Tfn_o + EDPUMTS + EDPSWAP + EDPINV $
TFONEDPY
= 100*TFONEDP/Y $
TFPR
= ENL - Tfn_o $
Tion2
= Tioii-TI_O_Z $
Tfonp
= Tfn_o-Tion2 $
TFONPY
= 100*TFONP/Y $
TION2Y
= 100*TION2/Y $
Tiskny
= Tiskn/Y*100 $
Tin_ooy
= Tin_oo/Y*100 $
Tfskny
= Tfskn/Y*100 $
Tfskpny
= Tfskpn/Y*100 $
TFPRY
= 100 * (ENL - Tfn_o)/ Y $
WOSKY
= WOSK/y*100 $
WOY
= WO/Y*100 $
SGY
= SG/Y*100 $
() Afsnit med rene tabelvariable
U6064
= U6064 $
U6599
= U6599 $
U6799
= U6799 $
U0
= U0 $
U014
= U014 $
Ivoo
= Ivoo $
Tiuo_z_oo
= Tiuo_z_oo $
Tkn_oo
= Tkn_oo $
tylg_oo
= tylg_oo $
COO
= COO $
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: MFU spm. om forskelle mellem den version af ADAM, som er opstillet og vedligeholdt af Danmarks Statistiks modelgruppe og den version af ADAM, som anvendes i Finansministeriet, til finansministeren
Side 11 af 11
Spu_oo
= Spu_oo $
FYIUDL
= FYIUDL $
IW10Y
= IW10Y $
IW3M
= IW3M $
EFFKUR
= EFFKUR $
FINEFF
= FINEFF $
LNUDL
= LNUDL $
IWRK30Y
= IWRK30Y $
EURO
= EURO $
YT
= YT $
KKEVNE
= LNUDL/(EFFKUR*LNIDAK) $
() Mere detaljeret opdeling af outputgabet.
ULGAP
= BULA-NAIRU $
ULBGAP
= ULB/UAB*100-NAIRUB $
UAGAP
= (UA-UAT)/U1564*100 $
ULT
= UAT*NAIRU/100 $
ULBT
= UAT*NAIRUB/100 $
QT
= UAT-ULT $
QGAP
= (Q/QT-1)*100 $
HQT
= HG*QT $
HQGAP
= (HQ/HQT-1)*100 $
FYGAP
= TFPGAP + 0.599*QGAP $
FYT
= FY/EXP(FYGAP/100) $
() Husholdningernes indkomster
YW1_TWEN
= Yw+Ywn_e $
TIP_CF_Hxk = TIP_CF_H - Tipc_fatp$
TYL
= ty_o+Typc_bf+ty_o_e+typc_cf_e-typc_e_h+Trn_h $
SDHxP
= Sy_o-SYC-Syn_e-Sywp $
SDHPI
= Sywp-Sywp_f $
TBHK
= btpc_f*(Tpcr_bf+Tpco_bf)+Tpcr_atp $
TBHKxTYP
= btpc_f*(Tpcr_bf+Tpco_bf)+Tpcr_atp-Typc_cf_h $
YDPH1_MIT
= Yr_h+YW1_TWEN+TIIN_H+TIU_z_H+TIP_CF_HXK+ty_o+Typc_cf_h+ty_o_e
+typc_cf_e-typc_e_h+Trn_h-SDHXP-SDHPI-Tpt_o-SAQW-Tp_h_o-SASR-TBHK $
FYDPH1_MIT = YDPH1_MIT/PCP $
FYW1_TWEN
= YW1_TWEN/PCP $
FTIP_CF_Hxk = TIP_CF_Hxk/PCP $
FYPH
= YPH/PCP $
FTYL
= TYL/PCP $
FSDHxP
= SDHxP/PCP $
FSDHPI
= SDHPI/PCP $
FTBHK
= TBHK/PCP $
FTBHKxTYP
= TBHKxTYP/PCP $
SPH
FSPH
BSPH
YKOR
KORS
= Yd_h-CP-Typc_cf_h+Tpc_h_cf $
= SPH/PCP $
= SPH/Yd_h $
= (Yr_h+YW1_TWEN+tiin_h+tiu_z_h+ty_o+Typc_cf_h-(Sy_o-SYC-Syn_e
-Sywp)-Tpt_o-saqw-TPAF+TPEF-TBHK-(Tpcr_dmp+Tpcr_sp)) $
=TIP_CF_H-Tipc_fatp+ty_o_e+typc_cf_e-typc_e_h+Trn_h-(Sywp-Sywp_f
-Sywpcr_atp)-Tp_h_o-sasr $