Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1664465_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 451 (Alm. del – § 7
Finansministeriet) af 18. august 2016 stillet efter ønske fra Lisbeth
Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren sikre, at der sker en beregning af hvad hhv. Kammeradvokaten,
udbud og inhouse-løsninger koster? Specifikt ønskes oplyst, hvad det koster/hvad
provenuet er på en ”inhouse”-løsning af advokatordningen, hvor ministerier, sty-
relser og statslige institutioner selv leverer de juridiske ydelser. Her ønskes både en
oversigt over en fem-årig og en ti-årig periode. Der ønskes et udgangspunkt i
”Statens timeforbrug af Kammeradvokaten” fordelt på medarbejderkategorier.
Timeantallet kan herefter omveksles til mandeår for de respektive medarbejderka-
tegorier, og så kan de statslige lønrammer for medarbejderkategorierne danne
udgangspunkt for, hvad en inhouse-løsning ville koste.
Svar
Statens samlede forbrug af Kammeradvokaten udgjorde 385 mio. kr. i 2015.
I 2012 udarbejdede Finansministeriet rapporten
Statens køb af juridiske tjenesteydelser.
Rapporten vedrører forholdene under den dagældende kammeradvokataftale.
Rapporten blev oversendt til Folketingets Retsudvalg til brug for Retsudvalgets
behandling af beslutningsforslag B 14 af 23. oktober 2012 om udbud af statens
advokatarbejde. I rapporten behandles forskellige modeller for løsning af de juri-
diske opgaver, der er omfattet af Kammeradvokatordningen. I rapporten vurderes
det, at Kammeradvokatordningen samlet set ikke er udbudsegnet, bl.a. fordi der
formentlig ikke eksisterer et reelt marked for den samlede aftale, og fordi den
samlede ydelsesportefølje er kompleks og vanskelig at beskrive fyldestgørende.
Rapporten behandler ligeledes mulighederne for at etablere en såkaldt decentral
inhouse-løsning. En decentral løsning indebærer, at den enkelte institution selv
afsøger markedet og indgår aftale med en leverandør af juridiske ydelser. I rappor-
ten vurderes det blandt andet, at en sådan ordning vil medføre en stor administra-
tiv og økonomisk belastning for den enkelte institution.
Endvidere behandler rapporten muligheden for at etablere en central inhouse-
løsning. Rapporten peger blandt andet på, at der må forventes at være betragtelige
omkostninger forbundet med etableringen af en statslig myndighed, som skal løse
Moderniseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 8000 · www.modst.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om ministeren vil sikre, at der sker en beregning af hvad hhv. Kammeradvokaten, udbud og inhouse-løsninger koster, til finansministeren
Side 2 af 2
statens juridiske opgaver, ligesom overgangen vil kræve en længere indfasningspe-
riode. Desuden vil en central inhouse-løsning forudsætte nærmere overvejelser om
eksempelvis ansvarsplaceringen internt i staten samt hensyn til uafhængighed og
uangribelighed.
Det er Finansministeriets vurdering, at det ikke er muligt at beregne, hvad et ud-
bud af den samlede Kammeradvokataftale vil koste. Finansministeriet vurderer
ligeledes, at det på det foreliggende grundlag ikke er muligt at udarbejde en retvi-
sende beregning af, hvad en decentral eller en central inhouse-løsning af statens
samlede juridiske opgaver vil koste. Beregningen er blandt andet ikke mulig, da
der ikke findes medarbejderkategorier på tværs af staten, der vurderes at være
sammenlignelige med Kammeradvokatens medarbejderkategorier. Det bemærkes
desuden, at blandt andet udgifter til overhead, de samlede ansættelsesvilkår, rek-
rutteringsmuligheder mv. vil være relevant at medtage i en vurdering af, om en
inhouse-løsning vil være fordelagtig for staten.
Det bemærkes afslutningsvist, at Kammeradvokataftalen ikke begrænser de stats-
lige institutioners ret til selv at løse juridiske opgaver.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister