Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 449 (Alm. del) af 17. au-
gust 2016 stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV)
Spørgsmål
Det fremgår af svaret på spørgsmål 212, at en afvikling af topskatten på sigt vil
løfte arbejdsudbuddet målt i timer svarende til 8.300 fuldtidsbeskæftigede. Bereg-
ningen er fortaget givet 2022-skattereglerne. Vil ministeren oplyse, hvor mange
topskatteydere, der antages at være efter 2022 og hvor stor en del af disse topskat-
teydere, der antages at forøge deres arbejdsudbud? Vil ministeren derefter omreg-
ne topskatteydernes samlede arbejdsudbud til antal fuldtidsbeskæftigede?
Svar
Det bemærkes, at vurderingen af virkningerne af en afvikling af topskatten i svaret
på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 212 af 31. marts 2016
er opdateret til 2017-niveau og
seneste beregningsgrundlag i forbindelse med skatteministeriets besvarelse af
Skat-
teudvalgets spørgsmål nr. 581 af 18. august 2016.
I den opdaterede beregning vurderes
arbejdsudbudsvirkningen at svare til 8.500 fuldtidsbeskæftigede.
Der skønnes at være omkring 435.000 topskatteydere, når den forhøjelse af tops-
kattegrænsen, der følger af skattereformen fra 2012, er fuldt indfaset i 2022.
Virkningen på arbejdsudbuddet af en ændring i topskatten er beregnet med ud-
gangspunkt i en arbejdsudbudsfunktion, hvor parametrene er estimeret for hhv.
mænd og kvinder. Arbejdsudbudsfunktionen og de estimerede parametre er taget
fra et dansk studie af Frederiksen m.fl. fra 2001
1
. Parametrene i funktionen skale-
res dog løbende så det sikres, at den lønvægtede substitutionselasticitet fortsat er
0,1 (som i studiet) selvom beregningsgrundlaget og skattereglerne efterfølgende
har ændret sig.
Med udgangspunkt i arbejdsudbudsfunktionen kan ændringer i arbejdsudbuddet
estimeres ud fra ændringer i marginallønnen (substitutionseffekten) og ændringer i
indkomstniveauet (indkomsteffekten).
Når virkningen på arbejdsudbuddet af fx en afvikling af topskatten skal opgøres,
beregnes den afledte ændring i hhv. marginallønnen og indkomsten for hver en-
Frederiksen, A., Graversen, E. K., og Smith, N., (2001). Overtime Work, Dual Job Holding and Taxation, Working Paper
Series, IZA DP No. 323.
1