Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1664496_0001.png
14. september 2016
J.nr. 16-1093175
Til Folketinget – Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 448 af 17. august 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvor meget danske afgifter skal forhøjes, såfremt indkomstskatten fjernes, til skatteministeren
1664496_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne, hvor meget danske afgifter skal forhøjes, såfremt indkomstskatten
fjernes og erstattes provenumæssigt af dels en genindførelse af formueskatten på 0,7 pct.
for den del af den skattepligtlige formue, der overstiger en bundgrænse på 2,4 mio. kr.
(1996-niveau) pr. person og dels en proportional forhøjelse af alle eksisterende afgifter?
Ministeren bedes opgøre, hvor meget afgifterne skal stige relativt og i kroner og øre for
samtlige afgifter. Ministeren bedes opgøre det på samtlige afgifter – herunder bl.a. tinlys-
ningsafgift, afgift af stenkul mv., vægtafgift, afgift op konsumis m.m. Ministeren bedes
samtidig opgøre, hvor stort provenuet for en genindførelse af formueskatten vil være.
Ministeren bedes endvidere angive effekten på uligheden. Fremregningen af formueskat-
tegrænsen fra 1996 til i dag bedes foretaget efter personskattelovens § 20.
Svar
En omlægning af provenuet fra indkomstskatter til afgifter vil flytte rundt på knap 450
mia. kr. Det er ca. halvdelen af det samlede skatte- og afgiftsprovenu. Konsekvenserne af
en så gennemgribende omlægning af hele skatte- og afgiftsstrukturen ligger uden for erfa-
ringsområdet, og de afledte effekter samt effekter på ulighed kan ikke skønnes med nogen
rimelighed. I svaret er der således alene skitseret de umiddelbare virkninger, hvis der skal
opkræves samme umiddelbare provenu fra afgifter, som der opkræves fra indkomstskat-
ter i dag. Det understreges, at det ikke betyder, at det vil være provenumæssigt neutralt
efter tilbageløb og adfærd.
Provenuet fra de personlige indkomstskatter udgjorde ca. 445 mia. kr. i 2015
1
. Provenuet
fra afgifterne udgjorde knap 289 mia. kr. i 2015, heraf udgjorde moms ca. 186 mia. kr.
Hvis provenuet fra indkomstskatterne skal finansieres ved en forhøjelse af afgifterne, vil
det kræve, at provenuet fra afgifterne umiddelbart skal forhøjes med over 150 pct. Den
ændrede fordeling af provenuet ved en proportional forhøjelse af afgifterne fremgår af
tabel 1.
En genindførelse af formueskatten på 0,7 pct. for den del af den skattepligtlige formue,
der overstiger en bundgrænse på 2,4 mio. kr. (1996-niveau) pr. person, skønnes at medfø-
re et umiddelbart merprovenu på ca. 1,8 mia. kr. (2017-niveau). Det vil således være af
marginal betydning, om provenuet fra indkomstskatter skal finansieres ved afgifter eller
afgifter og formueskat.
For de fleste afgifter er der som nævnt tale om så kraftige forhøjelser, at de adfærdsmæs-
sige virkninger heraf ligger uden for erfaringsområdet. Forhøjelser med over 150 pct. vil
for mange afgiftsbelagte varer være ensbetydende med, at afgifterne får karakter af at
være prohibitive, hvorved afgiftsgrundlaget reelt vil bortfalde. Kraftige afgiftsforhøjelser
på i forvejen grænsehandelsfølsomme varer (cigaretter, spiritus mv.) skønnes desuden at
øge grænsehandlen, hvilket vil reducere afgiftsgrundlaget yderligere. Det vil betyde, at
afgiftssatserne vil skulle forhøjes yderligere for de resterende afgifter, som igen kan have
betydning for afgiftsgrundlaget.
1
De 445 mia. kr. udgøres af provenu fra bundskat, topskat, sundhedsbidrag, kommuneskat og arbejdsmarkedsbidrag.
Side 2 af 4
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvor meget danske afgifter skal forhøjes, såfremt indkomstskatten fjernes, til skatteministeren
1664496_0003.png
Denne effekt vil blive endnu kraftigere, hvis finansieringen skal foregå på et smallere
afgiftsgrundlag, fx ved kun at finansiere afskaffelsen af indkomstskatter gennem råstofaf-
giften alene. Da det ikke er meningsfuldt at beregne adfærdseffekterne af så kraftige for-
højelser af afgifterne, er der alene skitseret en omlægning af de umiddelbare provenuer.
Tabel 1. Ændret fordeling af provenu ved at omlægge indkomstskatterne til afgifter
Mia. kr., 2015
Oprindelig fordeling af provenu
Ændret fordeling af provenu ved
omlægning
Moms
Tinglysningsafgift
Energiafgifter mv.
Afgifter vedr. motorkøretøjer
Miljøafgifter
Afgifter på spil mv.
Øvrige punktafgifter
Lønsumsafgift
Indkomstskatter
I alt
186
6
34
30
8
2
15
7
445
734
472
15
86
77
21
5
39
18
0
734
Anm.: Som følge af øgede afledte momsindtægter ved en forøgelse af afgifterne med 150 pct. vil momssatsen skulle øges
med mindre end 150 pct. for at tilvejebringe det ønskede umiddelbare merprovenu. Der er herudover ikke taget højde for
afgiftsændringernes indbyrdes effekt på hinanden. Summen kan afvige fra totalen pga. afrundinger.
En umiddelbar forhøjelse af afgifterne med over 150 pct. vil fx medføre, at afgiften på
rumvarme inkl. CO
2
- og NOx-afgift vil skulle stige fra 71,60 kr./GJ til 181,87 kr./GJ,
mens råstofafgiften vil skulle stige fra 5,00 kr./m
3
til 12,70 kr./m
3
,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Udvalgte afgiftssatser for 2016 efter omlægning fra indkomstskatterne til afgifter
Sats, 2016
Registreringsafgiftssats, værdi under 82.800 kr., pct.
Registreringsafgiftssats, værdi over 82.800 kr., pct.
Fossile brændsler, varme, kr./GJ
Diesel med 6,8 pct. biobrændstof, kr./liter
Elafgift, kr./kWh
Råstofafgift, kr./m
3
Råstofafgift af mandler i skal, kr./kg
Konsumis, kr./liter
105,00
150,00
71,60
3,11
0,89
5,00
14,65
6,98
Sats efter omlægning
266,71
381,02
181,87
7,91
2,25
12,70
37,21
17,73
Anm.: For varme er der taget udgangspunkt i satsen for kul. For varme og diesel er satsen inkl. energi-, CO
2
- og NOx-afgift.
Desuden vil en afskaffelse af indkomstskatterne, der finansieres via afgifterne, være forde-
lingsmæssigt skæv. Indkomstskatterne er progressive, mens de fleste afgifter er degressi-
ve. Med en stigende indkomst vil forbruget af afgiftspligtige varer, som fx varme, vand, is
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvor meget danske afgifter skal forhøjes, såfremt indkomstskatten fjernes, til skatteministeren
1664496_0004.png
og chokolade ikke stige forholdsmæssigt. En afskaffelse af indkomstskatterne og forhøjel-
se af afgifterne vil således ramme lavindkomstgrupperne hårdere, da der vil ske en om-
fordeling af skattebyrden fra højindkomstgrupper til lavindkomstgrupper.
Side 4 af 4