Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1669678_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 439 (Alm. del) af 12.
august 2016 stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF)
Spørgsmål
Under henvisning til svar på L 201 – spørgsmål 25 og 38 (folketingsåret 2013-14)
bedes ministeren beregne effekten på arbejdsudbuddet, såfremt man anvender 5
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd på at:
a. Lette topskattesatsen
b. Øge topskattegrænsen
c. Øge jobfradraget
d. Lette bundskattesatsen
e. Nedsætte Arbejdsmarkedsbidraget
f. Nedsætte de gennemsnitlige afgifter
g. Nedsætte registreringsafgiften.
Svar
Beregning af arbejdsudbudseffekten tager udgangspunkt i, at virkningen på de
offentlige finanser og arbejdsudbuddet ved de nævnte forslag a.-g., er skaleret så
den årlige svækkelse af de offentlige finanser udgør omtrent 5 mia. kr. efter tilba-
geløb og adfærd.
Den største arbejdsudbudseffekt opnås ved en forhøjelse af topskattegrænsen,
hvor det vurderes, at en forhøjelse af topskattegrænsen fra 499.700 (2023-regler i
2017-niveau) til 842.100 kr. øger arbejdsudbuddet med ca. 7.000 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Den største umiddelbare lempelse, ses ved eksperimentet hvor registreringsafgif-
ten lempes. Det skyldes bl.a., at der er lagt til grund, at en lempelse af registre-
ringsafgiften – ud over en arbejdsudbudseffekt – også fører til øgede indtægter fra
registreringsafgiften, fra salg af flere og større biler.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om beregning af effekten på arbejdsudbuddet, til finansministeren
1669678_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Virkning på offentlige finanser og arbejdsudbud af forskellige skatte- og afgiftsnedsættelser med en prove-
nuvirkning efter tilbageløb og afledt adfærd på 5 mia. kr.
Provenu
Efter tilbage-
Umiddelbart løb og adfærd
Mia. kr.
a. Nedsættelse af topskatte-
satsen med 9,0 pct.-point
1)
b. Topskattegrænsen øges
med 343.200 kr.
c. Beskæftigelsesfradraget
øges med 3,6 pct.-point
2)
d. Nedsættelse af bund-
skattesatsen med 0,6 pct.-
point
1)
e. Nedsættelse af AM-
bidraget med 0,7 pct.-point
3)
f. Generel afgiftsnedsættel-
se
4)
g. Nedsættelse af regi-
streringsafgiften
5)
-9,2
-9,3
-7,2
-5,0
-5,0
-5,0
Arbejdsudbud
Time-
I alt
effekt
Fuldtidspersoner
5.600
7.000
2.300
5.500
6.900
700
Deltagelses-
effekt
100
100
1.700
-7,2
-6,9
-6,9
-11,9
-5,0
-5,0
-5,0
-5,0
1.800
1.200
1.200
5.800
1.700
1.200
1.200
4.400
200
0
0
1.400
Anm.: Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i 2025-skatteregler i 2017-niveau og er baseret på 2014-
modelbefolkningen fremskrevet med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2016. Adfærdsef-
fekterne er beregnet på baggrund af 2013-modelbefolkningen (se også fodnote 5 for så vidt angår beregnin-
gerne af punkt g). I beregningen af provenuvirkning efter tilbageløb er antaget en tilbageløbsfaktor på 24�½
pct.
1) Det skrå skatteloft for personlig indkomst sænkes parallelt, mens det skrå skatteloft for kapitalindkomst for-
bliver uændret.
2) Det maksimale beskæftigelsesfradrag øges parallelt hermed, dvs. med 12.400 kr.
3) En ændring i AM-bidraget er i dette eksperiment antaget at påvirke provenuet gennem en direkte effekt fra
alle erhvervsindkomster, samt en indirekte effekt fra en ændring i alle progressionsgrænser og alle overførsler
(herunder SU). Der er i eksperimentet ikke taget højde, for at en ændring i AM-bidraget også påvirker pensi-
onskassernes betalinger af arbejdsmarkedsbidrag.
4) Det er lagt til grund at virkningen på arbejdsudbuddet af en generel afgiftsnedsættelse approksimativt svarer til
en provenuækvivalent ændring af arbejdsmarkedsbidragssatsen.
5) Nedsættelsen er beregnet i Skatteministeriets bilmodel, hvor det antages, at både den høje og den lave sats
nedsættes til 51 pct. Det er antaget, at sammensætningen af arbejdsudbudsvirkningen på hhv. timeeffekt og
deltagelseseffekt omtrent svarer til et gennemsnit af virkningerne af hhv. en ændring i topskattesatsen og en
ændring i beskæftigelsesfradraget (baseret på stilleskrueberegninger med 2025-skatteregler i 2017-niveau).
Kilde: Skatteministeriet samt egne beregninger på lovmodellen på en 3,3 pct. stikprøve.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister