Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 439 (Alm. del) af 12.
august 2016 stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF)
Spørgsmål
Under henvisning til svar på L 201 – spørgsmål 25 og 38 (folketingsåret 2013-14)
bedes ministeren beregne effekten på arbejdsudbuddet, såfremt man anvender 5
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd på at:
a. Lette topskattesatsen
b. Øge topskattegrænsen
c. Øge jobfradraget
d. Lette bundskattesatsen
e. Nedsætte Arbejdsmarkedsbidraget
f. Nedsætte de gennemsnitlige afgifter
g. Nedsætte registreringsafgiften.
Svar
Beregning af arbejdsudbudseffekten tager udgangspunkt i, at virkningen på de
offentlige finanser og arbejdsudbuddet ved de nævnte forslag a.-g., er skaleret så
den årlige svækkelse af de offentlige finanser udgør omtrent 5 mia. kr. efter tilba-
geløb og adfærd.
Den største arbejdsudbudseffekt opnås ved en forhøjelse af topskattegrænsen,
hvor det vurderes, at en forhøjelse af topskattegrænsen fra 499.700 (2023-regler i
2017-niveau) til 842.100 kr. øger arbejdsudbuddet med ca. 7.000 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Den største umiddelbare lempelse, ses ved eksperimentet hvor registreringsafgif-
ten lempes. Det skyldes bl.a., at der er lagt til grund, at en lempelse af registre-
ringsafgiften – ud over en arbejdsudbudseffekt – også fører til øgede indtægter fra
registreringsafgiften, fra salg af flere og større biler.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk