Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. august 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 435 (Alm. del) af 11.
august 2016
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere tabel 1 og tabel 2 fra svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 192 (alm. del) af 9. marts 2016, således at de samlede offentlige merudgifter
ved en fuldstændig tilbagerulning af integrationsydelsen, optjeningsprincip
på folkepension og børnepenge er opgjort akkumuleret for årene
2016-2025?
Svar
Der er blevet foretaget en opdatering af tabel 1 og 2 fra svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 192.
En tilbagerulning af integrationsydelsen vil indebære en akkumuleret merudgift på
8,7 mia. kr. i perioden 2016-2025. Det bemærkes, at den akkumulerede opgørelse
fra 2016 til 2025 ikke er en retvisende opgørelse ift. det årlige finansieringsbehov
af en eventuel tilbagerulning.
Tabel 1
Merudgifter ved tilbagerulning af integrationsydelse, 2016-2025
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Modtagere af integrationsydelse (1.000 personer)
24,6 33,6 41,1 44,5 46,3 46,7 46,4 43,3 38,9 34,2
2016-
2025
-
Merudgifter ved tilbagerulning af integrations-
ydelse (mia. kr., 2015-priser)
- Efter skat og tilbageløb
0,9
0,5
1,2
0,7
1,5
0,9
1,6
1,0
1,7
1,0
1,7
1,0
1,7
1,0
1,6
0,9
1,4
0,8
1,3
0,7
14,7
8,7
Anm.: I beregningerne er der taget højde for, at modtagere af integrationsydelse i højere grad er berettiget til
boligstøtte og økonomisk friplads end kontanthjælpsmodtagere. Der er ikke taget højde for, at dele af
målgruppen vil blive berørt af kontanthjælpsloftet, når de overgår fra integrationsydelse til kontanthjælp.
Det vurderes dog kun at have meget begrænset betydning for opgørelsen af merudgiften.
Kilde: Konvergensprogram 2016 og egne beregninger
Den lavere integrationsydelse øger incitamentet til at komme i beskæftigelse, og
det skønnes at øge den strukturelle beskæftigelse med omkring 1.000 personer i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk