Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1661059_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 425 (Alm. del – § 7.
Finansministeriet) af 3. august 2016
Spørgsmål
Hvad er baggrunden for, at holdbarhedsindikatoren HBI ifølge Danmarks Kon-
vergensprogram 2016 anvendes som indikator for holdbare offentlige finanser på
lang sigt, og at HBI’en altid skal være mindst nul? Ministeren bedes herunder re-
degøre for de usikkerheder, der er forbundet med estimationen af HBI’en.
Svar
Finanspolitikken siges at være holdbar, hvis den økonomiske politik, der indgår i
den mellemfristede plan – herunder skattepolitikken og indretningen af de offent-
lige ydelser – kan fastholdes i årene efter, uden at det fører til en uholdbar (ek-
splosiv) udvikling i den offentlige gæld i forhold til BNP på langt sigt.
Vurderingen af, om finanspolitikken er holdbar i denne forstand, foretages på
baggrund af en langsigtet fremskrivning:
Heri indregnes de overordnede finanspolitiske mål og prioriteringer, der poli-
tisk er taget stilling til inden for planlægningshorisonten. Med
DK2025 – Et
stærkere Danmark
udvides planlægningshorisonten fra 2020 til 2025.
Efter planlægningsperioden fremskrives de offentlige finanser på baggrund af
beregningstekniske principper om finanspolitikken samt det makroøkonomi-
ske forløb. De beregningstekniske principper indebærer blandt andet uændret
skattebelastning og at udgifterne pr. borger følger den almindelige løn- og vel-
standsudvikling. Hertil kommer virkningerne af besluttede initiativer, der ræk-
ker længere frem i tid. Principperne er beskrevet i de årlige konvergenspro-
grammer og eksempelvis også i
DK2025 – Et stærkere Danmark, s. 231.
Kriteriet for finanspolitisk holdbarhed er altså, at det ikke i fremtiden skal blive
nødvendigt at gennemføre større finanspolitiske stramninger – fx at hæve skatter-
ne eller beskære udgifterne – for at forhindre, at den offentlige gæld løber løbsk
på langt sigt (givet de beregningsforudsætninger, der lægges til grund).
Teknisk set svarer holdbarhedsindikatoren (HBI’en) til den årlige merindtægt eller
merudgift, målt som fast andel af BNP, som er nødvendig for, at den offentlige
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 425: Spm. om baggrunden for, at holdbarhedsindikatoren HBI ifølge Danmarks Konvergensprogram 2016 anvendes som indikator for holdbare offentlige finanser på lang sigt, og at HBI’en altid skal være mindst nul, til finansministeren
1661059_0002.png
Side 2 af 3
sektor kan have en stabil gæld i pct. af BNP på langt sigt. Hvis HBI’en er negativ
betyder det, at de fremtidige indtægter er for små i forhold til de fremtidige udgif-
ter. En HBI på eksempelvis -0,5 betyder således, at den offentlige saldo (ekskl.
renteudgifter) varigt skal forbedres med 0,5 pct. af BNP for at sikre en finanspoli-
tisk holdbarhedsindikator på 0.
I både Konvergensprogram 2016 og
DK2025 – Et stærkere Danmark
er holdbar-
hedsindikatoren opgjort til at være positiv med de forudsætninger, der lægges til
grund. Disse forudsætninger omfatter blandt andet, at ledigheden udgør ca. 3�½
pct. af arbejdsstyrken i gennemsnit over de kommende årtier. Samtidig hviler den
positive HBI på, at folkepensionsalderen forudsættes at stige til et højt niveau, og
at denne stigning har de forudsatte virkninger på arbejdsudbud og beskæftigelse.
Den positive holdbarhedsindikator bygger således på overskud på de offentlige
finanser, som optræder efter 2050. Usikkerheden forbundet med fremskrivnin-
gerne er imidlertid større, jo længere man kigger frem i tiden.
En finanspolitisk holdbarhedsindikator, der hviler på stigende nettobidrag til de
offentlige finanser fra kommende generationer, herunder på indtægter, der ventes
at optræde langt fremme i tid, er ikke uden videre tilstrækkelig til at sikre tilliden
på de finansielle markeder.
Når der ud over kravet om holdbar finanspolitik også lægges en begrænsning på
de enkelte års strukturelle underskud i den danske budgetlov, skal det derfor ses i
sammenhæng med behovet for, at der løbende er troværdighed om den førte fi-
nanspolitik,
jf. DK2025 – Et stærkere Danmark, s. 61-64.
Beregninger af den langsigtede økonomiske udvikling er behæftet med usikkerhed.
Det bemærkes dog, at forløbet efter 2025 ikke er en egentlig prognose (dvs. ikke
et forsøg på at lave et skøn for den mest sandsynlige udvikling). Fremskrivningen
efter 2025 anvendes derimod til et konsistenscheck af, om uændret økonomisk
politik (og uændret adfærd/uændrede strukturer på centrale områder
1
) er holdbar i
lyset af de ventede ændringer i befolkningssammensætningen, modning af pensi-
onssystemerne samt bortfald af Nordsøprovenuer mv.
Det bemærkes endvidere, at fremskrivningerne er et centralt værktøj i forhold til
at belyse, hvilke faktorer, der har betydning for udviklingen i de offentlige finanser
på langt sigt. Fx er holdbarhedsindikatoren relativt robust over for ændret pro-
duktivitetsvækst
2
. Udviklingen i den strukturelle beskæftigelse (i forhold til be-
folkningen) har derimod stor betydning for udviklingen i de offentlige finanser
3
.
Uændret adfærd på centrale områder dækker bl.a. over uændret beskæftigelsesfrekvens og uændret arbejdstid for hver
befolkningsgruppe (fordelt på alder, køn, uddannelse og herkomst mv.). Hertil lægges virkninger af de besluttede initiativer,
der rækker frem efter 2025.
2
Højere produktivitetsvækst i den private sektor medfører højere lønstigninger i den private og den offentlige sektor og via
satsreguleringen også højere overførselsindkomster. De offentlige indtægter og udgifter stiger derfor nogenlunde parallelt.
Mens holdbarhedsindikatoren er relativt upåvirket, er produktivitetsvæksten i den private sektor derimod central for vel-
standsudviklingen og for de langsigtede muligheder for realvækst i den offentlige service.
3
Lavere strukturel beskæftigelse kan fx både medføre tab af skatteindtægter og øgede udgifter til overførsler.
1
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 425: Spm. om baggrunden for, at holdbarhedsindikatoren HBI ifølge Danmarks Konvergensprogram 2016 anvendes som indikator for holdbare offentlige finanser på lang sigt, og at HBI’en altid skal være mindst nul, til finansministeren
1661059_0003.png
Side 3 af 3
Robustheden over for ændrede renteniveauer eller ændret levetidsstigning på langt
sigt er øget markant siden vedtagelsen af levetidsindekseringen af folkepensions-
alderen mv.
Vurderingen af finanspolitikkens holdbarhed foretages flere gange årligt
4
. Det
bidrager til, at vurderingen af den langsigtede holdbarhed af økonomien løbende
er opdateret med de senest kendte forudsætninger.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
Der udarbejdes nye mellemfristede fremskrivninger i forbindelse med det danske konvergensprogram (foråret) og frem-
læggelsen af forslag til lov om udgiftslofter i forbindelse med fremlæggelsen af finanslovforslaget (august).
4