Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1665398_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 419 (Alm. del) af 1. august
2016
Spørgsmål
Vil ministeren jf. svar på spørgsmål nr. 353 redegøre for antagelser og beregning
i svarets regneeksempel for mindreprovenu forbundet med at reducere
overdragelsesafgiften ved succession i forbindelse med generationsskifte af
erhvervsvirksomheder? Vil ministeren herunder redegøre for effekterne af
tilbageløb for mindreprovenu antaget i beregningerne?
Svar
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet udtalelse fra skatteministeren. Jeg kan
henholde mig hertil:
Af
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 353 (Alm. del) af 10. juni 2016
fremgår
nedenstående tabel:
Tabel 1
Varig provenuvirkning ved forskellige andele af egenkapital overdraget til erhvervsdrivende fonde
Mio. kr. (2016-niveau)
Andel af egenkapitalen overdraget til
erhvervsdrivende fonde
Uændret andel*
15 pct.
25 pct.
230
560
930
360
810
1.350
360
810
1.350
Umiddelbart
mindreprovenu
Mindreprovenu efter
tilbageløb
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
* Svarende til ca. 1 mia. kr. årligt.
Kilde: Skatteministeriet.
Af det nævnte svar fremgår endvidere, at de beregnede provenuskøn er forbundet
med betydelig usikkerhed.
Den anvendte beregningsmetode er beskrevet i
Succession til erhvervsdrivende fonde af
6. maj 2015,
kapitel 13. Herunder er det blandt andet lagt til grund, at der årligt
overdrages egenkapital for ca. 1 mia. kr. svarende til ca. 7 pct. af den samlede
egenkapital der årligt overdrages.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om redegørelse for antagelser og beregning i svar på spørgsmål 353 ift. regneeksempel for mindreprovenu forbundet med at reducere overdragelsesafgiften ved succession i forbindelse med generationsskifte af erhvervsvirksomheder, til finansministeren
Side 2 af 2
Der er med
Aftale om finansloven for 2016
afsat 360 mio. kr. årligt til at dække
mindreprovenuet ved at indføre mulighed for skattemæssig succession ved
overdragelse af en erhvervsvirksomhed til en erhvervsdrivende fond. Dette
mindreprovenu er vist i tabellens første linje, og består primært af, at betydelige
avancer må forventes aldrig at blive realiseret og dermed beskattet.
Særligt i relation til tilbageløbet skal det bemærkes, at når det forudsættes, at
egenkapitalen overdrages til erhvervsdrivende fonde, så giver ejerne (og evt.
efterkommere) afkald på formueværdier svarende til den overdragne egenkapital
efter avanceskat og bo- og gaveafgift. Dermed reduceres grundlaget for statens
indtægter fra moms og afgifter m.v.
Hvis overdragelsesafgiften nedsættes fra 5 pct. til 0 pct. samtidig med at bo- og
gaveafgiften fastholdes på 5 pct., vil balancen i forhold til overdragelsesform
forrykkes i retning af flere overdragelser til erhvervsdrivende fonde i forhold til fx
salg til eksterne eller overdragelser inden for familien. Dette vil dels medføre et
mindreprovenu som følge af, at provenuet fra overdragelsesafgiften helt
bortfalder, dels fordi mere egenkapital overdrages til fonde så færre avancer
realiseres, beskattes og forbruges som nævnt ovenfor.
Der er så vidt vides umiddelbart ikke konkrete holdepunkter for at skønne over
hvor meget egenkapital, der, som følge af den skattemæssige favorisering af
overdragelse til en erhvervsdrivende fond, vil blive overdraget til en sådan fond i
stedet for til familien.
I det nævnte svar er på denne baggrund vist det beregnede samlede
mindreprovenu ved indførelse af succession til erhvervsdrivende fonde og en
isoleret nedsættelse af satsen fra 5 pct. til 0 pct., hvis den andel af egenkapitalen
der overdrages til en fond øges til henholdsvis 15 pct. og 25 pct. af den samlede
overdragede egenkapital.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister