Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. august 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 414 (Alm. del) af 15. juli
2016 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den forventede effekt på BNP ved at afsætte offentligt pro-
venu på 1 mia. kr. og 5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærdsændringer til henholds-
vis at hæve topskattegrænsen og at sænke topskatteprocenten?
Svar
En sænkning af topskattesatsen med 2,1 pct.-point – svarende til et mindreprove-
nu efter tilbageløb og adfærd på 1 mia. kr. – vurderes at forøge Strukturelt BNP
med 1,8 mia. kr. (2016-niveau) Tilsvarende vurderes en forhøjelse af topskatte-
grænsen med 34.500 kr. fra 489.000 kr. (2023-regler i 2016-niveau) at øge struktu-
relt BNP med 1,7 mia. kr. og føre til et mindreprovenu på 1 mia. kr.
En sænkning af topskattesatsen på 9,1 pct.-point – hvilket giver et mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd på 5 mia. kr. – vurderes at øge strukturelt BNP med 7,1
mia. kr. En forhøjelse af topskattegrænsen med 317.200 kr. – svarende til et min-
dreprovenu på 5 mia. kr. – vurderes at øge BNP med 7,7 mia. kr.
Det er i beregningerne, hvor topskattesatsen sænkes, forudsat at det skrå skatte
skatteloft for
personlig indkomst
reduceres parallelt med nedsættelsen af topskatte-
satsen, mens det skrå skatteloft for
kapitalindkomst
ikke nedsættes tilsvarende. Det-
te svarer til metoden fra besvarelsen af
Spørgsmål 255 til Skatteudvalget (alm del) af 18.
februar 2016.
Tabel 1
Virkning på BNP ved sænkning af topskattesatsen og forhøjelse af topskattegrænsen
Ændring
p.p./kr.
Sænk topskat
Øg topskattegrænse
Sænk topskat
Øg topskattegænse
-2,1 p.p
34.500 kr.
-9,1 p.p.
317.200 kr.
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
(mia. kr.)
1,0
1,0
5,0
5,0
BNP-virkning
(mia. kr.)
1,8
1,7
7,1
7,7
Anm.: Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i 2023-skatteregler i 2016-niveau.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk