Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1674092_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. oktober 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 405 (Alm. del) af 1. juli
2016 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konklusionerne af videnskabelige undersøgelser på
danske data af effekten af højere offentlige udgifter til uddannelse hhv. forskning
på strukturelt BNP?
Svar
Undersøgelser af øgede offentlige udgifter til forskning
Øgede udgifter til forskning kan foregå gennem målrettet støtte til privatforskning
inden for virksomhederne, gennem subsidier eller særlige skattefradrag, eller gen-
nem offentlige udgifter til grundforskning.
Jensen m. fl. (2012)
1
er et studie af dansk- og international litteratur af de sam-
fundsøkonomiske effekter af offentlige investeringer i forskning og udvikling ud-
arbejdet for Styrelsen for Forskning og Innovation. I det følgende tages udgangs-
punkt i dette studie.
Studiet viser, at offentlig forskning har en række positive effekter. Den offentligt
finansierede forskning på universiteterne har bl.a. positive afledte effekter på un-
dervisningen, der i højere grad forekommer med afsæt i viden fra den internatio-
nale forskningsfront. Det øger kvaliteten af uddannelserne, hvilket over tid vil
bidrage til strukturelt BNP. Effekten er dog vanskelig at kvantificere.
Det fremgår af studiet, at de samfundsøkonomiske effekter af offentlige investe-
ringer er positive, men usikkerhederne er store. Studiet påpeger desuden, at for
akademisk forskning fremkommer de kommercielle gevinster først på et længere
sigte, og effekterne afhænger af forskningsfelt. Studiet anbefaler, at der foretages
flere undersøgelser af effekten af offentlig forskning.
Der henvises endvidere til besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 334 (Alm.
del) af 3. juni 2016, hvoraf det bl.a. fremgår, at den marginale effekt på strukturelt
BNP i Danmark kan være begrænset som følge af den globale vidensdeling.
Jensen S.E.H., K. Laursen, M. S. Dahl, R. N. Christensen. ”De samfundsøkonomiske effekter af offentlige investeringer i
forskning og udvikling: Analyserapport juni 2012”, Udarbejdet for Styrelsen for Forskning og Innovation, juni 2012.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 405: MFU spm. om at redegøre for konklusionerne af videnskabelige undersøgelser på danske data af effekten af højere offentlige udgifter til uddannelse hhv. forskning på strukturelt BNP, til finansministeren
1674092_0002.png
Side 2 af 4
Regeringen har i regeringsgrundlaget lagt op til, at ”der
skal laves en analyse af den
eksisterende forskningsindsats med henblik på at opnå viden om effekterne af forskningsinveste-
ringerne. Inden for den nuværende ramme skal midlerne prioriteres, så de understøtter danske
styrkepositioner og erhvervslivets behov.”.
Undersøgelser af øgede offentlige udgifter til uddannelse
Højere offentlige udgifter til uddannelse kan påvirke strukturel BNP gennem æn-
dringer i timeproduktivitet og den strukturelle beskæftigelse. Dette kan potentielt
materialiseres enten gennem
kvantitative
ændringer i befolkningens generelle ud-
dannelsesniveau eller sammensætning ift. uddannelsesretninger, eller gennem
kva-
litative
forbedringer af uddannelsernes indhold. Det har ikke været muligt at identi-
ficere relevante undersøgelser på danske data, der belyser effekten af kvalitative
aspekter af uddannelsernes indhold, og der fokuseres derfor i det følgende på
undersøgelser af sammenhængen mellem uddannelsesniveau hhv. uddannelsesret-
ning og produktivitet hhv. erhvervsdeltagelse.
Der findes en række danske undersøgelser, som belyser effekten af uddannelse på
produktivitet og erhvervsdeltagelse.
2
Det skal bemærkes, at disse analyser typisk
belyser effekten på erhvervsdeltagelse og produktivitet af at uddanne flere og ikke
effekten af yderligere
offentlige
udgifter til uddannelsessystemet. I de beregnings-
principper, der ligger til grund for Finansministeriets mellemfristede fremskriv-
ninger medregnes både de offentlige merudgifter (på kort sigt) forbundet med et
øget studieoptag og fremadrettede effekter på produktivitet og erhvervsdeltagelse
(og BNP) som følge af et højere uddannelsesniveau,
jf. nedenfor.
Tidlige analyser, fx DØR (2003)
3
, Christensen og Westergaard-Nielsen (1999)
4
finder, at afkastet af yderligere uddannelse (efter grundskolen) i antal år på indivi-
ders timeløn, er mellem 5-6 pct. for mænd, og 2-5 pct. for kvinder. Finansredegø-
relsen (2014)
5
opgør effekten af at gå fra ét uddannelsesniveau til et højere. Un-
dersøgelsen viser, at produktivitetsgevinsten af at gå fra en grundskoleuddannelse
til en erhvervsfaglig uddannelse er på 12 pct., og at gå fra en erhvervsfaglig ud-
dannelse til en kort-, mellemlang- eller lang videregående uddannelse forøger pro-
duktiviteten med hhv. 15 pct., 27 pct. og 41 pct. Ved at gå fra en kort videregåen-
de uddannelse til en mellemlang- eller lang videregående uddannelse forøges pro-
duktiviteten med hhv. 7 pct. og 21 pct.
6
Sammenhængen mellem karaktergennemsnit fra adgangsgivende eksamen og pro-
duktivitet peger på, at de marginale produktivitets- og beskæftigelsesgevinster af
Timelønnen anvendes som et mål for timeproduktiviteten.
”Dansk
Økonomi efterår 2003”,
kapitel 2, Det Økonomiske Råd, efterår 2003.
4
Christensen, J. J. og N. Westergaard-Nielsen. ”Wages
and human-capital: the Danish Evidence”,
Returns to Human Capital in
Europe, 1999.
5
”Finansredegørelsen
2014”,
kapitel 6, Finansministeriet, 2014.
6
Der her er taget højde for karaktergennemsnittet fra adgangsgivende eksamen, der bidrager til at forklare en del af pro-
duktivitetsforskellene mellem videregående uddannelser. I det omfang at karaktergennemsnittet kan tages som udtryk for
personlige forudsætninger, er det vigtigt at korrigere herfor ved opgørelse af produktivitetsgevinsten. Det er ikke muligt ved
opgørelse af den relative produktivitetsgevinst ved at gå fra en erhvervsfaglig til en grundskoleuddannelse eller fra en
erhvervsfaglig til en. videregående uddannelser – de nævnte produktivitetsgevinster herfor er derfor formentlig overvurde-
rede.
2
3
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 405: MFU spm. om at redegøre for konklusionerne af videnskabelige undersøgelser på danske data af effekten af højere offentlige udgifter til uddannelse hhv. forskning på strukturelt BNP, til finansministeren
1674092_0003.png
Side 3 af 4
uddannelse vil være aftagende i takt med, at en stigende andel af befolkningen
opnår et højere uddannelsesniveau. Det skønnes, at gennemslaget af et stigende
uddannelsesniveau på produktiviteten er omtrent totredjedele af den af den ob-
serverede sammenhæng mellem uddannelse og produktivitet,
jf. Finansredegørelsen
(2014).
Flere undersøgelser belyser, at der inden for uddannelser med samme længde er
betydelig spredning i afkast. DØR (2003) finder, at afkastet af en gennemført
formel uddannelse
7
varierer fra 5 pct. for humaniora til 52 pct. for samfundsvi-
denskabsstudier ift. kontrolgruppen, svarende til et årligt afkast af investeringen
8
på 3,1 hhv. 12,8 pct. for personer, der har taget en lang videregående uddannelse
inden for humaniora hhv. samfundsvidenskab. De tekniske korte videregående
uddannelser giver det største årligt afkast på 17,5 pct.
På virksomhedsniveau finder DØR (2010)
9
, at virksomheder inden for fremstilling
hhv. bygge og anlæg og privat service kan øge deres totalfaktorproduktivitet
10
med
0,72 hhv. 1,09 pct. ved at øge andelen af medarbejderne med en samfundsfaglig
uddannelse på bekostning af faglærte med 1 pct.-point. . Tilsvarende finder Junge
og Skaksen (2010)
11
, at en én procentpoints stigning i andelen af beskæftigede med
en lang videregående uddannelse øger BNP med 1 pct., hvilket især skyldes, at
afkastet af, at virksomheder har høj andel af ansatte med videregående uddannel-
se
12
er væsentligt større end det privatøkonomiske afkast. Der skal tages forbe-
hold for, at undersøgelserne ikke gør rede for årsagssammenhængen. Det kan
derfor ikke udelukkes, at det i lige så høj grad er højproduktive virksomheder, der
er mere tilbøjelige til at ansætte højtuddannede medarbejder, som at højtuddanne-
de medarbejdere skaber produktive virksomheder.
Historisk har der været en tæt sammenhæng mellem erhvervsdeltagelse og uddan-
nelsesniveau så et højere uddannelsesniveau i et givet år hænger sammen med
højere erhvervsfrekvenser. Der er imidlertid tegn på, at sammenhængen er svæk-
ket gennem tiden efterhånden som nye årgange opnår et højere uddannelsesni-
veau. Det indebærer konkret, at befolkningens stigende uddannelsesniveau ikke
har fuldt gennemslag på erhvervsdeltagelse,
jf. Søgaard (2011)
13
, der estimerer, at
mellem en fjerdedel og halvdelen af den fulde effekt af et øget uddannelsesniveau
slår igennem på erhvervsdeltagelsen. Analysen peger endvidere på, at der er en
tendens til en aftagende marginalforbedring af erhvervsdeltagelsen ved et højere
uddannelsesniveau.
Afkastet måles som livsindkomsten (ekskl. skatter og overførsler) fratrukket omkostninger (taxametertilskud).
Målt i offentlige udgifter til uddannelsen.
9
”Dansk
Økonomi efterår 2010”,
kapitel 2, Det Økonomiske Råd, efterår 2010.
10
Totalfaktorproduktivitet (TFP) er opgjort som den del af en virksomheds produktion, der ikke kan forklares ud fra
regnskabsoplysninger om virksomhedernes værditilvækst, regnskabskapital og arbejdskraftinput. TFP kan fortolkes som
”evnen til at producere en krone effektivt”, hvilket muliggør sammenligning på tværs af virksomheder.
11
Junge, M.. og J. R. Skaksen.
”Produktivitet og videregående uddannelse”,
DEA, 2010.
12
Denne synergi effekt kaldes ”fælleseffekten” i analysen.
13
Søgaard J. E..
”Sammenhængen mellem uddannelse og erhvervsdeltagelse”,
arbejdspapir 2011:24, Finansministeriet, 2011.
7
8
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 405: MFU spm. om at redegøre for konklusionerne af videnskabelige undersøgelser på danske data af effekten af højere offentlige udgifter til uddannelse hhv. forskning på strukturelt BNP, til finansministeren
1674092_0004.png
Side 4 af 4
Som nævnt indregner Finansministeriet en effekt på arbejdsudbuddet og timepro-
duktiviteten af et højere uddannelsesniveau i de mellem- og langsigtede frem-
skrivninger. På baggrund af de ovenfor citerede analyser forudsættes det, at et
stigende uddannelsesniveau, der ligger udover det historiske niveau, vil øge er-
hvervsdeltagelsen med en tredjedel og produktiviteten for de beskæftigede med to
tredjedele af den observerede sammenhæng mellem uddannelse og produktivitet,
jf. Finansredegørelsen (2014).
Den stigning i uddannelsesniveauet, der indregnes i Finansministeriets mellemfri-
stede fremskrivninger, vil med de nuværende regneprincipper isoleret set bidrage
til en forøgelse af BNP med 6,9 pct., hvoraf de 5,4 pct. skyldes øget timeproduk-
tivitet, og de 1,5 pct. skyldes øget arbejdsudbud, svarende til et årligt vækstbidrag
frem mod 2050 på hhv. 0,14 pct. og 0,04 pct.
jf. Økonomisk Analyse – Uddannelse og
Arbejdsmarked (2016).
Effekten af øget timeproduktivitet vurderes at være omtrent
neutral for de offentlige finanser,
jf. Finansredegørelsen (2014).
Der er i disse beregninger af effekten af et øget uddannelsesniveau på BNP forud-
sat, at de relative lønninger mellem uddannelsesgrupperne kun påvirkes af for-
trængningseffekten. Det er således usikkert hvorvidt den teknologiske udvikling
vil medvirke til at påvirke de relative lønninger af uddannelsesgrupperne fremad-
rettet,
jf. Høegh (2015)
14
.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
14
Høegh, G.. ”Makroeffekter
af øget uddannelse i Danmark”,
arbejdspapir 2015:3, DREAM, 2015.