Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1660971_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. september 2016
Økonomikontoret
Louise Ikjær Algren
2016-0030-4660
2005367
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 744 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. juni i 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pind
/
Jesper Roest Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om, hvad er den samlede ramme for kriminalforsorgens økonomi i hvert år fra 2016 til 2019 på Finansloven for 2016, til justitsministeren
1660971_0002.png
Spørgsmål nr. 744 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvornår ministeren forventer at indkal-
de forligspartierne til forhandlinger om en ny flerårsaftale for
kriminalforsorgens økonomi?”
Svar:
Jeg er som justitsminister naturligvis løbende tilgængelig for at drøfte em-
ner om kriminalforsorgen.
Den eksisterende flerårsaftale om kriminalforsorgens økonomi udløber
med udgangen af 2016. Det er regeringens vurdering, at der er behov for at
igangsætte et omfattende analysearbejde, der skal danne grundlag for en
moderne og effektiv kriminalforsorg med opgaveløsning af høj kvalitet.
Regeringen vil derfor i sit forslag til finanslov for 2017 lægge op til, at
kriminalforsorgens bevilling fastsættes etårigt fra 2017. Analysearbejdet,
der er igangsat og løber ind i foråret, skal sikre et solidt grundlag for at
fastsætte kriminalforsorgens rammer fra 2018.
I forslaget til finanslov for 2017 lægges op til en samlet bevilling i krimi-
nalforsorgen på 3.028 mio. kr. i 2017 (2017-pl) mod en samlet bevilling i
2016 på 3.045 mio. kr. (2016-pl). Der lægges med forslaget op til, at alle
de i den nuværende flerårsaftale aftalte projekter af permanent karakter vi-
dereføres i 2017. Bevillingsreduktionen på 17 mio. kr.
1
fra 2016 til 2017
består af en række korrektioner i op- og nedadgående retning. Den største
korrektion kan henføres til omprioriteringsbidraget på 2 pct., svarende til
ca. 50 mio. kr. i 2017.
Omprioriteringsbidraget følger af, at det er regeringens politik, at alle stør-
re statslige driftsområder omfattes af et årligt omprioriteringsbidrag på 2
pct. fra 2016,
jf. regeringsgrundlaget ”Sammen for fremtiden”.
Ompriori-
teringsbidraget vil skulle udmøntes som effektiviseringer, dvs. uden at det
går udover løsning af kerneopgaven. Der er endnu ikke taget stilling til den
nærmere udmøntning af omprioriteringsbidraget, hvilket vil skulle ses i
sammenhæng med de planlagte analyser.
Som det blev tilkendegivet over for folketingets partier før sommerferien,
forventer jeg, at vi i løbet af året fortsætter dialogen om kriminalforsorgen,
1
Bemærk, at 2016-bevillingen og 2017-bevillingen er angivet i løbende priser.
2
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 378: Spm. om, hvad er den samlede ramme for kriminalforsorgens økonomi i hvert år fra 2016 til 2019 på Finansloven for 2016, til justitsministeren
herunder opfølgning på den eksisterende flerårsaftale om kriminalforsor-
gens økonomi for 2013-2016.
3