Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1690958_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 22. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 371 (Alm. del) af 24. juni
2016
Spørgsmål
Ministeren bedes for de følgende modeller oplyse de statslige omkostninger ved
indførelsen af et fradrag for investeringer i iværksættervirksomheder:
30 pct. fradrag af de første 500.000 kr. investeret.
40 pct. fradrag af de første 500.000 kr. investeret.
50 pct. fradrag af de første 500.000 kr. investeret.
60 pct. fradrag af de første 500.000 kr. investeret.
30 pct. fradrag af de første 1.000.000 kr. investeret.
40 pct. fradrag af de første 1.000.000 kr. investeret.
50 pct. fradrag af de første 1.000.000 kr. investeret.
60 pct. fradrag af de første 1.000.000 kr. investeret.
Svar
Det er lagt til grund for besvarelsen, at der er tale om en ordning, der giver fysiske
personer fradrag for investeringer i aktier i små, unoterede selskaber i forbindelse
med selskabets stiftelse eller ved en senere kapitaludvidelse.
Derudover er det lagt til grund for besvarelsen, at fradraget pr. person er
maksimeret til fx 30 pct. af de første 500.000 kr. investeret. Dvs., at hvis der
investeres præcis 500.000 kr. udgør fradraget 150.000 kr. (=0,3*500.000).
Yderligere investeringer udløser ikke større fradrag.
Besvarelsen beror desuden på, at der vil være tale om et ligningsmæssigt fradrag.
Skatteværdien af det ligningsmæssige fradrag aftrappes fra 26,91 pct. i 2017 til
24,91 pct. i 2019 og frem (ekskl. kirkeskat).
Det vurderes med betydelig usikkerhed, at det umiddelbare varige mindreprovenu
ved et fradrag på 30 pct. af de første 500.000 kr. investeret udgør ca. 60 mio. kr.
og ca. 110 mio. kr., hvis fradraget udgør 60 pct.,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og
adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre hhv. 40 mio. kr. og 80 mio. kr.,
jf. tabel
1.
Såfremt der i stedet kan opnås fradrag for de første 1.000.000 kr. investeret pr.
person, udgør det umiddelbare varige mindreprovenu ca. 80 mio. kr. ved et
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om de statslige omkostninger ved indførelsen af et fradrag for investeringer i iværksættervirksomheder, til finansministeren
1690958_0002.png
Side 2 af 3
fradrag på 30 pct. og ca. 160 mio. kr. ved et fradrag på 60 pct. Det svarer til et
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på hhv. 60 mio. kr. og 120 mio. kr.,
jf.
tabel 1.
Tabel 1
Varig provenuvirkning ved forskellige fradragstørrelser for investeringer op til hhv. 500.000 kr. og 1.000.000
kr.
(Mio. kr., 2017-niveau)
Umiddelbart
mindreprovenu
Mindreprovenu efter
tilbageløb
1)
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
Fradrag for de første 500.000 kr. investeret
30 pct. (fradrag op til 150.000 kr.)
40 pct. (fradrag op til 200.000 kr.)
50 pct. (fradrag op til 250.000 kr.)
60 pct. (fradrag op til 300.000 kr.)
60
70
90
110
40
60
70
80
40
60
70
80
Fradrag for de første 1.000.000 kr. investeret
30 pct. (fradrag op til 300.000 kr.)
40 pct. (fradrag op til 400.000 kr.)
50 pct. (fradrag op til 500.000 kr.)
60 pct. (fradrag op til 600.000 kr.)
80
110
140
160
60
80
100
120
60
80
100
120
1) Der er indregnet et tilbageløb på 24,5 pct.
Anm.: Privenuvurderingerne er forbundet med betydelig usikkerhed.
Kilde: Skatteministeriet.
Et investorfradrag, der kun gives til investeringer i visse virksomheder, er selektivt
og indebærer derfor statsstøtte. Et sådant investorfradrag vil derfor skulle
overholde EU’s statsstøtteregler og evt. statsstøttegodkendes af Europa-
Kommissionen, inden det kan træde i kraft.
Det bemærkes i øvrigt, at provenuvurderingen vedr. investorfradraget i
regeringens udspil
Vækst 2016
er revurderet bl.a. på baggrund af erfaringerne med
den svenske ordning. Derudover er de svenske regler for investorfradrag ændret
som følge af Europa-Kommissionens nye retningslinjer for statsstøtte til fremme
af finansiering af risikoinvesteringer,
(2014/ C 19/04),
således at investor skal
være uafhængig af det selskab, der investeres i for at kunne opnå fradraget.
Det reviderede provenuskøn fremgår af tabel 2. Der er tale om en nedjustering af
det årlige varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 95 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om de statslige omkostninger ved indførelsen af et fradrag for investeringer i iværksættervirksomheder, til finansministeren
1690958_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Provenuvirkning ved indførelse af et investorfradrag på 50 pct. af en investering på 650.000 kr.
Mio. kr. (2017-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
2017
110
90
90
2018
110
80
80
2019
110
80
80
2020
110
80
80
Varigt
110
80
80
Anm.: Skatteværdien af det ligningsmæssige fradrag aftrappes fra 26,91 pct. i 2017 til 24,91 pct. ekskl. kirkeskat.
Kilde: Skatteministeriet.
Det skal understreges, at vurderingen af såvel den umiddelbare provenuvirkning
som de afledte virkninger af indførelsen af et investorfradrag er forbundet med
betydelig usikkerhed.
De afledte virkninger på de offentlige finanser af et investorfradrag må forventes
at bestå af flere modsatrettede incitamentsvirkninger, som hver for sig kan være
positive (og dermed aflaste finansieringsbehovet) eller negative (hvorved
finansieringsbehovet øges).
Blandt sidstnævnte kan særligt nævnes, at et fradrag medfører en tilskyndelse til
mere systematisk at indrette ejerskabsmønstre i nystartede virksomheder med
henblik på størst mulig anvendelse af fradraget. Det må forventes særligt at gøre
sig gældende, når fradragets størrelse og skatteværdi er høj. Der er ikke i de
anførte skøn indregnet en ekstra effekt heraf i takt med, at skatteværdien øges.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister