Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 27. juni 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 357 (Alm. del) af 14. juni
2016
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget det demografiske træk på den offentlige service
ville stige i mio. kr. i 2020, hvis Danmark frem mod 2020 modtager 10.000 flere
flygtninge end de nuværende befolkningsprognoser forudsiger med samme sam-
mensætning som den nuværende forventning til tilstrømningen af flygtninge?
Svar
Som redegjort i
Den øgede flygtningetilstrømning lægger pres på de offentlige finanser,
på
www.fm.dk
vil tilstrømningen af flygtninge og familiesammenførte med de nuvæ-
rende forudsætninger øge udgiftspresset på de offentlige finanser frem mod 2020.
Det kommer blandt andet til udtryk ved en generelt højere efterspørgsel efter al-
mindelige offentlige serviceydelser som sundhed og undervisning.
For at vise omfanget af det underliggende udgiftstræk kan det såkaldte demografi-
ske træk beregnes. Det demografiske træk illustrerer groft sagt udgiftstrækket på
det offentlige forbrug, som befolkningsudviklingen isoleret set medfører, såfremt
den reale udgift pr. bruger fastholdes uændret.
1
En ekstra tilstrømning på 10.000 personer fortolkes i svaret, som at 10.000 flere
flygtninge og familiesammenførte til flygtninge får opholdstilladelse frem mod
2020. Den ekstra tilstrømning vil øge det demografiske træk med i størrelsesorde-
nen 0,6-0,7 mia. kr.
Det skal understreges, at beregningen af det demografiske træk er af mekanisk
karakter og generelt skal fortolkes varsomt. I beregningen tages der fx ikke højde
for, at omkostningen ved en ekstra bruger kan adskille sig fra de gennemsnitlige
omkostninger pr. bruger. Navnligt hvad angår det kollektive forbrug, vil en stig-
ning i befolkningen ikke automatisk afstedkomme en proportional stigning i ud-
gifterne til forsvar, politi, administration mv.
I beregningen korrigeres der delvis for sund aldring. Det betyder, at der for blandt andet sundhedsudgifterne indregnes en
lavere vækst i takt med bedre helbred og lavere dødelighed i den enkelte aldersgruppe. I beregningen tages der endvidere
højde for forskelle på tværs af herkomst, alder og køn.
1