Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1652233_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
4. juli 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 353 (Alm. del) af 10. juni
2016
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform redegøre for det forventede mindreprovenu forbundet
med at reducere overdragelsesafgiften ved succession i forbindelse med
generationsskifte af erhvervsvirksomheder til erhvervsdrivende fond fra de
nuværende 15 pct. til henholdsvis 10 pct., 5 pct. og 0 pct., idet tabellen bedes
opgjort i umiddelbart mindreprovenu, mindreprovenu efter tilbageløb og efter
tilbageløb og adfærd?
Svar
For så vidt angår provenuvirkningen ved nedsættelse af satsen for
overdragelsesafgiften i forbindelse med overdragelse af erhvervsvirksomhed til en
erhvervsdrivende fond med succession til hhv. 10 pct. og 5 pct. henvises til
Svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 354 (Alm. del) af 10. juni 2016.
Med
Aftale om finansloven for 2016
er det besluttet at nedsætte satsen for
overdragelsesafgiften fra 15 pct. til 5 pct. i takt med nedsættelsen af bo- og
gaveafgiftssatsen ved generationsskifte indenfor den nære familie. Dermed er der
balance mellem overdragelse af familieejede virksomheder til enten næste
generation indenfor den nære familie eller til en erhvervsdrivende fond med
succession.
Nedsættelsen af satsen for overdragelsesafgiften har – set i sammenhæng med
nedsættelsen af satsen for bo- og gaveafgiften – ingen provenumæssige
konsekvenser. Det skal ses i lyset af, at det beregningsteknisk er lagt til grund, at
den samlede egenkapital, der overdrages til næste generation i familien og
erhvervsdrivende fonde er uændret.
Dvs. såfremt
alene
satsen for bo- og gaveafgiften fx nedsættes, da vil
tilnærmelsesvis al egenkapital overdrages til næste generation indenfor den nære
familie – og modsat intet til erhvervsdrivende fonde. Ved en parallel nedsættelse
vil noget egenkapital fortsat overdrages til fonde, men det samlede mindreprovenu
er uændret, da al egenkapital fortsat overdrages til den nu enslydende og lavere
sats for bo- og gaveafgiften samt overdragelsesafgiften.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om det forventede mindreprovenu forbundet med at reducere overdragelsesafgiften, til finansministeren
1652233_0002.png
Side 2 af 2
Det er højst usikkert, hvad der vil ske ved en isoleret nedsættelse af satsen for
overdragelsesafgiften til 0 pct. ved et fastholdt niveau for bo- og gaveafgiftssatsen
ved generationsskifte indenfor familien på 5 pct. fra 2020.
Det er næppe rimeligt at antage, al egenkapital da vil blive overdraget til
erhvervsdrivende fonde og intet til fx næste generation indenfor familien. Men det
vil naturligvis trække i retning af, at
mere
egenkapital overdrages til
erhvervsdrivende fonde og
mindre
indenfor familien. Der er dog så vidt vides
umiddelbart intet holdepunkt for at skønne over størrelsesordenen af
forskydningen i den overdragne egenkapital.
Som et
regneeksempel
kan der ses på, hvad mindreprovenuet vil udgøre ved
forskellige grader af skift mellem overdragelsesformerne ved en isoleret afskaffelse
af overdragelsesafgiften,
jf. tabel 1.
Såfremt andelen fx stiger så 15 pct. af
egenkapitalen overdrages til erhvervsdrivende fonde vil det varige umiddelbare
mindreprovenu udgøre 560 mio. kr. svarende til 810 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd.
Tabel 1
Varig provenuvirkning ved forskellige andele af egenkapital overdraget til erhvervsdrivende fonde
Mio. kr. (2016-niveau)
Andel af egenkapitalen overdraget til
erhvervsdrivende fonde
Uændret andel*
15 pct.
25 pct.
230
560
930
360
810
1.350
360
810
1.350
Umiddelbart
mindreprovenu
Mindreprovenu efter
tilbageløb
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
* Svarende til ca. 1 mia. kr. årligt.
Kilde: Skatteministeriet
Med venlig hilsen
Finansministeren