Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1660066_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
31. august 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 342 (Alm. Del) af 9. juni
2016
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan det vil påvirke de offentlige finanser i hhv. 2025
og på lang sigt, hvis der for alle under pensionsalderen indføres tvungen privat
pensionsopsparing fra og med 2017 på hhv. 5, 10 og 15 pct. for personer på føl-
gende overførselsindkomster:
1) Skattepligtige overførselsindkomster til alle i den arbejdsdygtige alder uden
for arbejdsmarkedet.
2) Skattepligtige overførselsindkomster på nær SU og efterløn
3) Skattepligtige overførselsindkomster på nær SU, efterløn, kontanthjælp og
dagpenge
Svar
Indførelse af tvungen/obligatorisk pensionsopsparing for overførselsmodtagere
vil som udgangspunkt forværre de offentlige finanser på kort sigt, hvis opsparin-
gen foretages fx som ratepension eller livrente. Det skyldes, at pensionsopsparin-
gen ikke indkomstbeskattes på indbetalingstidspunktet, men først ved udbetaling.
Hvis modtagere af skattepligtige overførselsindkomster under folkepensionsalde-
ren pålægges en obligatorisk opsparing på fx 10 pct. af overførselsindkomsten
(herunder fx førtidspension, kontanthjælp og dagpenge), forværres den primære
saldo med omkring 5¼ mia. kr. i 2025 (2016-niveau). Hvis modtagere af SU og
efterløn undtages reduceres saldoforringelsen til 3¾ mia. kr.,
jf. tabel 1.
Det er i
beregningerne forudsat, at overførselsindkomsterne er uændrede før opsparing.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om, hvordan det vil påvirke de offentlige finanser, hvis der for alle under pensionsalderen indføres tvungen privat pensionsopsparing, til finansministeren
1660066_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Virkning på primær offentlig saldo i 2025 af obligatorisk opsparing for modtagere af overførselsindkomst
under pensionsalderen
Skattepligtige overførselsindkomster omfattet af obligatorisk opsparing
Alle
Indbetalingsandel
5 pct.
10 pct.
15 pct.
-2¾
-5¼
-8
Alle, dog ikke SU og
efterløn
Mia. kr. (2016-niveau)
-2
-3¾
-5¾
-1¼
-2�½
-3¾
Alle, dog ikke SU, efter-
løn, dagpenge og kon-
tanthjælp
Anm.: Af modeltekniske grunde er det i beregningerne forudsat, at den obligatoriske opsparing påbegyndes i 2018
selvom der spørges til virkning på de offentlige finanser ved start i 2017. Såfremt beregningerne var lavet
med start i 2017 ville de beregnede provenueffekter være lidt mindre fordi nettoindbetalingerne i 2025 ville
have været lavere. Det er i beregningerne antaget, at den obligatoriske pensionsopsparing for
overførselsmodtagere ikke fortrænger anden pensionsopsparing og at pensionsopsparingen fuldt ud
finansieres af overførselsmodtageren ved en tilsvarende reduktion i den udbetalte ydelse. Provenuvirkningen
er opgjort eksklusiv adfærd.
Kilde: Egne beregninger på lovmodelles datagrundlag (33 pct. af befolkningen). Provenuberegningerne er baseret på
det modelgrundlag, der blev anvendt ved udarbejdelsen af konvergensprogram 2016.
På længere sigt vil de den ekstra pensionsindbetaling komme til udbetaling og via
øget indkomstmodregning i de offentlige pensionsydelser og beskatning bidrage til
en forbedring af den offentlige saldo. Der går imidlertid adskillige år før de offent-
lige indtægter fra udbetalingerne overstiger de offentlige udgifter fra indbetalin-
gerne,
jf. figur 1.
En obligatorisk pensionsopsparing for overførselsmodtagere skønnes at styrke
holdbarheden af de offentlige finanser. Det skyldes særligt lavere fremtidige udgif-
ter til offentlige pensionsydelser, men i et vist omfang også de forventede svagt
positive afledte virkninger på arbejdsudbuddet. Provenuvirkningerne er opgjort
eksklusiv adfærdseffekter.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om, hvordan det vil påvirke de offentlige finanser, hvis der for alle under pensionsalderen indføres tvungen privat pensionsopsparing, til finansministeren
1660066_0003.png
Side 3 af 3
Figur 1
Virkning på offentlig saldo af obligatorisk opsparing på 10 pct.
Mia. kr. (2016-niveau)
8
6
Mia. kr. (2016-niveau)
8
6
4
2
0
2015
-2
-4
-6
-8
Alle
Ikke SU og efterløn
Ikke SU, efterløn, dagpenge og kontanthjælp
2025
2035
2045
2055
2065
2075
2085
4
2
0
-2
-4
-6
-8
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på lovmodelles datagrundlag (33 pct. af befolkningen). Provenuberegninger er baseret på
det modelgrundlag, der blev anvendt ved udarbejdels af konvergensprogram 2016.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister