Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1645831_0001.png
27. maj 2016
J.nr. 16-0661132
Selskab, Aktionær og
Erhverv
MAK
Samrådsspørgsmål Y
- Tale til besvarelse af spørgsmål Y den 2. juni 2016
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af drøftelserne ved
OECDs Parliamentary Group on Tax redegøre
for Danmarks position i forhold til at videreud-
vikle OECD BEPS-projektet til et mere videregå-
ende og mere forpligtende BEPS II?
[BEPS II?]
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der spør-
ges til regeringens holdning til etablering af en fa-
se II, hvor resultaterne af BEPS-projektet i stedet
skal gøres bindende.
[Skatteundgåelse og skattely]
BEPS-projektet er et fint billede på den enighed,
der er internationalt, om at vi skal bekæmpe bru-
gen af skattely og etablere tiltag til imødegåelse af
skatteundgåelse.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. juni 2016 om Danmarks position i forhold til at videreudvikle OECD BEPS-projektet, til skatteministeren
1645831_0002.png
Netop det forhold, at der hersker denne enighed,
er efter min mening helt afgørende. Det er rege-
ringens klare opfattelse, at enegang fra dansk side
ikke er vejen frem.
Det, der virkelig batter, er, når det internationale
samfund i fællesskab får udviklet tiltag, der kan
imødegå forskellige modeller for skatteundgåelse
og står sammen om at udsende et klart signal til
de lande, der ikke har forstået budskabet om, at
vi ikke accepterer skattely.
Regeringen ser det her som en international op-
gave, der skal løses internationalt. Og det arbej-
der regeringen benhårdt for.
I disse år er der stor fremdrift i EU og OECD i
forhold til bekæmpelse af international skatte-
unddragelse gennem brug af skattely og i forhold
til at dæmme op for mulighederne for skatteund-
gåelse. Resultaterne af BEPS-projektet og den
skatteundgåelsespakke, der behandles i EU, er
tydelige eksempler herpå.
[De videre perspektiver]
Det er i OECD og EU, at resultaterne skal ska-
bes. Det tror jeg, vi kan blive enige om. Der er
dog tale om to forskellige organisationer, ikke
Side 2 af 7
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. juni 2016 om Danmarks position i forhold til at videreudvikle OECD BEPS-projektet, til skatteministeren
1645831_0003.png
mindst når det kommer til måden at arbejde på
og forpligtelserne i forhold til resultaterne. Jeg
føler mig derfor ikke sikker på, at OECD er rette
forum, hvis ønsket er udvikling af bindende reg-
ler.
[OECDs rolle]
OECDs funktion er bl.a. at understøtte en fælles
tilgang til håndtering af dobbeltbeskatningspro-
blemer og til imødegåelse af skatteundgåelse.
Dette har også gjort det oplagt, at lade OECD stå
for sekretariatsfunktionen og i øvrigt facilitere
arbejdet, så BEPS-projektet kunne komme sik-
kert i havn. OECD er derimod ikke stedet for
indgåelse af detaljerede, forpligtende aftaler.
[Resultaterne af BEPS]
Resultatet viser også dette. Der er kommet en
samlet BEPS rapport inden for den fastsatte tids-
ramme. Slutproduktet er så en række anbefalinger
og beskrivelser af bedste praksis, som landene
opfordres til at følge. Kun på et enkelt område er
der opstillet en mere forpligtende minimums-
standard, og det er i forhold til indførelse af et
krav om land-for-land rapportering for multina-
tionale koncerner.
Side 3 af 7
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. juni 2016 om Danmarks position i forhold til at videreudvikle OECD BEPS-projektet, til skatteministeren
1645831_0004.png
Det er alt samme relevant og konstruktivt, men
det viser også noget om den grad af forpligtende
resultater, der er muligt at opnå.
[Det videre arbejde i OECD]
At der nu foreligger en samlet rapport for BEPS-
projektet, betyder ikke, at arbejdet dermed er
fuldstændigt færdiggjort. Men det videre arbejde
er i tråd med det, som OECD normalt beskæfti-
ger sig med.
Vi taler for eksempel om en opdatering af
OECDs modeloverenskomst til indgåelse af
dobbeltbeskatningsaftaler, idet der bl.a. skal ind-
arbejdes en justering af modeloverenskomstens
artikel om fast driftssted som følge af BEPS-
projektet.
Desuden arbejdes der videre med yderligere op-
dateringer af OECDs retningslinjer for transfer
pricing. Der er allerede som led i BEPS-projektet
opnået enighed om nye afsnit om henholdsvis ri-
sikofordeling og anvendelse af armslængdeprin-
cippet i forhold til transaktioner, der omhandler
immaterielle aktiver.
Side 4 af 7
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. juni 2016 om Danmarks position i forhold til at videreudvikle OECD BEPS-projektet, til skatteministeren
1645831_0005.png
Det er også fastlagt, at der i 2020 skal ske en eva-
luering af den valgte model for land-for-land
rapportering.
[Udmøntningen af BEPS resultaterne]
Realiteten er, at det er landene, som har ansvaret
og forpligtelsen til at udmønte BEPS resultater-
ne. Det er landene som skal sikre, at deres lov-
givning og praksis følger anbefalingerne, og at
deres dobbeltbeskatningsoverenskomster er op-
daterede.
OECD kan understøtte en effektiv udmøntning.
Et eksempel herpå er det igangværende arbejde
med udarbejdelse af en multilateral overens-
komst, som vil give landene mulighed for på en
hurtig måde at ændre deres eksisterende dobbelt-
beskatningsoverenskomster på de punkter, der er
omfattet af BEPS-projektet.
OECD vil også komme til at spille en hovedrolle
i forhold til etablering af effektiv og målrettet
overvågning af implementeringen af resultaterne
af BEPS arbejdet.
Generelt har landene nu travlt med at få imple-
menteret de forskellige BEPS anbefalinger. Det
gælder især de lande, der - modsat Danmark – ik-
Side 5 af 7
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. juni 2016 om Danmarks position i forhold til at videreudvikle OECD BEPS-projektet, til skatteministeren
1645831_0006.png
ke allerede har et selskabsskattesystem, der lever
op til anbefalingerne.
For de lande, der er medlem af EU, foregår ar-
bejdet i EU-regi. Den bindende, forpligtende im-
plementering foregår med andre ord i EU.
[EU]
Kommissionen fremlagde således i januar en
skatteundgåelsespakke bl.a. med det formål at
sikre en ensartet gennemførelse af BEPS foran-
staltningerne i medlemslandene.
I pakken indgår to direktivforslag - et direktiv om
krav til multinationale koncerner om land-for-
land rapportering og udveksling af denne infor-
mation mellem skattemyndigheder – og et såkaldt
skatteundgåelsesdirektiv.
Direktivet om land-for-land rapportering blev
vedtaget på ECOFIN den 25. maj.
Forslaget om et skatteundgåelsesdirektiv inde-
holder bl.a. en rentefradragsbegrænsningsbe-
stemmelse, CFC-regler, en omgåelsesklausul og
regler, der skal håndtere hybride mismatch situa-
tioner. Alle regler, som var en del af BEPS anbe-
falingerne.
Side 6 af 7
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om talepapir fra samrådet den 2. juni 2016 om Danmarks position i forhold til at videreudvikle OECD BEPS-projektet, til skatteministeren
1645831_0007.png
Forhandlingerne om skatteundgåelsesdirektivet
er langt fremme i processen. Det blev drøftet på
ECOFIN den 25. maj, og det ser ud til, at det vil
være muligt at lande forslaget på det ECOFIN-
møde, der afholdes i juni.
[Afrunding]
Det er vigtigt for regeringen, at skatteundgåelse,
herunder brugen af skattely bekæmpes. Regerin-
gen vil således både i EU og OECD fortsat ar-
bejde aktivt for tilvejebringelse at tiltag, der kan
bidrage til imødegåelse af skatteundgåelse.
Jeg mener dog, at det nok er lige tidligt nok at
etablere et nyt internationalt projekt med nye
emner – handlingspunkter - der skal tages op i
forhold til imødegåelse af skatteundgåelse. Der-
med ikke være sagt, at regeringen mener, at ar-
bejdet med at håndtere skatteundgåelse er ende-
ligt.
Men nu skal de vedtagne BEPS-anbefalinger
først implementeres. Før det er sket, og de har
haft tid til at virke, er det reelt ikke muligt for
medlemslandene at vurdere, om anbefalingerne
er tilstrækkelige og effektive.
Tak for ordet.
Side 7 af 7