Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1642334_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Sagsnr.
2016 - 4176
Doknr.
359349
Dato
02-06-2016
Folketingets Finansudvalg har d. 25. maj 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 323 (alm.
del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 323:
”Vil ministeren sende en liste fordelt på kommuner over samtlige kommunalbestyrel-
sesmedlemmers bestyrelsesposter i offentligt ejede selskaber, hvor der udbetales
honorar, og hvor medlemmet er udpeget af kommunen?”
Svar:
Der gælder efter kommunestyrelseslovens § 16 e, stk. 1, en pligt for kommunerne til at
offentliggøre oplysninger om vederlag, som kommunalbestyrelsesmedlemmer i det
forudgående kalenderår har modtaget for andre hverv, som de varetager efter valg
eller forslag af kommunen, end medlemskab af kommunalbestyrelsens udvalg eller
underudvalg. Omfattet af bestemmelsen er tillige hverv, der varetages efter valg eller
forslag fra et kommunalt selskab eller KL, da de deltagende kommuner i forening i
givet fald har valgt eller foreslået vedkommende.
Oplysningspligten i kommunestyrelseslovens § 16 e, stk. 1, omfatter bl.a. hverv i form
af bestyrelsesposter i interessentskaber, kommanditselskaber, aktie- eller anpartssel-
skaber, fonde, selvejende institutioner, kommunale selskaber og kommunale fælles-
skaber, jf. kommunestyrelseslovens § 60, samt medlemskab af råd og nævn, herun-
der beboerklagenævn og huslejenævn. Omfattet af oplysningspligten er både hverv i
privat og offentligt ejede selskaber. Oplysningspligten omfatter endvidere flere interne
hverv i KL, herunder vederlag til KL’s formandskab og bestyrelse og til medlemmer af
KL’s udvalg.
Kommunerne skal offentliggøre størrelsen af de enkelte vederlag, som hvert kommu-
nalbestyrelsesmedlem måtte have oppebåret det forudgående kalenderår. Der skal
alene oplyses om vederlag, men ikke andre udbetalinger, herunder mødediæter, ud-
giftsgodtgørelser eller erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. I den for-
bindelse bemærkes, at kommunerne ikke skal offentliggøre oplysninger om hverv, der
ikke ydes vederlag for. Kommunerne skal ud over oplysningerne om det vederlag, der
oppebæres for de enkelte hverv, ikke offentliggøre nærmere oplysninger om selve
hvervet, herunder om hvervet relaterer sig til et privat eller offentligt ejet selskab.
Jeg kan oplyse, at Social- og Indenrigsministeriet ikke er i besiddelse af en samlet
opgørelse over samtlige kommunalbestyrelsesmedlemmers bestyrelsesposter i offent-
ligt ejede selskaber, hvor der udbetales honorar, og hvor medlemmet er udpeget af
kommunen.
Jeg kan imidlertid oplyse, at ministeriet i 2014 til brug for besvarelse af KOU alm. del
spm. 52 (folketingssamling 2013-14), der vedrørte den samlede vederlæggelse af
FIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil sende en liste fordelt på kommuner over samtlige kommunalbestyrelsesmedlemmers bestyrelsesposter i offentligt ejede selskaber, til social- og indenrigsministeren
1642334_0002.png
varetagelse af alle hverv omfattet af kommunestyrelseslovens § 16 e, foretog en op-
gørelse af de samlede vederlag til kommunalbestyrelsesmedlemmer baseret på of-
fentliggjorte oplysninger på kommunernes hjemmesider. Undersøgelsen blev hoved-
sageligt baseret på tal fra 2012. Ministeriet skønnede i den forbindelse det samlede
vederlag for varetagelsen af hverv omfattet af kommunestyrelseslovens § 16 e til at
udgøre i størrelsesordenen 47,5 mio. kr. årligt. Heraf udgjorde vederlag til borgme-
strene for de nævnte hverv omkring 13 mio. kr. årligt. Det bemærkes i den forbindel-
se, at opgørelsen omfattede alle hverv omfattet af kommunestyrelseslovens § 16 e.
Hverv i offentligt ejede selskaber udgjorde således kun en del af opgørelsen
Vederlagskommissionen har til brug for kommissionens arbejde foretaget en undersø-
gelse i 2014 baseret på vederlagsoplysninger fra dels 2013 og dels 2014 af borgme-
strenes samlede vederlæggelse for øvrige hverv, der udføres som følge af det politi-
ske hverv. Undersøgelsen omfattede dermed også hverv, der ikke er omfattet af op-
lysningspligten i kommunestyrelseslovens § 16 e. Vederlagskommissionen opgjorde
det samlede vederlag til at udgøre 14.616.732 kr. Der henvises til Rapport fra Veder-
lagskommissionen, side 75. Det bemærkes, at Vederlagskommissionens kommissori-
um alene omfattede fuldtidsvederlagte politikere, og at kommissionen på denne bag-
grund ikke havde anledning til at foretage en lignende undersøgelse af de menige
kommunalbestyrelsesmedlemmers samlede vederlag.
Jeg skal afslutningsvis bemærke, at en opgørelse over de samlede vederlag til kom-
munalbestyrelsesmedlemmer for bestyrelsesposter i offentligt ejede selskaber vil for-
udsætte en gennemgang af samtlige kommuners offentliggjorte oplysninger i medfør
af kommunestyrelseslovens § 16 e samt en nærmere undersøgelse af ejerforholdene i
de selskaber, hvori kommunalbestyrelsesmedlemmerne varetager vederlagte hverv.
Jeg har ikke på det foreliggende grundlag igangsat en sådan manuel og ressource-
tung gennemgang.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2